יום שבת, 8 בספטמבר 2012

אהוד בנאי אז ועכשיו

אהבה בת 30
האלבום "באופק אחר", תיעוד הפרויקט החדש של אהוד בנאי נוצר כמעט במקרה. לפני כשנה, לכבוד "פסטיבל הפסנתר" החליט בנאי לעשות משהו חדש וראשוני מבחינת הקריירה שלו: להציג, חד פעמית, את שיריו המוכרים בעטיפה מוסיקלית שונה, קלאסית אקוסטית. בעיבודים והפקה מוסיקלית של עמי רייס (שעבד עם "אלג'יר" ו"כנסיית השכל") ובליווי עמי רייס בפסנתר ובניצוח על רביעיית מיתרים שכללה את מאיה בלזיצמן בצ'לו ושירה, גליה חי בוויולה וקולות, חן שנהר וניצן קנאטי בכינורות הופיע בנאי ב18 מלהיטיו הגדולים ובתוספת שני שירים חדשים... וזה נשמע כל כך טוב ומיוחד ומרענן עד שהוחלט להנציח את המופע-החד-פעמי באלבום כפול ובהופעות נוספות... הקרובה בהן ב"פסטיבל התמר" ב4.10.2012.


"באופק אחר" הוא אוסף שירים מרגש במיוחד ומפתיע למי שמכיר היטב את שיריו של בנאי. העיבודים "הקלסיים" של נער הפלא עמי רייס מבליטים במנגינות המוכרות את העושר המלודי, את הזרימה הפנימית ואת הגרוב שאינם זקוקים לכלי הקשה, ומאפשרים לבנאי לשיר כפי שאף פעם לא שר. מצד אחד הוא בתוך המוסיקה, כמו שהיה תמיד, לבדו עם הגיטרה האקוסטית, מגיש את עצמו. ומצד שני, הליווי הכל כך שונה מזה שמוכר לו ולנו המאזינים, מאפשר לו, אולי מכריח אותו, להיות הרבה יותר "זמר", יותר מעודן ומדוייק בכל מילה. זה אמנם קורה לו גם באלבומיו "הרגילים", ומי שעוקב אחריו שומע איך הוא ממשיך לשפר את יכולותיו כזמר, אבל כאן זה מאד בולט לאוזן. אחרי 30 שנות קריירה, אהוד בנאי מצליח להציג את עצמו בצורה רעננה (זה כדי להתחמק מהקלישאה של "ממציא את עצמו מחדש") מבלי לוותר על אהוד האחר, הרוקר שממשיך להופיע עם "רסיסי לילה".
מתוך עטיפת "כמו ציפורים". פעם ראשונה של אהוד בנאי על עטיפת תקליט
כן. זה התחיל כבר לפני 30 שנה. אהוד בנאי, המבוגר בין שלושת בני הדודים (לצד יובל ומאיר) שכבשו את המוסיקה הישראלית בשנות השמונים התחיל את הקריירה שלו, כמותם, בשנת 1982.
הוא נולד ב1953, לשחקן יעקב בנאי. מגיל צעיר חלם לעסוק בקולנוע ולהיות מוסיקאי , ניגן וכתב שירים רבים, אך לפרנסתו עבד במקצועות רבים שאינם קשורים למוסיקה (ביניהם כפועל במה של "הגשש החיוור") ורק ב1981 יצא לאור שיר ראשון שלו: "אמשטרדם" שהלחין ושר אבנר שטראוס.
בשנת 1982 עבד ניגן בגיטרה ושר קולות בקטע הרגאיי שכתב והלחין אבי מטוס, "רצינו קצת לעוף". באותה שנה שימש בנאי כגיטריסט במחזה מוסיקלי על חיי הצוענים, "כמו ציפורים"  שביים דודו יוסי בנאי. ההשתתפות במחזה הייתה מאד משמעותית בדרכו כיוון שאז הכיר את אהבת חייו, הרקדנית אודליה עזאני, איתה התחתן ב1982, זמן קצר אחרי שאמו נפטרה.

כשחיכיתי לך על הספסל ליד המרפאה (אהוד בנאי)
האם היה זה מקרה או כוח עליון
כשחזרנו הביתה על פנינו הם חלפו
שיירות צבא בדרך ללבנון...
האם ידעת שאז בשנת שמונים ושתיים
היו שבעה ליקויי חמה ולבנה
קראתי על זה בחוברת מדע לנוער
כשחיכיתי לך על הספסל במרפאה
יצאנו מהאבל אל החתונה
בשמים היו שבעת הליקויים
האם ידעת שזה קורה פעם בשמונה עשרה שנה
וזה ימשיך כך לנצח נצחים

השיר הזה (שלא נכלל באלבום החדש אלא באלבום "עוד מעט" 1995) מתעד את תחילת דרכו המקצועית של אהוד בנאי, שהייתה ממש לא קלה. הילד בן ה30 שעוד לא יודע מה יעשה אחרי הצבא ("מהרי נא" שכן מופיע באלבום החדש) מתייחס לתקופה הזו..., אהוד בנאי, בן השלושים פלוס ,נשוי ואב לבת, היה אז על סף ייאוש מהרעיון שתהיה לו קריירה מוסיקלית. "אידישע ראסטמן", שיר ראשון ששלח לרדיו שנתיים קודם לכן לא זכה בתשומת לב ונסיונותיו להקים להקות משלו, "מיים גנובים" ו"ישיבה מזרחית" לא עלו יפה. לבן דודו מאיר יצא כבר אלבום ראשון. להקת "משינה" של בן דודו יובל הפכה להצלחה גדולה, בין השאר בשיר שאהוד השתתף בכתיבתו, "רכבת לילה לקהיר", אך לאהוד נדמה היה שפספס את ההזדמנות. הוא הפסיק להופיע, כתב ספר ועסק במגוון עבודות כגינון, ניקוי בתים, הוראת גיטרה ועזרה לטכנאי באולפן הקלטות. ודווקא אז החליטו אשתו אודליה ואביו יעקב לארגן לו, ללא ידיעתו, הקלטת עוד שיר אחד, שיר ששינה את חייו. זה קרה בדצמבר 1985, והשיר היה "עיר מקלט" בהקלטה ראשונה שהפך ללהיט רדיו ענק. אחריו  באו "עגל הזהב" והקמת להקת "הפליטים" על שני גלגוליה, ואופרת הרוק "מאמי" ואז... בדיוק לפני 25 שנים, בגיל 34 אלבום הבכורה "אהוד בנאי והפליטים". זו הייתה ההתחלה של אחד הקריירות המפוארות במוסיקה הישראלית, עם תשעה אלבומים נוספים ועשרות שירים שהפכו לקלאסיקה מקומית, עוד לפני העיבוד הקלאסי. עכשיו הוא מסכם, וכמו תמיד, ממשיך לנסוע.


תגובה 1:

  1. אוהב אותו, אוהב אותך ואוהב את המאמר הזה, כתוב יפה על איש יפה.

    השבמחק