יום ראשון, 12 במאי 2013

ללמוד על תעשיית המוזיקה



Name
המייסד פול מקרטני והמנהל מרק ותרסון וויטי

בבית ספר של פול מקרטני
לפני כשנתיים התחוללה סערה קטנה בקרב מוזיקאים ישראלים, ובעיקר תלמידי מוזיקה, כשהתברר שנציגי ביה"ס הבריטי לאומנויות הבמה LIPA, המיוצג בארץ על ידי בית ספר Muzik מגיעים לישראל לבחון תלמידים, כחלק ממסעם הבינלאומי לאיתור סטודנטים מוכשרים ברחבי העולם בתחומי ניהול אומנויות הבמה, סאונד ועוד. 

ההתרגשות הייתה לא רק בגלל ההזדמנות ללמוד בבית ספר יוקרתי בחו"ל, אלא מפני שמייסד בית הספר "ליפא" ( (Liverpool Institute for Performing Artsהוא לא אחר מאשר פול מקרטני, והוא לא לבד בהנהלה. לצידו נמצאים שם סר ג'ורג' מרטין (מפיק "הביטלס"), ריצ'רד ברנסון (בין השאר מקים חברת התקליטים "וירג'ין" שהפכה לאימפריה כלכלית), השחקנים ג'ודי דנץ', המוזיקאים ג'ון ארמטריידינג ומארק נופלר ועוד... בנוסף לכל, ביה"ס הוקם במבנה התיכון בליברפול בו למדו ג'ון לנון ופול מקרטני בנעוריהם.

"ליפא" הוקם בשנת 1996 ונחשב למוסד הלימוד המוביל באירופה בתחום אומנויות הבמה, ומושך מדי שנה כ5000 מועמדים המתחרים על 300 מקומות בתכניות הלימוד לתואר BA בתחומי המוזיקה, המחול והתיאטרון. בי"ס "MUZIK" הוקם ב1997 בתל אביב במטרה להכשיר ולקדם אמנים ואנשי מקצוע בלימודי מוזיקה כמו תיאוריה הלחנה ועיבוד, סאונד והפקה מוזיקלית, כתיבת שירים ופיתוח קול, DJ ומוזיקה אלקטרונית.
מאז 2009 עומדת בפני ישראלים אפשרות ללמוד במסלול משותף של שנתיים בMuzik ושנתיים נוספות בLIPA.

מוזיקאי ישראלי שלמד בLIPA לפני עשור ובנה מאז קריירה מפוארת הוא דרור מוהר, מוזיקאי בן 31,  שהפך מעצב סאונד וטכנאי הקלטות בכיר בתעשיית הבידור האמריקאית. הוא עבד עם קוונטין טרנטינו (בסרטים "ממזרים חסרי כבוד"  ו"ג'נגו ללא מעצורים" עליו אף היה מועמד לאוסקר) ועם אמנים כסטיבי וונדר, גוון סטפני, בוב דילן, ביונסה, דוקטור דרה ועוד.


                                                       260Atrium

ב30.5, יערכו שוב נציגי "ליפא" אודישנים ב"מיוזיק", גם למי שאינם תלמידי בית הספר.
נציגי "ליפא", טים פייק ודרן מרפי, יצטרפו יומיים קודם לכן לערן צור ושילה פרבר, כחלק מצוות שופטים בתחרות השירים של  "מיוזיק" שתתקיים ביום ג', 28/5/2013 במועדון לבונטין 7. 


בספר של אלון דלח
דרך נוספת לנסות להבין את רזי תעשיית המוזיקה היא בעזרת ספר ישראלי חדש, צנוע ומעניין, 125 עמודים בסך הכל, הנושא את השם "תעשיית המוזיקה" – "כך זה עובד" – "המדריך לאמן ולמנהל".
הכותב הוא אלון דלח, הבעלים (ביחד עם אלדד ברמן) של אולפני "צוללת" (מאולפני ההקלטות המובילים בארץ), וחברת "צוללת הפקות" (לייבל עצמאי שמייצג ותומך באמנים צעירים, משרת אותם בייעוץ, ניהול הפקה, הקלטות, ליווי משפטי ועוד).
אלון דלח מגייס 20 שנות ניסיון כדי לסייע לאמנים בתחילת דרכם, למנהלים ומפיקים, וגם לכאלה שסתם מתעניינים באחורי הקלעים של עולם המוזיקה, להכיר טוב יותר את תעשיית המוזיקה המקומית. המדריך שלו, למרבה ההפתעה הראשון שנכתב בעברית, יכול לזרז תהליכים ארוכים ומייגעים שעוברים אמנים וגם האנשים המקיפים אותם, בדרך אל המטרה הנכספת של הוצאת החומרים לאור. הוא, כמובן, לא יכול להיות תחליף לכשרון היצירה או הביצוע, אבל כמו שכותב רע מוכיח בעמוד ההמלצות בסוף הספר: "מוזיקאי יכול לאבד את עצמו בדרך במשך שנים. לבזבז כסף ולוותר על החלום – רק בגלל הקושי להתמצא בתעשייה. כעת יש דרך אחרת: להיעזר בספר שחוסך חלק גדול מהטעויות".   
פרקי הספר מסכמים בבהירות ובפשטות (פשטות לקריאה, לאו דווקא לביצוע) את כל השלבים בדרך אל הגשמת החלום, של האמן ושל מנהלו. "מאיפה להתחיל", "דרך מוצלחת", "תהילה", "זיהוי כשרונות", "בניית כשרון והפקה", "שיווק והפצה"  (כולל התייחסות לחו"ל) וגם "טיפים לחתימת חוזה".
למי שבעידן האינטרנט נראה ספר כזה מעט מיושן כדאי לומר שהוא דווקא מאד מסייע להתחיל להתמצא בצונאמי האינפורמציה ששוטף אותנו. הוא לא יכול לעזור לך לכתוב שירים טובים או לשיר נהדר, אבל הוא כן יכול, קצת, לתת לך כיוון מה לעשות עם זה.

אלון דלח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה