יום חמישי, 17 ביוני 2010

רוקפור, העולם ואנחנו



הודעה קטנה במייל מבטיחה למאוכזבי "הפיקסיז" מהשבוע שעבר שאם יגיעו עם כרטיס ההופעה שבוטלה, יקבלו הנחה משמעותית לבכורה של "רוקפור" ואלבומה החדש "העולם המופלא" במועדון "בארבי" בתל אביב... וזו בעצם תמצית הרעיון שאני מנסה לומר כאן. אפשר לכעוס ואפילו להיעלב מגל ביטולי ההופעות של השבועות האחרונים, ואפשר גם להביט על המציאות המעצבנת הזאת ולנסות להפיק ממנה משהו חיובי.

קודם כל, זוהי הזדמנות לשים לב למה שקורה במוסיקה הישראלית העכשווית. עוברת עלינו תקופה די מבלבלת. אם נשים לרגע בצד את ההורדות הסלולריות למיניהן (ולא רק הרינגטונים) הרי שמבחינה כלכלית – מסחרית, שוק המוסיקה נמצא במשבר מתמשך וטרם נמצא הפורמט הכלכלי שיחליף את הדיסקים זצ"ל. אך באותו זמן, מהצד היצירתי, המוסיקה הישראלית דווקא יודעת תקופת פריחה חסרת תקדים. עשרות זמרות, זמרים ולהקות בכל הסגנונות והטעמים מקליטים כמות מטורפת של חומרים חדשים (לרדיו מגיעים מידי שבוע כ100 שירים חדשים ועוד כחמישה עד עשרה אלבומים, ובאינטרנט הכמות גדולה פי כמה וכמה). ישנה גם גאות מדהימה בכמות ההופעות שמתקיימות ברחבי הארץ כמעט מידי יום ולא רק בימים הקלאסיים להופעות של סוף השבוע. אפשרויות הבחירה שיש לחובב מוסיקה ביום נתון יוצרות תחושה שאנחנו נמצאים לפחות בניו יורק אם לא בלונדון... עשרות אופציות שמתוכן יכול כל אחד למצוא משהו שיידבר אליו, אולי לא מפורסם ומצליח כמו האורחים שמגיעים (או לא מגיעים) מחו"ל, אבל בהחלט ברמה גבוהה של יצירה וביצוע. בקיצור, אין לנו מה להתבייש בתוצרת המקומית, ועכשיו כשגם ברור שלקהל הישראלי יש כסף שאותו הוא מוכן להקדיש למוסיקה, כדאי להבין שההופעות החיות הן ממש צורך קיומי מבחינת רוב האמנים. במיוחד עכשיו, כשמכירות הדיסקים כמעט לא מאפשרות פרנסה בסיסית. כרטיס זוגי לאלביס קוסטלו (1300 שקל שילמתי, אני יודע...) יכול להספיק לעשר הופעות של מוסיקה ישראלית, במיוחד כזו שמגיעה מתקיימת במקומות הקטנים. צריך לתת צ'אנס ליצירה המקומית ולאמנים שלנו, ולא מתוך פילנטרופיה אלא פשוט כי זה טוב וראוי.

ועוד משהו. במצב כזה של חרם תרבותי יש כאלה שממש אוכלים אותה מבחינה כספית. אני מתכוון כמובן למפיקים שלוקחים צ'אנס כבד בניסיונותיהם ליצור אשליה שאנחנו ארץ מערבית נורמאלית וממשיכים להביא ארצה אמנים. ברור שהם עושים את זה (גם) למטרות רווח, אבל הסיבות לביטולים והנזק הנוסף שהם גורמים לתדמיתה של ישראל בעולם היא כבר לא עניין פרטי של המפיקים אלא של המדינה. נדמה לי שחייבים לתת להם רוח גבית, איזשהו ביטוח מפני "טרור תרבותי" כפי שהגדיר זאת שוקי ווויס, הנפגע העיקרי מהביטולים האחרונים של "הקלקסונס" ו"הפיקסיז" אי אפשר להשאיר אותם במערכה הזו לבדם.




בחזרה ל"רוקפור"
והנה "העולם המופלא" של "רוקפור". לא, הם לא חושבים שהעולם של ימינו אכן מופלא, אלא מתייחסים למשחק שאהבו בילדותם. אבל האלבום שלהם הוא בהחלט מופלא. יצירת מופת מפתיעה, כמו אלבומם הקלאסי, השני, "האיש שראה הכל" מ1995. שוב בעברית, לראשונה מזה 14 שנה ("בחזרה לשבלול" ב1996 ולא כולל אלבום הופעה שהוציאו ב1999) ואחרי חמישה אלבומים באנגלית, הם מצליחים לחבר בצורה מושלמת בין המוסיקה הפסיכדלית של סוף שנות הששים וההוויה הישראלית של ימינו, כשבדרך הם מתגברים על לא מעט מכשולים. קודם כל, פרישתו של אלי לו לאי, סולנם מתחילת הדרך ב1988 ועד 2004 ושנית, החזרה אל העברית ואל מקום משמעותי בסצינת המוסיקה הישראלית של ימינו שהיא הרבה פחות פתוחה וקשובה לניסיוניות מוסיקלית מזו שהכירו בשנות התשעים.

כמו כל להקה שנפרדת מהקול המוביל שלה (ו"פינק פלויד" הנערצים על "רוקפור" הם הדוגמא המובהקת לכך) גם "רוקפור" הייתה זקוקה ללא מעט זמן התאוששות והתארגנות. למצוא מחדש את הקו שלהם ולהוכיח "מי הרוקפור האמיתי" (ולא נכנס לשאלה הזו שמזכירה מצבים מביכים שקורים כשחברים שלך מתגרשים). וכך, מאז פרישתו של לו לאי הם חיפשו את עצמם בכיוונים שונים, תחילה בעלי אפיל בינלאומי. הם הוציאו עוד אלבום אחד באנגלית, זכו בתחרות בחסות "פינק פלויד" עם חידוש לשיר של הלהקה, השתתפו באלבום צדקה למען נפגעי הוריקן קטרינה ועוד. ואז, החלו חוזרים ארצה, לא רק פיזית אלא גם בראש. הם היו אחראים על ההפקה והנגינה באלבום השני של נינט, השתתפו במופע "שרים בפארק" משירי אריק איינשטיין, הופיעו במופע מיוחד עם כל שירי "האיש שראה הכל" ואפילו הקליטו שיר במסגרת פרוייקט גל"צ משירי חיילים שנפלו במערכות ישראל, "עוד מעט נהפוך לשיר". במבט לאחור היו כל אלה הכנות ליצירת המופת החדשה "העולם המופלא". אלבום מורכב, רב שכבתי, עמוס רעיונות מוסיקליים שמצריכים הרבה יותר מהאזנה חטופה, קונספט מרגש ועשיר ו...לגמרי בעברית. ואני מתעקש על הנקודה הזו כיוון שלהקות כאלה באנגלית יש בעולם לא מעט. בעברית הם היחידים.




"רוקפור" בהופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו"
בשידור חי ממועדון שבלול ג'אז 3.6.2010
"רוקפור": ברוך בן יצחק בשירה וגיטרה, מרק לזר בבס ושירה, איסר טננבאום בתופים וקולות, יקי גני בקלידים וגיטרה.
השירים בתכנית:
העולם המופלא
מכונת הזמן
אין לך אלוהים
כל כיוון
סרט זר
סוף הדרך

חלק א


חלק ב



בונוס
"רוקפור" בהופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו" 4.3.2010
לכבוד המופע "האיש שראה הכל"

השירים בתכנית:
מכונת הזמן
האיש שראה הכל
העולם המופלא
כל כיוון
חור בלבנה

חלק א


חלק ב

תגובה 1:

  1. האיש 'שראה הכל' דרך 'רשת פרפרים' ב'עולם המופלא'.
    אם היה לי כובע, הייתי מוריד אותו.
    יש תקווה!
    אלבום מופלא!!!
    כבר מחכה לפרויקט הבא של רוקפור.
    (ויש לי סיבות טובות לכך...)

    השבמחק