יום שבת, 8 במאי 2010

פיטר רוט זוכר את שמוליק צ'יזיק

רוצי פיטר קורא לך

"שר צ'יזיק", הפרויקט המוסיקלי החדש של פיטר רוט, שיושק מחר במועדון "זאפה" (האלבום יצא בסוף החודש) עם אורחים מיוחדים, יזהר אשדות, מוש בן ארי ומאור כהן, מוקדש לשירי היוצר המנוח שמוליק צ'יזיק.
ואם עולה בראשך השאלה מה פתאום ולמה מחליט רוט לעצור את רצף הפעילות הרגילה שלו ולהקדיש אלבום שלם לשיריו יוצר שהלך לעולמו לפני 23 שנים, נביא דברים בשם אומרם, כפי שצורפו לשיר הראשון שיצא מהאלבום:

"בשנת 84 כשהייתי בן 10, היה שיר אחד שתפס אותי חזק, זה היה "אף אחד לא מזיל דמעה". לא ידעתי מי שר , כתב, או הלחין אותו, אבל משהו בהגשה ובקול הממש לא מהוקצע ריגש אותי גם בתור ילד.
22 שנה מאוחר יותר הקלטתי את השיר מחדש באלבום משותף לאריק איינשטיין ולי... אז התחלתי להתעניין בצ'יזיק... המסע אליו יצאתי הוליד מפגשים מרתקים עם אהובות ישנות וחברים קרובים של צ'יזיק, שפתחו את ליבם בפני ואף העניקו לי טקסטים שמעולם לא נחשפו או הולחנו. למרות שהייתי עמוק בתהליך של הקלטת אלבום סולו שני שלי, קול פנימי חזק הניע אותי להפסיק הכול ולהקליט אלבום משירי צ'יזיק..."


שמוליק צ'יזיק היה דמות טרגית. שיריו מלאי שמחת חיים וחיוניות (גם כשנושאיהם היו עצובים), ודמותו בשירים, נראתה קלילה וכיפית. אך בחייו היה יוצר רגיש ומופנם, מבולבל ונוטה לדיכאון, בעל כישרון לכתיבת להיטים, אך רחוק מלהיות כוכב או מצליחן.
צ'יזיק, יליד 1945 תל אביב הכיר בילדותו את אריאל זילבר (שהיה מבוגר ממנו בשנתיים) והשניים כתבו ביחד שירים ראשונים. צ'יזיק שהה רוב שנות ילדותו ונערותו בחו"ל, בעיקר בלוס אנג'לס, וכשחזר ארצה באמצע שנות ה60 כתב שירים באנגלית אך לא פרסם דבר.
ב1974 כתב צ'יזיק ל"פסטיבל הילדים" שיר ראשון בעברית, "ג'וליה". השיר לא התקבל לתחרות וצ'יזיק חיכה שנתיים ללהיט הגדול הראשון שלו: "רוצי שמוליק". אריאל זילבר הציע את השיר ללהקתו "תמוז" וכשנדחה הקליט אותו לבדו וזכה ללהיט היסטרי שפתח את קריירת הסולו שלו עם מכירות של 70000 עותקים. זילבר הקליט עוד שירים שצ'יזיק כתב והלחין, "איך עפות המחשבות", "בחברה להגנת הטבע" ושירים שהשניים יצרו ביחד: "תני לי מחסה", "שיר הזרוק" ו"דמעות זולגות (על חלוני)". יגאל בשן הלחין באותה תקופה שירים שכתב עם צ'יזיק באנגלית, "She May Be Yours" ו"My Suzanne" שהיו נותרים באלבומיו של בשן בחו"ל, לולי השני בהם לא הפך אח"כ בעברית ללהיט הענק "סיוון".

למרות הצלחת השירים האלה צ'יזיק חש רוב ימיו תסכול, גם בגלל שירים שכתב או הלחין ואשר זכו בפחות תשומת לב. ביניהם שירי ילדים של לאה לופנפלד "סיבה למסיבה" (ששר אלי גורנשטיין) ו"זפתא מהסבתא" (אברהם מור), "פה ושם" (אבי חביב), "השמש עוד זורחת" (נירה גל), "כוכב נודד בערבה" (רן אלירן), "שוק הכרמל" ו"איש בודד איש נודד" (ירדנה ארזי), "לה ולי" (שלישית "אדמה") ו"תני לי את ידך" (אורי פיינמן).

ב1984 הקליט צ'יזיק לראשונה כזמר, כשחברת התקליטים "סי-בי-אס" החליטה לחדש את שוק התקליטונים בארץ. צ'יזיק, שלא היה זמר, נבחר להיות האמן הראשון בפרויקט והקליט שני שירים שכתב והלחין, בעיבוד והפקה מוסיקלית של יהודה עדר: "אף אחד לא מזיל דמעה" ו"מישהו אוהב אותך". השירים הושמעו ברדיו רק מעט, התקליטון כמעט שלא נמכר, ומצבו הנפשי של צ'יזיק הלך והידרדר. גם הצלחת שיריו בפי אחרים, ביניהם אריאל זילבר עם "יש לי חלום" ולהקת הנח"ל עם "שרית הספרית" לא שיפרו את תחושותיו.



ב1987 הוא נפטר, בגיל 42, בודד וערירי למרות פרסומו וחבריו הרבים. אחרי מותו המשיכו אחדים להקליט משיריו. ביניהם שמוליק קראוס את "מונה", אריאל זילבר את "סיפור אהבה", "הלוואי ויכולתי", "לעולם", "שוב לבד" ו"בוא אלי" ויזהר אשדות את "מה תאמרי" ו"רות (כמו תות)". פיטר רוט הוא הראשון המקדיש לו אלבום שלם.


פיטר רוט, יליד 1974, אחד המוסיקאים העסוקים במוסיקה הישראלית מראשית שנות התשעים ככותב, מלחין, מעבד ומפיק מוסיקלי וכמולטי אינסטרומנטליסט (הוא שולט בגיטרות, בס, פסנתר, קלידים ותופים). הוא מזוהה בעיקר עם להקת "מוניקה סקס" אך היה שותף בהרבה מאד הפקות ברמות מעורבות שונות. ביניהן בלהקות נוער כ"ועד הבית", "הבן של השכן", "פידבק" ובהרכבים קצת יותר מפורסמים כמו "זקני צפת", "הזבובים", "מלכת הפלקט" ועוד. הוא ניגן עם זמרים רבים, לחלקם אף הפיק מוסיקלית אלבומים, ביניהם אריק אינשטיין, מאור כהן, קובי רכט, יגאל בשן, אביתר בנאי, טל שגב, שלום חנוך, שלמה ארצי, דן תורן, יזהר אשדות . בשנת 2005 הוציא אלבום בכורה "פיטר רוט" שזיכה אותו בפרס אקו"ם כתגלית השנה. עכשיו הוא חוזר באלבום שכולו צ'יזיק, עם שירים מוכרים ווגם עם לחנים חדשים, והוא עושה את זה עם קבוצת חברים מוסיקאים שהשתתפו בעיבודים: בפסנתר ואורגן המונד משה לוי (שניגן בתקליטון "אף אחד לא מזיל דמעה"), בתופים רע מוכיח (שגם עיבד לכלי נשיפה), בגיטרה עמית יצחק ובהפקה המוסיקלית יזהר אשדות. הכל נעשהב עם המון אהבה ותשומת לב לפרטים... כמו שמגיע לצ'יזיק, לפחות עכשיו.




פיטר רוט בהופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו" ממועדון שבלול ג'אז 6.5.2010
פיטר רוט בשירה וגיטרה, אופיר קנר בפסנתר, ברק קרם בתופים

שיר הזרוק + שוב לבד + סאן חוזה (מוניקה סקס) + רוצי שמוליק + סיפור אהבה


3 תגובות:

  1. האלבום הזה הוא פספוס, העביר את היצירה המיוחדת של צ'יזיק דרך מטחנת הרוקנרול/בלוז - והכל נשמע אותו דבר. לא שמיע.

    השבמחק
  2. 'אף אחד לא מזיל דמעה' של צ'יזיק
    הוא לעניות דעתי אחד מהשירים היפים בשפה העברית
    דווקא בשל חוסר השלמות שלו והניואנסים המזויפים.
    גם אם אלבום המחווה מעט מפספס, עצם החזרתו מעת לעת של צ'יזיק לתודעה ולהכרה מחודשת, היא מבורכת וזו ממש שליחות, עדיין הפרויקט של פיטר רוט הוא נטול אגו בטירוף.
    'היא אוהבת' מאלבום הסולו של פיטר מפצה על כך בגדול!
    ולמרות כל הטרגדיה סביב צ'יזיק
    והאווירה ה'ביטר-סוויט' שבשיריו
    הייתי מסכם ואומר לו (בדמיוני):
    "סיי צ'יזיק" (Say cheese)
    ותחייך.

    השבמחק
  3. לגיורא (מגיב מס. 1) איך אתה יודע? האלבום עוד לא יצא...

    השבמחק