יום שבת, 27 בנובמבר 2010

ג'ורג' הריסון: 9 שנים בלעדיו


ענן 9 השנים

בימים אלה, אם כבר נזכרים במישהו מחברי "הביטלס" הרי זה בדרך כלל בג'ון לנון, שלפני זמן קצר צויין יומולדתו ה70 (ב9 באוקטובר) ותיכף שלושים שנה ליום בו נרצח (8 בדצמבר) ואני רוצה להזכיר היום את חברו ללהקה, ומעריצו עד מותו, ג'ורג' הריסון. ממש השבוע, ב29 בנובמבר מלאו 9 שנים למותו, והוא בן 57 בלבד. את להיטיו הגדולים כתב בסביבות גיל שלושים... "כשהגיטרה שלי מייבבת בעדנה", "משהו", "הנה באה השמש", "כל הדברים בני חלוף", "האין זה חבל", "תן לי אהבה תן לי שלום בעולם", "כל השנים שעברו" (שהוקדש לג'ון לנון) ועוד ועוד. אבל עד סוף חייו הייתה לו נוכחות קיימת לא רק כמי שהיה בביטלס אלא כיוצר מיוחד ועצמאי ולא מפסיק לחפש את דרכו ולהביט בחיים בדרך פילוסופית...
היה לו קול מתוק-חמוץ, כאילו על סף בכי, והיו לו גיטרות ענוגות וחזקות. הוא היה הביטל הכי נחמד, הכי טהור. אנחנו, כמובן, לא יודעים עליו שום דבר באמת ומבססים את דעתנו על תדמיות שכלי התקשורת מוכרים לנו... ובכל זאת, אי אפשר לסכם אחרת את הריסון. הוא היה הכי נחמד. עם החיוך המקסים. כשמת היה כמעט בן 58 אך נותר בזיכרון כבחור הצעיר והביישן, האח הקטן והמוכשר של ג'ון לנון ופול מקרטני, שלא יצר כמות יצירות מופת כמוהם, ואולי לא שינה את העולם כמותם, אבל הצליח לרגש בנגינת הגיטרה המדהימה שלו, בפתיחות שלו למוסיקה שונה (שהשפיע מאד על חדירת תרבות המזרח לפופ המערבי) וגם, כשג'ון ופול הרשו לו, בשילוב שירים נפלאים באלבומי "הביטלס", חלקם לא פחות טובים מהכי טובים שהם כתבו. SOMETHING למשל. את השנים האחרונות לחייו הקדיש למשפחתו וכמעט לא נראה בציבור, וגם בכך תרם לתחושה שהוא נשאר טהור ונקי ותמים.
ג'ורג' הריסון נולד ב1943 ובגיל 14 פגש את לנון ומקרטני, איתם ניגן עד התפרקות הביטלס ב1970.הביטלס הקליטו 22 משיריו, 3 קטעים אינסטרומנטליים בהם השתתף בכתיבה ועוד 4 שירים לא שלו בהם היה סולן. עוד בטרם התפרקה הלהקה, הוא היה הראשון בה שהוציא אלבומי סולו, אחד של מוסיקה הודית ואחד של מוסיקה אלקטרונית. מאז 1970 והאלבום המשולש "כל הדברים בני חלוף" הוציא הריסון עוד 11 אלבומי סולו, אלבום כפול של קונצרט הצדקה הראשון בעולם הרוק, "הקונצרט למען בנגלה דש" ושני אלבומים עם "הטרוולינג ווילבוריז" (בוב דילן, טום פטי, ג'ף לין ורוי אורביסון). הוא גם היה שותף כנגן אורח ו/או מפיק ביותר מ100 אלבומים נוספים ובמקביל ניהל קריירה של הפקות קולנועיות (בין השאר של סרטי "מונטי פייטון").
פעמיים בקריירה העצמאית שלו זכה הריסון להצלחה מסחרית. התקופה הראשונה הייתה בתחילת שנות השבעים, כשהיה חתום בחברת התקליטים APPLE  של הביטלס. התקופה השנייה היתה בסוף שנות השמונים, כשהוציא אלבומים בחברת תקליטים עצמאית שהקים DARK HORSE. זאת הסיבה העיקרית לכך שעד השנה שעברה, והדיסק LET IT ROLL לא יצא סיכום מקיף של יצירתו, אלא רק שלושה אוספים של "מיטב הלהיטים". הראשון בשנת 1976 (שחציו שירים מימי "הביטלס"), השני בשנת 1989,  "המיטב של סוס שחור" והשלישי שסיכם ימי "סוס שחור" (1976-1992) שיצא רק לאחר מותו.
האלבום "הרגיל" האחרון שהוציא הריסון היה "ענן תשע" בשנת 1987. בשנים שעברו מאז הוא הספיק להיות שותף להפקות מצליחות, ביניהן לשני אלבומי להקת הסופרסטארים ה"טראוולינג ווילבוריז" (עם בוב דילן, טום פטי, רוי אורביסון וג'ף לין), להופעה משותפת עם אריק קלפטון (שהונצחה באלבום כפול "חי ביפן"), לתחייה של שירים גנוזים שלו בתקליטי "האנתולוגיה" של הביטלס, לפרוש להרבה שנים מעולם המוסיקה ולמרות זאת להיות עדיין על הכוונת של מטורפים שניסו להתנקש בחייו. בסוף חייו הוא הספיק להקליט את האלבום "BRAINWASHED" שיצא לאחר מותו וכלל כמה שירים נפלאים. אירי מותו אז יצאו גם גרסאות מיוחדות של אלבומיו הראשונים, "כל הדברים בני חלוף" ו"בנגלדש". בנוסף לאלה, אחד משיריו המושלמים של הריסון (שבמקור הוקלט עם חברו אריק קלפטון) שוכה לחיים חדשים באלבום "החדש" של הביטלס, פסקול "LOVE" של תיאטרון המחול "קרקס השמש" שיצא ב2005. ג'ורג' מרטין, המפיק האגדי של הביטלס, לקח סקיצה ביתית של הריסון לשירו "WHILE MY GUITAR GENTLY WEEPS" והפך אותה בעיבוד תזמורתי גדול, לעוד אחד מהרגעים הקסומים של ג'ורג' הריסון בשיאו.






2 תגובות:

  1. יפה יפה דרשת
    יש להאריסון כמה אלבומים אדירים מעבר ל all things שלא ברור למה הם לא קיבלו את הכבוד שלהם. כמו למשל
    Living In The Material World" שהוא בעיני חלק ב' של things.
    חבל על ג'ורג'. איזה איש נחמד.

    השבמחק
  2. קצת מוגזם להגיד שג'ורג' הריסון היה טהור ונקי ותמים. הוא בהחלט ידע להיות פחות נחמד. מה שכן, לא הייתה לו תאוות זרקורים וזה לא רגיל במקצוע שלו.

    מה שבכל זאת הייתה לו - זו היכולת המופלאה להפוך את הטקסט הכי פשוט (למשל 'בנגלדש') לתפילה. תמיד מתייחסים לגיטרה, אבל הקול שלו זה כלי נוסף שהוא קבל במתנה.
    לא יאמן שעברו שנים עד שנתנו לו באמת להשתמש בו.

    השבמחק