יום חמישי, 23 בספטמבר 2010

דורי בן זאב חדש

דורי זה רדיו
עכשיו, כשגלי צה"ל חוגגים 60 שנה להקמתם, תרשו לי לבחור את הדי-ג'יי הכי חשוב שעבד שם אי פעם, שם, ולפחות לטעמי וברדיו הישראלי בכלל. בגללו רציתי להיות שדרן רדיו, ובזכותו אני עושה את זה כבר 35 שנים...
כשהתגייסתי לגלי צה"ל בסוף 1974, כבר היו שם כוכבים גדולים, ביניהם אורי לוטן ז"ל ורם תדמור ואלי ישראלי... והיה דורי בן זאב שהיה משהו אחר ושונה ומסעיר וחד פעמי. דורי בן זאב המציא רדיו חדש, שעוד לא היה כמוהו, בצורת ההגשה שלו החופשייה מכל מגבלה וחוק, בהומור חסר המעצורים שלו ובעיקר בדרך שבה הוא עבד עם מוסיקה, נכנס לתוכה, התערבב בה ויצר בעזרת השירים שהשמיע והדברים שאמר מוסיקה חדשה. הוא לא היה סתם שדרן אלא מוסיקאי ויוצר שכלי הביטוי שלו הם המיקרופון והפטיפונים... גאון, לא פחות, שעשה סקרצ'ינג ומאש-אפים הרבה לפני כל האחרים, שבנה עולם דמיוני עשיר ומרתק ומצחיק ומרגש בזכות הטעם המשובח שלו, הרגישות וההקשבה למוסיקה של אחרים.
דורי ברדיו המציא שפה ייחודית וטכניקת עבודה שהמשיכה להשפיע על דורות של שדרנים, קריינים ועורכים מוסיקליים, גם אם לא היה להם שום מושג מי הוא ומה פועלו. שיא המהפכנות והיצירתיות שלו היו בשנות השבעים והשמונים, אבל הוא אף פעם לא ממש פרש ועד היום כל מפגש עם תכנית שלו היא חוויה למאזין. כמעט מתחילת דרכו הרחיב דורי את עיסוקיו למגוון פעילויות, ממשחק בקולנוע, טלוויזיה ותיאטרון ועד הנחיית מופעים ואפילו קרקס, מכתיבה לזמרים אחרים ולמופעי סטנד אפ ועד הקלטת פרסומות ומי יודע מה עוד.... אך בשבילי הוא קודם כל, ומעל הכל, איש שאמנותו היא רדיו. אוהב לדבר למאזין, ואוהב מאד מוסיקה. גם להשמיע, וגם, כנגזרת של היצירתיות ברדיו, לבצע שירים בעצמו.




דורי בן זאב מגיש ממנו אלייך
כזמר מבצע ידע דורי תמיד לאסוף סביבו מוסיקאים מצויינים שיצרו ביחד איתו אלבומים מפתיעים באיכותם, חלקם עם שירים שכתב בעצמו וחלקם עם כאלה שנכתבו במיוחד בשבילו. אני כותב "מפתיעים" מכיוון שהם היו טובים ללא הנחות לכך "שהוא רק שדרן שמתעסק במוסיקה כתחביב".
ב1976 יצא אלבומו הראשון "הכיוון מערב" בעיבוד ג'אזי של אלונה טוראל ובהפקת לואי להב עם שירים / תסכיתי רדיו קצרים שדורי כתב והלחין, ביניהם "הסתובבתי ברחובות", "לא ידעתי", "אני חולם על הקיץ" ו"הכיוון מערב". שנה לאחר מכן, האלבום "לימונדה" כלל לא מעט להיטים, ביניהם "למון טרי" של שלום חנוך, ושיתופי פעולה עם מתי כספי ב"ואתם רוקדים" ו"20 ריחות לאורך השדירה". את האלבומים הבאים בהם השתתף יצר דורי עם יגאל בשן (ביניהם "מכת שמש") ובעצמו הוציא בסוף העשור אלבום של שירי ילדים בשם "אפרוחים" והשתתף כזמר בהפקות שונות, ביניהם שר את "עוברים דירה" בסרט "דיזנגוף 99" ושירים אחדים במחזמר "התשה" ביניהם שיר מפתח בשם "רדיו דבר אלי".
הוא כתב באותה תקופה שירים ל"תיסלם", "חמסין", שרי, עובד ("ברווזים ברווזים"), אפרים שמיר, קובי רכט, נתן כהן, קורין אלאל, דני בסן ואחרים. ב1985 יצא אלבומו הרביעי "גנבים" ובו, פרט לשיר הנושא שכתב והלחין שלום חנוך (ראה מסגרת) בעיקר לחנים ועיבודים של נתן כהן. והוא הוריד את קצב פעילותו המוסיקלית לטובת עיסוק בתיאטרון, אם כי המשיך מידי פעם בשיתופי פעולה מוסיקליים, למשל עם "טנגו", "נוער שוליים" ואחרים.


ב1991 יצא האלבום האחרון שלו "חניה פרטית" בעיבוד עופר מאירי, ובו בן השאר הלהיטים שכתבו ידידיו מאיר אריאל ("סוף שבוע בכפר") ושלום חנוך ("לאה גנוב"). ב1994 יצא אוסף ראשון של מיטב להיטיו, ומאז הוא הקליט מידי פעם שירים בודדים, אך לא השלים אלבום שלם. עד עכשיו.


עכשיו יוצא לדורי בן זאב אלבום חדש, "מתחת לכובע", והשמחה רבה. בהפקה מוסיקלית שלו ביחד עם עובד אפרת שר דורי שני שירים מעיזבונו של מאיר אריאל ז"ל (דורי היה בין מפיקי האלבום "מודה אני" שיצא אחרי מותו של אריאל), נשמע שהוא נהנה ומכייף, כותב ומלחין ומשתף פעולה עם אריאל הורוביץ, נפתלי אלטר, משה לוי (שמחדש שיר שדורי כתב פעם לנתן כהן, "רצתי אליך"), איילה אשרוב, עובד אפרת וגם פול קונטי האיטלקי. אלה לא המהפכות של שנות השבעים, אבל כיף לחזור ולשמוע את האנרגיות החיוביות האלה שוב. אחלה תכנית רדיו האלבום הזה.






שלום חנוך יושב וכותב לבן זאב
ולסיום תוכניתנו הנה פרט טריוויה לא חשוב שנתקע לי בראש.... אז אני מוציא אותו עליכם.
שלום חנוך כתב והלחין לדורי בן זאב שלושה להיטים גדולים. הראשון היה "למון טרי" לאלבומו של דורי "לימונדה" בשנת 1975. השיר נפתח כזכור בשורה: I WAS SITTING BY THE LEMON TREE... יענו, הייתי יושב ליד עץ הלימון....
חלפו עשר שנים, ושלום חנוך כתב לדורי להיט משעשע בשם "גנבים" לאלבום באותו שם, שנפתח בשורה: "כל היום אני יושב, ועלייך רק חושב...". ואז , בשנת 1988, באלבום "חניה פרטית" הגיע עוד להיט ע-נ-ק מבית היוצר של שלום חנוך: "לאה גנוב" ותנחשו איך הוא נפתח... "יושב לי כל יום על אותו כסא נוח"...
מסקנה: בכל פעם שדורי רוצה שיר משלום, שלום פשוט יושב... וכותב.
ושאלה: איך עושים דיליט לשטויות שממלאות את המוח???

2 תגובות:

  1. אני מחזיק ביד 2 תקליטי וויניל של להקת הפלטינה
    1973 - הקלטה חיה ב'ברברים'
    1974 - freedom 
    שניהם אחלה ג'אז (ומשלנו!!!)
    ליצירה הגרובית הראשונה בתקליט הראשון קוראים
    D.J דורי
    שכתב רומן קונסמן.
    האם זה הדורי המדובר?!

    הדרך היחידה שאני מכיר לעשות דיליט לשטויות שממלאות לנו את המוח, אנשי הפרטים הקטנים היא...
    למחוק שטות אחת ולשים במקומה שטות אחרת.
    מה לעשות. ככה זה.

    השבמחק