יום שישי, 15 באוקטובר 2010

דנה ברגר ודן תורן חוזרים לעבר


רוקסן!!!
1990 הייתה שנה מעניינת במוסיקה הישראלית החדשה, ה"בקרוב" של העשור המהפכני והיצירתי ההוא. פורטיסחרוף וכרמלה גרוס ואגנר ונושאי המגבעת ותערובת אסקוט ונקמת הטרקטור וכל שאר חלוצי סוף שנות שנות השמונים קיבלו פתאום רוח גבית מהתקשורת וחברות התקליטים והקהל התחילו לרוץ קדימה כשהם פותחים את הסצנה המקומית לכוחות חדשים ומגוונים ...  
רגע לפני תקופת הפריחה של הרוק הצעיר שתוייק תחת  הכותרת ,"ימי רוקסן" עם איפה הילד ומופע הארנבות של דוקטור קספר ואביב גפן וזקני צפת ועמיר לב... שנייה לפני ש"אתניקס" ו"טיפקס"  חיברו בין פופ ודאנס ורוק ומזרחית, הזניקו את את זהבה בן ושרית חדד ואייל גולן ובישרו על השלב הבא המהפכה הישראלית-ים-תיכונית, שתי דקות לפני שהטראנס על נגזרותיו השונות תפס את הנישה שלו...
עשור חדש רק התחיל והיתה באוויר תחושה של משהו טוב, של פתיחות וסובלנות להמון צבעים וסגנונות חדשים ורצון ליצור משהו רענן ומעניין ולאו דווקא "מסחרי" בכל מחיר.

הנה הפעם הראשונה של "בלאגן" בטלויזיה. יום העצמאות 1991, ערוץ 2 הנסיוני:
יהורם גאון מארח את יואב קוטנר שמציג להקות חדשות... ביניהן "בלאגן". 


בלאגן!!!
אופיינית לתקופה, הייתה להקת "בלאגן" שהתקיימה אמנם זמן קצר בלבד, אך הייתה בעלת השפעה על הסצנה הצעירה של התקופה, והרחיבה עוד קצת את גבולות המיינסטרים המקומי.  שני החברים היותר מוכרים בחבורה היו יובל מסנר, יוצא להקת "טאטו", שניסה לשקם את הקריירה שלו אחרי תקופת מאסר בעוון אונס, ודן תורן שהיה כבר אליל נוער בהתהוות כשחקן קולנוע וטלוויזיה. אך הכוכבת האמיתית של ההרכב הייתה דווקא הבחורה החדשה, דנה ברגר, זמרת ירושלמית צעירה שהפכה מיד כשהתגלתה לאחד הדברים הכי חמים ברוק הישראלי, גם בשירתה מלאת האנרגיה וגם בהופעתה הסקסית. יחד עם נגנים שימשיכו להיות שותפים בכירים ברוק הישראלי בשנים הבאות, נגן הבס יאיר גת, הקלידן דרור מרגלית והמתופף גל הדני שהוחלף ברע מוכיח יצרה הלהקה, עם המוסיקה של מסנר, שילוב ייחודי בין "רוק מתקדם" סטייל שנות ה-70 לצליל החדש של שנות ה90, ראפ, כמעט האוס וטקסטים פמיניסטיים. ברדיו הצליחו שירים שלהם כמו "גברים מקצוענים", "חוץ לארץ", ובמיוחד "שלח לי שקט" שמסנר הלחין למילים של יונה וולך. השיר הפך להיט בתקופה מלחמת המפרץ בתחילת 1991 ובעצם האפיל על כל שאר היצירה של "בלאגן". אחרי כשנה של הופעות והקלטות והוצאת אלבום בודד, "גן עדן עירוני", התפרקה הלהקה כשכל חבריה ממשיכים במוסיקה המקומית  גם עשרים שנה אחרי.  במיוחד דנה ודן שהמריאו יפה מתוך הבלאגן.

והנה אותו שיר, "שקט", בהופעה של "בלאגן" במועדון "רוקסן" כפי שצולמה לתכנית "קול הפופ"


דן תורן!!! 
דן תורן חוגג יהיה בן 50 בשבוע הבא, ויציין במופע עמוס אורחים ב"בארבי" 25 שנות פעילות מאד מאד אינטנסיביות כזמר וגיטריסט, כותב ומוסיקאי, קריין ומדובב סרטים, מפיק ורעיונאי, מורה ויועץ, בעל לייבל להוצאת תקליטים, שדרן רדיו, מנהל סדנאות תיאטרון ומוסיקה ואפילו עורך טכסי נישואין אלטרנטיביים... אחד מהיותר עסוקים בתרבות ובמיוחד במוסיקה הישראלית. אולי מכיוון שהתפרסם בגיל צעיר כשחקן קולנוע ("סיפור אינטימי", "בחינת בגרות"), תיאטרון ("סנג'ר" וטלוויזיה ("על הברזלים" ב"זהו זה") נדמה שלא מעט שנים הוא חש שחלה עליו חובת הוכחת הרצינות בהתייחסות שלו לקריירה המוסיקלית. וכך, כל הזמן, הוא ממשיך ללמוד ולהתפתח כמוסיקאי ולא מפסיק לחפש ולהתחדש.

את השירים הראשונים שלו כתב תורן בשנות השמונים לזמרים אחרים, לשרון ליפשיץ את "גידי" ו"קולנוע", לרמי קלינשטיין את "ביום של הפצצה" ו"את שרה ברדיו" ועוד. ב1988 הקליט אלבום ראשון "לו-חמה בשטח בנוי"  שכלל שירים שהלחין כמו "לבן על לבן" ו"בובה מדברת אנגלית". בשנים הבאות המשיך תורן לשלב בין משחק בקולנוע ("אחד משלנו") לקריירה המוסיקלית, והיה שותף בלהקות "שונרא" ו"בלאגן" בטרם החליט לעזוב כמעט לגמרי את המשחק ולהתרכז במוסיקה. ככותב ושותף בהפקה מוסיקלית עבד עם ברי סחרוף, אסף אמדורסקי, דנה ברגר, היי פייב, מאור כהן, יהודית רביץ, פיטר רוט, שי להב, יאיא כהן אהרונוב ואפילו אריק איינשטיין. והיה שותף בלהיטים כמו "השומר של הגן", "רעש לבן", "ליד עצמך", "מפנה מקום", "איפה הוא עכשיו", "בך לא נוגע" ועוד רבים. השתתף באלבום שירי הילדים "זנב לא שוכח", הקים סופרגרופ בשם "הזבובים" (עם מאור כהן, פיטר רוט ואחרים) והוציא כסולן שמונה אלבומים שכללו לא מעט להיטים, ביניהם "שוב השקר הזה", "יחסי הציבור של המוות" ו"אימפריות נופלות לאט". עכשיו, במסגרת "פסטיבל תל אביב" הוא מסכם את הקריירה שלו ביחד עם חברים, ברי סחרוף, הזבובים, תומר יוסף, אפרת גוש, יהלי סובול, מאור כהן, דודי לוי, עמיר לב ושליחי הבלוז וגם מציג אלבום חדש.
דן תורן חוגג 50
מועדון "בארבי" תל אביב, יום ה' 21.10.2010

לכבוד ההופעה הקרובה... דן תורן התארח בתכניתי "קוטנר בתשע" (ימים א-ד בגלי צה"ל)
הוא שר שיר חדש ושניים מוכרים. ככה זה היה:


דנה ברגר!!!
גם דנה ברגר מביטה לרגע לאחור. עוד לא מסכמת את שנות פעילותה, אבל חוזרת לאחד מרגעי השיא בקריירה שלה וחוגגת עשור לאלבומה השלישי "עד הקצה" שנמכר בלמעלה מ60000 עותקים וכלל להיטים כ"לומדת לעוף", "אהבה", "יש בזה טעם" ושיר הנושא. ב11.11, קצת אחרי יומולדתה ה40 תופיע ברגר במופע חגיגי עם נגנים האלבום המקוריים (עופר מאירי בהפקה המוסיקלית, ניר מנצור בתופים, מיכאל פרוסט בבס, יניב דדון בגיטרות ואלעד אדר בקלידים וסמפלר) ועם אורחות: ורד קלפטר (שהשתתפה בכתיבת חלק משירי האלבום), קרולינה ואפרת גוש.
בשנות התשעים הייתה דנה ברגר ה-פצצה של הרוק הישראלי. ל"בלאגן" היא הגיעה זמן קצר אחרי שהשתחררה מלהקת הנח"ל (לפני כן שרה בלהקת אלטרנטיב ירושלמית בשם או-באן), ותוך כדי לימודיה בבית הספר רימון. חשיפתה ב"בלאגן" הפכה אותה לכוכבת גדולה. היא הופיעה בסדרת הטלוויזיה "עניין של זמן", באופרת הרוק של הלל מיטלפונקט ואבי בללי "סאמארה" ובכל מיני הפקות מוסיקליות. ב1993 יצא אלבומה הראשון, שהפתיע בקיצוניות ההפקה הרוקית מחוספסת שלו, שיתופי פעולה עם ברי סחרוף וחברי להקת "רעש", בניית תדמית חדשה (דם נוזל מפיה על העטיפה), ותחושה שהיא שמה זין על המיינסטרים ועושה מה שבא לה. וכך, רק שיר אחד, "מלך", זכה להשמעות רבות באלבום, אך דנה שמרה על מעמדה ככוכבת הטריה של הרוק הישראלי והרחיבה את פעילותה גם לקולנוע ("ציפורים בניוטרל", "לילסדה"). אלבומה השני "פשוט להיות" שיצא ב1998 בהפקת יובל שפריר היה רך מקודמו וזכה בהצלחה רבה. עם להיטים כ"חמימות חולפת" ו"מחכה לו", שיתופי פעולה עם ורד קלפטר, דן תורן ויהודה עדר והופעות מצליחות. אלבומה השלישי, "עד הקצה" שיצא בשנת 2000 היה להצלחה המסחרית הגדולה שלה ובעשור שחלף מהוצאתו, דנה משלבת קריירה מוסיקלית מצליחה (עם עוד שני אלבומי סולו, השתתפות ב"מטרופולין" של עופר מאירי, הופעות עם ירמי קפלן, אלבום משותף עם איתי פרל ועוד) משחק ("שבתות וחגים", "בנות", "האי", "על קצות האצבעות", "גירושים נפלאים") והכל תוך כדי כך פעילות כאמא במשרה מלאה (לשתי בנות). היא כבר לא נערת הרוק הפרובוקטיבית מ"רוקסן" (עליה כתב חמי רודנר את "נפלת חזק"), אבל היא מוכיחה שאפשר לעשות את זה גם כבעלת משפחה ולהשאר רעננה ומדליקה.














דנה ברגר: עשור ל"עד הקצה"
רידינג 3 נמל תל אביב, יום ה' 11.11.2010

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה