יום שבת, 15 במאי 2010

הארווי ברוקס ורוני פיטרסון

ריספקט! RESPECT







לפני חודשים אחדים הגיע לארץ אחד מנגני הבאס הכי מצליחים ורבי ההשפעה במאה העשרים, הרווי ברוקס. ולא סתם הגיע, אלא בגיל 65 התחבר לשרשיו היהודים (שמו המקורי הוא הרווי גולדשטיין) והחליט לעשות עלייה. מאז הוא נפגש עם כל מיני מוסיקאים ישראלים, ביניהם יהודה עדר מבי"ס "רימון" ובשבוע הבא הוא פותח סיבוב הופעות בישראל עם הגיטריסט רוני פיטרסון והרכב שכולל את משה לוי בפסנתר ואשר פדי בתופים. כולם ביחד ינגנו (ההתחלה בזאפה הרצליה ב26.5) קלסיקות רוק ובלוז וגם שירים מקוריים של ברוקס ופיטרסון.





אז קודם כל אנחנו אומרים לברוקס WELCOME TO ISRAEL ולמי שלא קורא את האותיות הקטנות בדיסקים, שתי מילים על הבאסיסט שקשה להגזים בתרומתו לעיצוב הסאונד של המוסיקה האמריקנית בתקופה הכי מהפכנית שלה, החצי השני של שנות הששים, כשהבחור בן העשרים וקצת המציא עם הבאס שלו צליל חדש ששילב רוק, בלוז, פולק והשפעות של ג'אז. אחת ההקלטות הראשונות והכי מפורסמות בהן השתתף ברוקס היתה ב1965 בשיר "LIKE A ROLLING STONE" מתוך האלבום של בוב דילן ששינה לעד את המוסיקה האמריקנית HIGHWAY 61 REVISITED. דילן והמפיק האגדי טום וילסון בחרו אותו כיוון שרצו מישהו שיהיה יותר כסאח מכל הבסיסטים שעבדו בניו יורק באותם ימים וברוקס, ביחד עם הקלידם אל קופר והגיטריסט מייק בלומפילד יצרו את המהפכה.

זו היתה תקופה שבה ברוקס שבא מוסיקת הפולק (סיימון וגרפונקל, ריצי' הייבנס) ניגן עם המון מוסיקאים שפרצו את גבולות המוסיקה הקיימת. גם ברוק-בלוז, למשל באחד האלבומים החשובים ביותר בתחום, "סופר סשן" של מייק בלומפילד, אל קופר וסטיב סטילס, וגם באלבומים בהם נולד הג'אז-רוק, כמו BITCHES BREW של מיילס דייויס. הוא אפילו ניגן עם ג'ימי הנדריקס ועם הלהקה חסרת-נגן-הבאס הכי מפורסמת בתודלות הרוק, THE DOORS, שנעזרה בו כשבכל זאת לא הסתפקה בבאס מן הקלידים. הוא גם היה חברת בלהקת הבלוז-רוק-ג'אז-פרוג ELECTRIC FLAG וניגן בעשרות אלבומים ומופעים חשובים, ביניהם עם קרוסבי סטילס ונש, ג'ון מרטין, סילס וקרופטס, ג'ון סבסטיאן, לאודון וויינרייט השלישי, ג'ון קייל, דונלד פייגן ועוד ועוד. הוא גם מקליט בהרכבים משלו, בלוז ורוק, ויש לו לייבל עצמאי.
ב2009 הוא עלה לארץ עם אשתו... ומאז הוא כאן.


ברוקס ופיטרסון (וגם אשר פדי) בצילום דני זודקביץ 20.5.2010 מועדון שבלול ג'אז


מארחו של ברוקס במפגש המוסיקלי המשמעותי הראשון שלו בארץ הוא מוסיקאי הבלוז הבולט בישראל, רוני פיטרסון, כנראה הבנאדם הכי מתאים לתפקיד. פיטרסון, גיטריסט וזמר בן 57, יליד גרמניה שנשמע לגמרי אמריקני, חי ופועל בישראל כבר יותר מעשרים שנה בהנחלת הבלוז לעם היושב בציון. הוא היה ילד פלא שהתעניין במוסיקה שחורה בגיל צעיר מאד, גיטריסט מקצועי בגיל 11 ונגן בלהקת הבלוז של בני לאטימור בגיל 17. עם להקתו של לאטימור הוא השתתף בהקלטות וניגן עם ענקי בלוז כמו אלברט קינג, באדי גאיי, בי בי קינג ואחרים. בשנת 1987 הצטרף ללהקת הליווי של שלום חנוך במופע "רק בן אדם" ומאז 1991 הוא לגמרי ישראלי. הוא מנהל קריירה מוסיקלית בשני מסלולים מקבילים. הראשונה היא כגיטריסט בהפקות מוסיקה ישראלית. בעיקר עם שלום חנוך אך גם עם רמי קלינשטיין, רפי אדר, ריטה, יזהר אשדות, מזי כהן, דפנה ארמוני, קובי רכט, יושי שדה, ריקי גל, דני רובס, מאיר אריאל, ירדנה ארזי, נתי לוי, יובל בנאי ואיל גולן. הוא גם הוציא ב1996 אלבום של מפגשים עם מוסיקאים ישראלים, ביניהם זאב נחמה, אביב גפן, אחינועם ניני, מיכה שטרית, רונית שחר וארקדי דוכין. המסלול השני הוא של מוסיקאי בלוז ורוק באנגלית. הוא הוציא כבר ארבעה אלבומים של שירים מקוריים ושל קלסיקות בלוז וממשיך כל השנים להתייחס למסורת של הבלוז והרוק גם מחוץ לאלבומיו, במופעי הצדעה לגדולי הגיטריסטים כג'ימי הנדריקס ואריק קלפטון וכמארח של אנשי בלוז מחו"ל. ביניהם הופיעו איתו בלטו היירם בולוק, לוני שילדס, ג'ון פריס, סוויט בטי, קרמיין רוהס, שירלי ג'ונסון, אדי קינג, טאד רובינסון ועוד. פיטרסון גם זכה בהצלחה בינלאומית כשכתב עם שותף אמריקני בשם סטיב וולף, שיר לוויל יאנג, הזוכה הראשון של כוכב נולד באנגליה. השיר הפך ללהיט גדול בבריטניה ואף הושמע בטקס האזכרה לנסיכה דיאנה. עכשיו הוא פוגש, שוב, מוסיקאי ענק מחו"ל. כבוד.


הרווי ברוקס, אשר פדי, רוני פיטרסון ומשה לוי בצילום דני זודקביץ'

הארווי ברוקס ורוני פיטרסון עם משה לוי ואשר פדי בהופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו"
בשידור חי ממועדון "שבלול ג'אז".
יום חמישי 20.5.2010


רוני פיטרסון בשירה וגיטרה,
הארווי ברוקס בבס,
משה לוי בפסנתר והאמונד,
אשר פדי בתופים.
השירים בתכנית:
HIGHWAY 61 REVISITED
HEY JOE
KEY TO THE HIGHWAY



אור ברנע מYNET בראיון מצויין עם ברוק ופיטרסון, מאחורי הקלעים ב"שבלול ג'אז"

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3892974,00.html

הנה רוני פיטרסון ולהקתו בפעם הקודמת בתכנית 11.2.08 בהצדעה לאריק קלפטון.
רוני פיטרסון (גיטרה ושירה), ריי פיטרסון (בס ושירה), גדי אלטמן (שירה) ועודד כפרי (תופים).


השירים בתכנית:

For Your Love
Sunshine of your Love
Lay Down Sally
Had to Cry Today
Bell Bottom Blues
I Shot the Sheriff

חלק א



חלק ב



13 תגובות:

  1. ווואוו ! ולא היה קהל?
    איך אפשר להיות קהל?

    השבמחק
  2. אתה מוזמן לבוא ביום ה בשעה 14:00 למועדון שבלול ג'אז

    השבמחק
  3. רוני פיטרסון והארווי ברוס, משינה, ארז לב ארי

    השבמחק
  4. זה כמובן ברוקס

    השבמחק
  5. קוטנר גם אני רוצה להיות שם
    אפשר?! פליZ

    השבמחק
  6. http://theothermag.com/music/2010/05/13682
    יה בייבי, יה!
    we're not worthy

    השבמחק
  7. באסה, פיספסתי...
    מתי ההופעות הבאות?

    השבמחק
  8. מתי ההופעה הבאה??

    השבמחק