יום שלישי, 18 במרץ 2014

יש לו מילים



לפעמים חלומות מתגשמים
בגיל 32 הוא אוסף דברים לתיק
את מברשת השיניים את הכעס המעיק
מחזיק את הגיטרה מביט קצת מסביב
הילדות נשארת כאן הוא עובר לתל אביב...

הוא נוסע לנגן עם הזמר המפורסם
תל אביב היא רוקנ'רול הכל פתוח ורועש
מרגיש כמו חוץ לארץ הוא נורא מתרגש...
(מתוך "רוקנרול")

ואני נורא מתרגש במיוחד מהשיר הזה באלבום החדש של יהודה פוליקר לא רק בגלל שזהו שיר עשוי היטב, אלא משום שאני הייתי שם בזמן אמת. אני זוכר את הגיבור שלו אז, הכרתי אותו אישית. יהודה פוליקר הצעיר (בשלושים ושלוש שנים!) הגיע לתל אביב כדי לנגן עם צביקה פיק, אומץ בהתלהבות וחום על ידי יעקב גלעד, המפיק של יהודית רביץ, שהחליט להפוך את הנגן-זמר של להקת הקריות "ברקת" לשם החם ברוק הישראלי. יהודה הביישן, המגמגם, הנחבא בארון לא רק במיניות שלו אלא גם באהבתו למוסיקה היוונית, לטראומת הילד דור שני לשואה, לכשרון הציור שלו, ליכולת שלו להתבטא במילים, לתחושת הנחיתות האאוטסיידריות של מי שמגיע מחץ לתל אביב... את כל המרכיבים האלה של אישיותו לא הכרתי אז ב1981. 

כשיעקב גלעד ויהודית רביץ הציגו את המוסיקאי שהכירו כמעט במקרה...ראיתי רק בחור ביישן ששר נהדר, גיטריסט ענק, חד פעמי, ומוסיקאי נורא נורא יצירתי שלא מפסיק לחפש ולהמציא. הוא היה כבר מבוגר יחסית, בן 30 פלוס... אבל בוער באש נעורים של תחילת הדרך, מלאה התלהבות ורצון להצליח, לכבוש את העולם, להיות הכי טוב שיש... חלומות רוקנרול. אני גם זוכר את הופעת הבכורה של להקת "בנזין" במוזיאון תל אביב, ביחד עם תערוכה של האמנית יהודית לוין. אולי גם לכן נקרא האלבום החדש "מוזיאון החלומות".

צילום אילן בשור
בימים ההם יעקב גלעד היה לא רק המפיק-חבר אלא המוציא לאור המילולי של פוליקר. "תן לי מילים" שר פוליקר אז בגרסה לשיר של "טוקסידו מון" ויעקב גלעד נתן לו, והרבה, שירים אישיים מאד של יעקב ושל יהודה שהפכו כמעט לאיש אחד. ויעקב גלעד גם הוביל את קונספט התוכן, משירי רוק מעמד הפועלים של "בנזין" בשני אלבומיה, אל תרגום/כתיבה מחדש של השירים היווניים ב"עיניים שלי", אל השיא הרגשי של "אפר ואבק" ואל ההצלחה מסחרית הגדולה שמשלבת את כל הנושאים האלה במוסיקה שהיא גם רוק וגם יוונית וגם אלקטרונית, מבוצעת תמיד במלוא המחוייבות, עם כאריזמה בימתית שהולכת וגדלה עם השנים.
מאז קיץ 1982, כשיצא אלבום הבכורה של "בנזין", עשה יהודה פוליקר דרך ארוכה ומלאה הישגים אמנותיים, בלא פחות מ14 אלבומי סולו והמון הפקות וכתיבת שירים לאמנים אחרים... הוא כל הזמן מופיע וכותב ומלחין בהספק מאד מרשים. תסתכלו רק על שבע השנים האחרונות: הוא  הוציא תקליט אחד יווני, שניים "רגילים", הפיק והלחין לירדנה ארזי ולצרויה להב, מסיים אלבום עם שותפו ל"בנזין" אלי חדד, והוציא בשנה שעברה אלבום חשוב ומיוחד לזכרם (ובהשתתפותם) של הוריו... הוא מאד עסוק ופעיל במיוחד יחסית לאמנים בגילו ומה שכל כך משמח בהאזנה לאלבום החדש הוא שהאנרגיה הוותיקה ההיא עוד קיימת, או ליתר דיוק מתעוררת שוב.  מאז שנפרד מיעקב גלעד לפני שנים אחדות הוא, בהדרגה, גם כותב את המילים ונדמה לי שזהו האתגר העיקרי שלו בימינו: להגיע לאותה איכות ביטוי ועומק בטכסטים כפי שהוא מגיע באופן טבעי במוסיקה. 

עטיפת האלבום: ציור יהודה פוליקר
 ב"מוזיאון החלומות" חוזר פוליקר אל הבחור הצעיר שהיה פעם, ומעדכן אותו לימינו. הוא הכותב של רוב המילים (למעט שיר אחד של חנוך לוין, "שחמט", אחד שכתבה חברתו לעט צרויה להב "עוד קצת" ואחד, "מאז שעזבת" לזכרו של אריק איינשטיין שיהודה כתב ביחד עם שימי קדוש.
וכך, ככותב העיקרי הוא ממשיך ומעמיק את הקו הפסיכולוגיסטי שמאפיין את כל אלבומיו. פוליקר לא מוותר על אנליזה עצמית, וחוזר שוב ושוב לחלומות שהניעו אותו לפעולה מאז ששמע את הביטלס ואל הדרך הארוכה והקשה של השתחררות מהשפעות הילדות 
:
"באתי לעולם בלי להבין דבר,
הבית הקטן היה רדוף עבר,
אבא מחבק אימא רחוקה,
עטפו אותי באהבה סדוקה
נשארתי ילד בגוף של איש
חולם ומנותק יודע להרגיש
הזהות לקחה כיוון ברור מוחלט
המילים כבר לא נחנקות בכל משפט...
אני הולך עם מה שיש
מופתע ומתעקש
נלחם לא מתייאש
לא, אני כבר לא מתבייש".

ועוד משפט אחד על שיר הסיום, "מאז שעזבת" המוקדש לאריק איינשטיין ז"ל. לפני השיר ובסופו מושמעת הקלטה של אריק מדבר (מתוך "סוף עונת התפוזים" 1998) כשמשפט הסיום, שסוגר את התקליט הוא כל כך אופייני גם ליהודה פוליקר שמאחורי הכיף והאופטימיות של המוסיקה:
"איי... העולם נחרב בחוץ ואנחנו צוחקים". 

הנה יהודה פוליקר ולהקתו ב2010 בהופעה בתכנית "מוסיקה היום" בגלי צה"ל
חלק א 
חלק ב 

מוזיקה היום 18.7.2010
יהודה פוליקר בשירה, גיטרות ובוזוקי. יוני פוליקר בגיטרה, בוזוקי וקולות. שמוליק שמיר בגיטרות, יואב אסיף בקלידים, יונתן לויטל בבס, אלי חדד בכלי הקשה, קולות ושירה (ב"תני לי סיבה"), אמיר פינטו בכלי הקשה וקולות, אלון הלל בתופים.
שלושה ימים + עפיפונים
אני רוצה גם
תני לי סיבה (עם אלי חדד בשירה)
עיניים שלי
אל תלכי עכשיו
כשתגדל (עם אביב גפן בשירה)
יום עצמאות
מעבר לגדר
HELLO THERE (CHEAP TRICK)


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה