יום שבת, 13 בספטמבר 2014

אז איך היה בינתיים?



סיכום החיים עד עכשיו

האלבום  החדש של "אלון עדר ולהקה" משמח ומרגש מכמה סיבות, ועוד לפני שניגע בעיקרית ביניהן, שהיא כמובן התוכן, נזכיר את שתי האחרות: 
כבר כמה שנים שמדברים אצלנו (כמו בכל העולם) על מותו של האלבום. כיף גדול לשמוע יוצרים צעירים שלא נכנעים לצו האופנה הזה ובכל זאת מקליטים "אלבום". כלומר אינם מסתפקים בהוצאת שיר ועוד שיר, אלא יוצרים אוסף של שירים שבחיבור ביניהם יש אמירה אמנותית. האזנה לאלבום, לעומת האזנה ל"להיט" מאפשרת, אם האלבום טוב, לגלות עוד הרבה מוסיקה יפה ומעניינת.
וסיבה שנייה, והיא כבר ממש קשורה לאלון עדר, היא בולטות האלבום הזה בים המוסיקה העכשווית. הרבה מהאמנים בימינו, שוב, בארץ כמו בעולם, ממחזרים את עצמם שוב ושוב מאלבום לאלבום ומשיר לשיר. שמעת אחד, שמעת את כולם... לא כולם כאלה כמובן, אבל רבים, ובמיוחד המצליחים ביניהם, חוזרים על "נוסחה מנצחת". 


אלון עדר לא כזה. לא רק שהוא לא חוזר על עצמו בין אלבום לאלבום אלא גם בתוך האלבום עצמו, הוא מגוון ומפתיע. "סיכום החיים עד עכשיו" האלבום החדש של "אלון עדר ולהקה" הוא סלט רענן מלא טעמים ותבלינים. עד כדי כך שבהאזנות ראשונות, בכל פעם שמתחיל שיר לא ברור לך שמדובר באותו אלבום... יש כאן בלוז, ונשמה, ועיבודים קלסיים גדולים, ועיבודים ג'אזיים קטנים ורוק ישראלי של פעם, ופרוג קצת אחרת, ובלדות, וקטע קברטי וקטע אלקטרוני... וגם בטכסטים, הוא יכול להיות מאד פרטי ואישי ומשפחתי ואוהב, והוא לעומת זאת מפתיע בקטע סטירי נוסח חנוך לוין על מבקר מסעדות שאוכל את עצמו... הכל זה הוא, שר נהדר עם כל הלב, מלחין מקורי וייחודי, שלא עושה חשבון לשום חוק או סגנון. כמו שכתב החבר של אבא שלו, מאיר אריאל, "עצמאי בשטח".

אחד החידושים ב"סיכום החיים עד עכשיו" הוא מעורבותה הרבה של "להקה": עם אלון עדר בשירה, פסנתר, קלידים, גיטרה, מנדולינה, חליל ומחשב מנגנים ומשתתפים בעיבודים ובהפקה ספי ציזלינג בחצוצרה, כלי הקשה וקולות. אבנר קלמר בכינור, קולות, שירה ופסנתר. רן דרום בגיטרות קולות ושירה, נדב הולנדר בבס, קולות שירה ופסנתר. יונתן  רוזן בתופים ואורגן.  כלומר כל אחד מהחבורה מנגן לא רק בכלי "הטבעי" שלו אלא עושה עוד דברים, וחלקם  משתתפים גם בכתיבת וביצוע חלק מהשירים. למשל רן דרום וספי ציזלינג בקטע אלקטרוני מפתיע בשם "מסכה" (בעיבוד עם תום דרום שגם משתתפת בסינטי ותכנותים), או נדב הולנדר שכתב הלחין ושר שיר אהבה מקסים בשם "יומבו". ויש עוד חידוש באלבום, סוף סוף יש לאלון עדר להיט גדול בגלגלצ "קצת אהבה לא תזיק". שיר אחד שאולי ימשוך מאזינים לאלבום השלם...
זה בהחלט מגיע לו אם מסתכלים על סיכום הקריירה עד עכשיו. הוא הוציא אלבום ראשון לפני שלוש שנים, חודשים ספורים לאחר מכן אלבום של "אלון עדר ולהקה", שנה אחרי מיני אלבום "קסיו מטונף" וכבר אלבום רביעי... והוא בן 31 בלבד.
כשהתחיל, אלון עדר הזכיר שילוב צעיר ומקורי של כל מיני השפעות סבנטיז ובעיקר "קצת אחרת" (שלמה יידוב, שלמה גרוניך ושם טוב לוי) ו"ארבע עשרה אוקטבות" (יוני רכטר ואבנר קנר) גם בגלל הלחנת לא מעט שירי משוררים (שמונה מתוך 15 שירי האלבום הראשון). אחר כך התברר שזו רק ההתחלה ויש לו המון מה להציע, הרבה עומק מוסיקלי מוגש בקלילות מלאת שמחת חיים ואנרגיות חיוביות והמון הומור. שירי נשמה מרגשים, בחלקם עצובים וכואבים במילים, שמוגשים באופטימיות פנימית מדבקת, גם כשהם בלוזיים... על הבמה, בחדרון עם הקסיו, באולפן עם הלהקה... בכל מקום הוא לגמרי שם, סוחט מעצמו "כל טיפה של רגש".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה