יום שני, 7 באוקטובר 2013

אלביס צובע שורשים

אלביס צובע שורשים
למרות שאני ברוגז איתו מאז ההברזה להופעה בישראל לפני שלוש שנים, אני חייב להודות שאלביס קוסטלו הוא אחד האמנים היחידים מדור "הגל החדש הבריטי של שנות השבעים" שעדיין מעניין לעקוב אחרי פעילותו גם בימינו. אז בואו נעזוב לרגע את הפוליטיקה (ורק נדגיש שלא מדובר בטיפוס אנטישמי אלא בהתנגדות למדיניות ישראל בשטחים), ונתרכז באלבום החדש שלו בשיתוף הפעולה המאד מפתיע עם THE ROOTS, להקת הסול-פאנק-היפ הופ הכי מדליקה בעולם (חוץ מ"הדג נחש" כמובן). הרעיון למפגש בין העולמות נולד כשקוסטלו הופיע בתכנית האירוח המאד פופולרית של ג'ימי פאלון, שבה  THE ROOTS היא להקת הבית כבר כמה שנים. לכאורה, נראה כאילו האלבום החדש WISE UP GHOST, הוא פשוט אלבום נוסף של קוסטלו עם להקת-ליווי חדשה, אבל אחרי עוד כמה האזנות מתברר שהקשר ביניהם יצר חיבור אמיתי ומיוחד, שבו כל צד השפיע על הצד השני לא רק בביצוע אלא ביצירה עצמה. הקרדיט לשירים משותף לאלביס קוסטלו, עמיר חליב תומפסון (המכונה, בין השאר QUESTLOVE), המתופף של "השורשים", וסטיבן מנדל שגם אחראי על ההפקה וההקלטה. חלק מהשירים נשמעים בסגנון המוכר של קוסטלו עם להקת ליווי רעננה, במיוחד כשיש ציטטות וסימפולים מעבודות קודמות שלו (למשל ב"תוציא את הלשון שלך" יש ציטטה מ"גלולות וסבון"). בשירים אחרים הצליל מזכיר יותר את "השורשים" עם סולן אורח שלא היה שם בעבר, במיוחד מכיוון שהלהקה הזו תמיד מוסיפה קולות וסגנונות אורחים לתוך המוסיקה שלה. בשירים כמו "חמש דקות איתך" או בכפי שהזמרת האורחת לה מאריסול שרה בספרדית, "סינקו מינוטוס קון ווס", זה נשמע אלביס קוסטלו שלא הכרנו וברוב שאר השירים, נדמה ש"השורשים" הרוויחו ראש חדש במילים ובמוסיקה, וגם בגישה בשירה, שהיא מאד שונה מהFאנקיות שהם רגילים לה. כשהם שיתפו פעולה עם ג'ון לג'נד היה בזה משהו טבעי מבחינתם, כאן זה משהו מיוחד. בקיצור, שני הצדדים הרוויחו מהמפגש. וגם למאזינים, ולא משנה אם קודם לכן הייתם חובבי אלביס או "השורשים" יהיה די קל להתחבר לצליל החדש.

עמיר ואלביס
כשדקלן פטריק מקמנוס (יליד 1954, ליברפול, בריטניה) התפרסם לראשונה, באמצע  שנות השבעים, עצם מראהו החיצוני ודרך שירתו נראו כמו התרסה פנקיסטית נגד המוסכמות בעולם הרוק: משקפופר אנגלי כחוש, בעל קול צורם משהו, הבעה רוטנת ושירים מרירים ובהחלט "לא נחמדים"... ושיא ההגזמה היה בשם שבחר לעצמו. לא שם המשפחה, קוסטלו, ששאל משם נעוריה של אמו אלא השם הפרטי שבחר ברוב חוצפתו: שמו של מלך הרוק אלביס פרסלי (שעדיין היה בחיים עד ה-16 באוגוסט 1977).
מאז THIS YEAR'S MODEL,  אלבומו השני והראשון עם להקת "האטרקציות" אלביס קוסטלו הוא אחד היוצרים האישיים הבולטים, החשובים והפוריים ביותר במוסיקה הבריטית. הוא יצא מהפנק-ניו,ווייב של תחילת הדרך אל מגוון סגנוני רחב, מרוק ועד קאנטרי, מג'אז ועד מוסיקה קלסית. ב36 שנות פעילותו הוא הקליט לא פחות מ600, הוציא כשלושים וחמישה אלבומים, השתתף במאות הפקות ומפגשים עם אמנים אחרים, והוא ממשיך להתחדש ולחפש עוד אפיקי ביטוי מוסיקליים.

"THE ROOTS"  שייכים כמובן לדור אחר. הלהקה התחילה לפעול בסוף שנות השמנים ונחשבה לאחת המוצלחות ביותר בהופעות החיות בהיפ-הופ, יצירתית ומפתיעה בשילוב מוסיקות אחרות בתוך ההיפ הופ, מג'אז ועד רוק ועד סימפולים מפסקולי סרטים, להקה מיוחדת גם בזכות הנגינה החיה בהקלטותיה. אלבומם הרביעי "THINGS FALL APART" והלהיט עם אריקה באדו YOU GOT ME שיצאו בשנת 1999 הפכו אותם לאחת הלהקות הבולטות במוסיקה האמריקנית ומאז כל האלבומים שלהם מאד מצליחים, ולא רק בקרב קהל היפ הופ, עם להיטי ענק כמו "THE SEED " וכל מה שהם עושים באלבומים האחרונים שלהם, מאז אלבומם ה11,  "HOW I GOT OVER" שיצא לפני שלחוש שנים. שיתופי פעולה מפתיעים הם חלק מהעניין שלהם: ג'ון לג'נד בא מתחום הנשמה אבל רוב המפגשים שלהם הם עם האלטרנטיב:  ג'ואנה ניוסום, כמו קונור אוברסט, ג'ים ג'יימס, אם ווארד ועוד.  קוסטלו הוא עוד חוליה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה