יום רביעי, 23 באוקטובר 2013

WIRE

להשתנות תמיד
פעם, לפני מיליון שנה, היתה להקת WIRE  הבריטית, אחד ההרכבים הכי חמים ברוק הבריטי, ולא משנה איך קראו לו. "גל חדש", "Pאנק", "פוסט פנק" או אפילו "ארט פנק" שזה כבר מסביר את מיוחדותה של הלהקה הזו, ששילבה דבר והיפוכו: גם אנרגיות וגישה של פנקיסטים חסרי גבולות, וגם מורכבות ומפותחות מוסיקליים. ועובדה, מכל הגל החדש הבריטי של סוף שנות השבעים רק מעטים שרדו ועדיין ממשיכים לסקרן ולעניין. WIRE , המגיעה לארץ להופעה בתחילת נובמבר, היא אחת כזו.


יותר מ35 שנים אחרי שהתחילו הם ממשיכים לפעול (אמנם עם תקופות של הפסקות) ומה שיותר חשוב, ממשיכים להיות טובים. לא רק לקשישים כמוני שאוהבים את שנות השבעים והשמונים עוד משנות השבעים והשמונים, אלא גם לקהל צעיר יחסית, וגם למוסיקאים בני ימינו. הנה, למשל, ב"אוזן בר" בתל אביב מתארגנת השבוע הופעה מיוחדת של הצדעה לWIRE. במוצ"ש 26.10 יופיעו בשירי הלהקה ערן צור, לילה, "ועדת חריגים", ספי אפרתי, "אנטיביוטיקה", "ממבס", אסף תג'ר (מ"קטמין" ומEX LION TAMER שהיא להקת קאברים לWIRE) ועוד. נכון, לא מדובר בסגירת היכל נוקיה או  קיסריה, אבל, כמו בשנות השמונים, הגודל לא קובע. ההופעות הכי טובות שראיתי בעשור ההוא היו דווקא במקומות קטנים... ושבוע לאחר מכן, בתחילת נובמבר מגיעה הלהקה עצמה, והיא כבר במועדון  שממשיך את המסורת, מועדון "בארבי" שהוא גדול ומצוייד יותר מרוב מועדוני הימים ההם...
אז ב2.11 תגיע ל"בארבי", לראשונה, להקת WIRE. לראשונה, למרות שהקשר עם סולן הלהקה קולין ניומן מאד מושרש. הוא הופיע בארץ כבר כמה פעמים, גם כאורח "מינימל קומפקט" אותה הפיק מוסיקלית בשנות השמונים, גם כאורחו של ברי סחרוף וגם עם חברת "מינימל קומפקט" מלכה שפיגל שהיא בת זוגו. ניומן הופיע איתה בהרכב המשותף שלהם GITHEAD, וגם בהופעתה כסולנית ועכשיו הוא עם כל הלהקה, וזה שמח ומרגש לכל מי שזוכר את שנות השמונים הנהדרות (בניגוד לשנות השמונים המבאסות) ויודע שהן, במידה רבה, לא נגמרו למי ששומר על רוח הימים ההם.

קולין ניומן (בשחור לבן) והחבר'ה

במיוחד לא כשמדובר בלהקה שההשפעה שלה עדיין מאד משמעותית על דורות של מוסיקאים, במיוחד לא כשמדובר שממשיכה ליצור דברים חדשים ולהישמע מצויין גם היום, הם כבר לא פנקיסטים וקודרים כמו בתחילת הדרך, אבל הבגרות הוסיפה להם הרבה יופי.  והכי במיוחד לא כשמדובר בשלושה מתוך ארבעת חברי ההרכב המקורי: קולין ניומן, ששר ומגן בגיטרות וקלידים. גרהם לואיס בבס וקולות, רוברט גריי (הידוע גם בשם גוטובד) בתופים וכלי הקשה. רק הגיטריסט המקורי, ברוס גילברט כבר לא בלהקה והוא הוחלף על ידי מתיו סימס. ואגב, בחלק גדול מהופעותיה והקלטותיה WIRE, ולעתים תחת השם WIR, תיפקדה כשלישיה.




שלושה גלים היו לפעילות הלהקה שקמה ב1976. הראשון, כלהקת "פוסט פנק" נמשך עד סוף שנות השבעים, וכלל שלושה אלבומי מופת ובמיוחד אלבום הבכורה "PINK FLAG". אחר כך הם יצאו להפסקה ולפעילות סולו, נכנסו יותר למוסיקה אלקטרונית וחזרו לסיבוב נוסף בין 1987 ל1991, עם חמישה אלבומים מצויינים. הנאגלה האחרונה והמפתיעה במיוחד התחילה לפני עשור, באלבום בשם SEND. מאז הלהקה פעילה שוב, מופיעה הרבה, מקליטה  חומרים חדשים (ארבעה אלבומים בשנות ה2000...) וחוזרת גם, מידי פעם, לחומרים הישנים. WIRE , וחשוב לציין זאת, אינה להקת נוסטלגיה. הם לא מתכחשים לעבר המפואר שלהם, ויודעים שדווקא לאלבומיהם הראשונים היתה השפעה גדולה על הרבה מאד מוסיקאים עכשווים, אבל הם מאמינים מאז תחילת דרכם בצורך להשתנות ולהתעדכן, ואולי לכן הם מצליחים להשאר מעניינים גם כיום. כפי שאומרת כותרת אלבומם החדש והנהדר שלצורך קידומו הם מגיעים אלינו "השינוי הפך להיות אנחנו".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה