יום ראשון, 3 באוגוסט 2014

סשה בן 100



גדול מלחיני המוסיקה הישראלית הוא רלוונטי גם 20 שנים לאחר מותו. ארגוב המלך


2014 היא שנת המאה להולדתו של אחד מגדולי המלחינים במוסיקה העברית, אלכסנדר "סשה" ארגוב.   
הוא נולד ברוסיה באוקטובר 1914 כאלכסנדר אברמוביץ', עלה לארץ בגיל 20 והפך תוך זמן קצר למלחין מאד מוכר. הוא היה מוסיקאי מאד פורה ובעל כושר עבודה יוצא מהכלל. "המוסיקה בשבילי היא משהו טהור, אני עושה אותה לא למען הכסף" אמר אי שם בתחילת דרכו, והקפיד כל חייו להתפרנס מעיסוקים אחרים. ביניהם עבודה בבנק לתעשייה ובחנות ספרים רוסיים. וכך, כ"תחביב" ועיסוק של מחוץ-לשעות-העבודה הלחין ארגוב למעלה מ1000 פזמונים ועוד מוסיקה להצגות ולסרטים. כבר בשנות החמישים והששים הפכו רבים מלחניו של ארגוב ללהיטים גדולים, לקלסיקה של הזמר העברי, ובניגוד לרבים מבני דורו ביצירה, רבים מלחניו "החזיקו מעמד" גם שנים רבות אחרי תקופת השיא שלהם. 


יצירתו של ארגוב זכתב לתחייה בקרב הדור הצעיר של שנות השבעים גם בגלל לא מעט חידושים לשיריו המוכרים וגם בגלל שרבים ממהפכני המוסיקה הישראלית החדשה של התקופה העריצו את לחניו של ארגוב וחזרו אליהם שוב ושוב. אריק איינשטיין שלום חנוך יוני רכטר אבנר קנר שלמה גרוניך מתי כספי יהודית רביץ נורית גלרון אלונה טוראל ועוד מלחינים ומעבדים וזמרים - כולם הפכו את השירים הישנים לאקטואליים לא פחות מהמוסיקה החדשה של אותם ימים. 

המוסיקה של ארגוב היא עושר בלתי נגמר של לחנים מושלמים מלאי כבוד לטקסטים, מעניינים מבחינה מוסיקלית ועם זאת לא מיועדים למיטיבי שמע בלבד אלא נגישים לכל מאזין. לצד משה וילנסקי ונעמי שמר היה ארגוב המלחין הגדול ורב ההשפעה על המוסיקה הישראלית שנוצרה בארץ מאז שנות הששים וכמעט עד מותו, ב1995 בגיל 81.



גם בשנים האחרונות חוזר שמו של ארגוב בהפקות מיוחדות לזכרו, ממתי כספי שמופיע בשיריו, דרך חבורות זמר רבות ששרות את שיריו ועד בני משפחתו, ובהם בנו איתמר כלתו גבי ונכדתו נעה ששומרים על הגחלת. אמנם אין כמעט הדהוד ליצירתו של ארגוב בפופ הישראלי העכשווי, אך כקלסיקה שתמיד חוזרים אליה הוא ממשיך להיות המלחין הבולט מכולם. לפני שלוש שנים יזמה טלי פולק,שדרנית בקול הקמפוס, פרויקט בשם "מסע אספלט" שנועד להביא את סשה ארגוב לתודעת הקהל הצעיר של ימינו. מוסיקאי אינדי ישראלים עיבדו והקליטו 25 משיריו המוכרים ביותר של ארגוב וגם אחד, "מסע אספלט" שלא התפרסם קודם.

השנה היא שנת ארגוב. לכבוד התאריך העגול של מאה להולדתו. זה התחיל באפריל, במופע ענק בהיכל התרבות עם התזמורת הפילהרמונית בניצוחו של אילן מוכיח ובהשתתפות יהודית רביץ, מתי כספי, עדנה גורן וקובי רכט, קרן פלס, רונה קינן, שלומי שבן, יונה עטרי, אילי גורליצקי, תלמידי "בית צבי", השלישיה של  איתי טיראן, רועי בר-נתן ועידו רוזנברג, נועה ארגוב (הנכדה) ולהקת "חמישה רבעים" בניהולה של גבי ארגוב (הכלה). וזה יימשך בלא מעט אירועים מיוחדים והפקות חדשות של שיריו. 




אחת ההפקות המרגשות בתחום הזה היא "כשאור דולק בחלונך" של שני מוסיקאים צעירים, הזמרת רוני גינוסר והזמר-פסנתרן-זמר גון הלוי. בעיבודיו של הלוי, השומרים על רוח המקור (בניגוד ל"מסע אספלט" שניסה להעניק לשירים צליל עכשווי) הם שרים בצורה מסורתית מבחר מלהיטיו של ארגוב: "הוא לא ידע את שמה", "השמלה הסגולה", "אהובתי שלי לבנת צוואר", "זמר אהבה לים", "בראשית", "שיר משמר" "וידוי", "שיר ערש", "פנס בודד", "עוד מחכה לאחד" ועוד. האלבום שלהם יצא לפני כחודש, והופעות ההשקה מתקיימות בימים אלה, לדוגמא ביום חמישי הקרוב. בקפה תאטרון ב"קאמרי" בתל אביב. 


השבוע יצא לאור גם ספר מאד מעניין על חייו ויצירתו של סשה ארגוב. "רוב נגינות יש וצלילים" מאת המוזיקולוגית ד"ר אילנה איבצן. (בהוצאת הקיבוץ המאוחד). למי שמתעניין במוסיקה לעומקה ובמוסיקאי המופלא שיצר אותה, מציע הספר שילוב בין סיפור חייו של ארגוב שמתוכו אפשר ללמוד הרבה על החברה, התרבות והאמנות בארץ, וכמובן גם על השירים בניתוחים שידברו בעיקר אל מוסיקאים. מתברר שלא סתם אנחנו אוהבים אותו כל כך... יש לכך הסבר מדעי.
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה