יום ראשון, 27 בפברואר 2011

גרוב



יש גרוב ישראלי!
מה זה גרוב? איך אפשר להסביר במילים מהו המרכיב המסתורי שהופך מוזיקה לגרוב מקפיץ ומחמם... הכי פשוט להאזין כדי להבין... ביום חמישי הקרוב, ה3.3.2011, תהיה למתעניינים הזדמנות לעשות את זה , כשבהאנגר 11 בנמל תל אביב יתקיים אירוע מוזיקלי ראשון מסוגו: פסטיבל הגרוב הישראלי. הפתעת המופע היא יורם ארבל, שחוזר לשיר לראשונה, ארבעים שנה אחרי "אני אצבע את השלכת בירוק", כשהוא משתף פעולה עם "התפוחים". חוץ ממנו ישתתפו שמות פחות מפתיעים אך לא פחות מדליקים: קרולינה, קותימן, אייל תלמודי (מבלקן ביט בוקס) , בום פם, האחים רמירז, דיגיטל מי, מארקי פ'אנק, סוליקו, עוזי נבון, Radio trip, Tree,LEFT   והראפרmc  גוגה (מלוס כפרוס). חלקם, כפי ששמת לב, Fאנקיסטים גרוביסטים על בסיס קבוע וחלקם רוקיסטים רחמנא ליצלן שמתארחים בחגיגה...  הם מתכנסים ביחד לא רק כהפגנת כוח של הגרוביות הישראלית העכשווית, אלא לרגל הוצאת אלבום חדש שנותן הצצה לסצנה ומשמש כרטיס ביקור לפעילים בתחום זה בחו"ל.
האוסף Mediterranean Grooves and Raw Sounds בהוצאת "אודיו מונטאז'" (שהוציאו  אלבומים של התפוחים, בום פם רדיו טריפ, TREE ועוד) כולל הצדעה קצרה לוותיקי שנות השבעים, עם "תני לי הזדמנות" של יורם ארבל, ו"פופ עוד" של צלילי העוד ובעיקר קטעים מהשנים האחרונות, חלקם שירים נדירים שלא יצאו קודם (של קרולינה, התפוחים, סוליקו ועוד), ואחרים מוכרים ברמה זו או אחרת, של משתתפי המופע וגם של לס היפיז, מארש דונדורמה, שממל, הקוליפונז, פאנקנשטיין ועוד.
הפסטיבל הזה, והאלבום הזה, מסמנים תופעה במוזיקה הישראלית של שנות האלפיים. לצד הימתיכונית-מזרחית, הרוק, הטראנס והאתני-שנטיפי למינהו יש בשנים האחרונות עוד אלטרנטיבה, שכמעט ולא היתה קיימת בעבר. אם לפני שמונה שנים כש"שבק ס" סיכמו במופע ענק "עשר שנים של גרוב", כלל הליינאפ בעיקר היפ הופ  (עם סאבלימינל והצל, ברי סחרוף, שוטי הנבואה, הדג נחש, יוסי פיין, מוש בן ארי, נייג´ל האדמו"ר, חלוצי החלל, תומר יוסף, אמסי שירי, קוואמי, מומי לוי, כלא שש, פישי הגדול, דאם, ש"ס) הרי שבשנים האחרונות ישנה פריחה עצומה של GROOVE חדש ומרענן, בכל מיני צבעים וטעמים, מFאנק ועד רוק, מג'אז ועד מוזיקה אלקטרונית, משנטיפי מקומי ועד מקצבים בלקניים, בעברית ובאנגלית  ובאינסטרומנטלית...שזה בכלל חידוש במוזיקה הישראלית הפופולרית. משהו עקרוני מאד השתנה לטובה בגישה למוזיקה הזו.
קחו למשל את "התפוחים". להקה פאנק-ג'אז-רוק-גרוב אינסטרומנטלית שהסולנים בה הם שני די ג'אים שמנגנים בפטיפונים... מי האמין לפני עשור שההצלחה שלהם תהיה כל כך גדולה בארץ ובעולם, מי היה מדמיין שבמופע הקודם שלהם יתארח שלמה בר מהברירה הטבעית... המוזיקה הישראלית החדשה נפתחה.
קחו את "הדג נחש", הלהקה הישראלית הכי פופולרית של העשור האחרון, הלהקה נמצאת בראש של רשימת הפקות גרוביות שפעם, רק לפני שנים אחדות, היו נשארות למביני עניין במועדוני תל אביב ובתכניות רדיו בודדות והיום הם בהופעות מצליחות בכל הארץ וחלקן גם בעולם, מוציאות אלבומים וזוכות בהרבה תשומת לב תקשורתית. קחו נשימה ארוכה...קותימן, קולולוש, התפוחים, אבי לייבוביץ והאורקסטרה, לוס כפרוס, איזבו, דנה עדיני, יעל דקלבאום, תמר אייזנמן, הודסקא אקספלוסיב, מרסדס בנד, הקרטל, המועדון, ג'וני "הקטן" גולדשטיין, גרוב כנעני, כהן @ מושון, סוליקו, הדורבנים, פורטרט, סגול 59, רוי אדרי, נעה פארן, איילה אינגדשט, קוואמי והחלבות, הגרובטרון, האחים רמירז, בום פם, גליה ירון, אמילי קרפל, אונילי, רונית ראסטה, התקווה 6, המושבה, אברהם טל, עומר קליין, פי.אר.טרופרז, THIRD WORLD LOVE, גמאגמא, מוש בן-ארי, עלמה זהר, זבוב עם גרוב, קוביאשי פורצלן, מארקי פאנק, קאשי, קוטג', שחם אוחנה, עידן קיי, גיא מר, יאיא, כל מפעלות המפיקים יוסי פיין, סאבו וקותי, מוקי ופילוני, חיים לרוז, משפחת תאקט ועוד המון היפ הופ ישראלי שלא יוזכר כאן מקוצר המקום.

נכון לא כולם חדשים ולא כולם עושים גרוב טהור אלא משלבים את המקצבים השחורים והגישה הFאנקית בתוך המוזיקה שלהם שנעה בין ג'אז לרוק למוזיקה עממית... אבל  בכולם מתקיימים תנאי הקבלה הבסיסיים של הסגנון: יכולת נגינה מאד גבוהה, שירה (כשיש שירה...) עם כל הלב והנשמה והפקה מוזיקלית בסטנדרטים בינלאומיים.

חלק ממשתתפי הפסטיגרוב

חלוצי תיעוד הגרוב
בשנת 2008, אחרי מה שהם הגדירו  כ"חפירות עמוקות של יותר מעשור בתקליטים ישראלים מאובקים ונשכחים" השיקה חבורת הדיג'אים "סוליקו" (אייל רוב, רונן סאבו, עידו סער ומיכה אמת) מיקסטייפ בשם  "ארכיאולוגיה" ובו הם עשו כבוד לגיבורים האלמונים של הגרוב הישראלי, חלוצי הז'אנר מסוף שנות הששים ובעיקר משנות השבעים. בין השמות באוסף (שניתן להורדה אינטרנטית בלבד) מוזכרים, קודם כל "שליחי הנשמה", להקתם של הכושים העבריים מדימונה והרבה שמות מוכרים יותר מהמוזיקה הישראלית של התקופה:  אלברט פיאמנטה, איתן מסורי, דורי בן זאב, הפלטינה, גרציה, צלילי העוד, צביקה פיק, שרי, ג'קי בראון, צוות "אל תקרא לי שחור", גלי עטרי, יזהר כהן ויגאל בשן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה