יום רביעי, 21 בספטמבר 2011

מוש בן ארי



מוש מממש משמעות
את העובדה שמוש בן ארי יודע ליצור להיטים כולם יודעים. זה היה ברור כבר בימיו כסולן "שבע" שם כתב באלבום הראשון את "עוד יבוא שלום עלינו" ובטח בעשר שנות קריירת הסולו שלו עם שירים כמו "עד אלי", "JAH IS ONE", "את", "יה", "דרך", "אנצל", "ממריאים", "משא ומתן", "לא נשבר", "זיכרון אחד מושלם" ועוד... כולל גם את "עכשיו תורי" ל"כוכב נולד" 8.

הרבה יותר מעניין, בשלב זה של דרכו, כשהוא בן 41 (השבוע, מזל טוב) ונמצא במקום מאד מצליח בקריירה שלו, מה הוא עושה כדי לא להיות רק "פופ" .
נדמה לי שמוש בן ארי חיפש תמיד ערך מוסף לעבודתו, מה שקל לעשות כשאתה בתחילת דרכך או במלחמה על מקומך אבל לא מובן מאליו כשאתה מצליח.
אז מוש בן ארי 2011 הוא אמן מאד מצליח והוא ממשיך לחפש את הדרך להתפתח, להשתנות, ובעיקר לומר משהו שהוא מעבר לאסקפיזם המקובל במוזיקה הפופולרית. חשוב לו לומר משהו אישי, ותמיד חשוב לו גם לומר משהו על הסביבה בה הוא חי. ואגב, הרבה לפני ובלי שום קשר להתעוררות המחאה החברתית של ימינו...


למשל ה-להיט הגדול באלבום החדש, הנושא את שמו, הוא שיר מחאה במסווה של להיט שנטיפי קליל וחביב:

'סתכל לי בעיניים ותגיד שזה אני
אני פה הפושע?
אתמול הלכתי עם עצמי לחוף
טיפה להשתחרר
לשטוף בים את הצרות
קפץ עלי שוטר
למה להתעסק בשטויות?
הכל מהמיסים שלי
יש שקרים, קונספירציות,
מזימות
ושוב על חשבוני
'סתכל לי בעיניים ותגיד שזה אני
אני פה הפושע?
מעבר לכביש קבלן עם משאית
מזהם לנו ת'נחל
יש לו אישורים בכיס ימין
ופקיד אחד משוחד
הרי מזמן נשבענו להציל חיים
בשם אהבת ארצנו
עכשיו נמכרת היא לכל מרבה מחיר
ואני טיפה בים
'סתכל לי בעיניים ותגיד שזה אני
אני פה הפושע?
משלם מיסים – תמיד
שומר על החוקים – תמיד
לא  מאבד תקווה – תמיד
רץ לעבודה – תמיד
אני תמיד דבק באמונה – תמיד
רואה ת'אור בקצה המנהרה
אז תגידו מה נהיה?
אוי ארצי מולדתי
הפכת זרה
'סתכל לי בעיניים ותגיד שזה אני
אני פה הפושע?
נוף ארצנו הפך לבטון
עקרונות ילדנו הפכו ממון
חזון היותנו הפך לנדל"ן
כבוד לאבותינו רק אם יש זמן
אם בוכה על בנה זרוקה לצד כביש
עוני קיים בינינו רק שלא נרגיש
כאב לזולת ברייטינג קיים
תגיד, את כל הדרך עשינו לחינם?
דור שלם רוצה לחיות
דור שלם רוצה להיות
'סתכל לי בעיניים ותגיד שזה אני
אני פה הפושע?


מוש משתנה בעיקר במוזיקה. לא בצורה מהפכנית, לא דרמאטית, אינו מוותר על סגנונו המוכר, אבל בכל אלבום הוא מגדיל את הפאלטה של הצבעים ממנה הוא מצייר את עולמו.
באלבום החדש הוא עושה את זה ביחד עם המפיק המוזיקלי פילוני (איש שב"ק ס שעבד איתו גם באלבום ההופעה הכפול) כשהוא משלב מוזיקות ממקורות שונים לצליל ישראלי רוק אתני ימתיכוני מקורי:  כלי הקשה הודיים, מוזיקה ערבית, רוק, דאנס, מזרחית, Fאנק, רגאיי, אקורדיאון, באס וגיטרה חשמליים, כינורות "מערביים", הכל מעורבב במידה נכונה, בהפקה מוזיקלית מושלמת, ובביצועים של נגנים פנטסטיים. מעל ובתוך המצע המוזיקלי הזה מוש נשמע מאדCOOL  ומשוחרר, לא מתאמץ... אני מתאר לעצמי שזה קורה בגלל המקצוענות שלו ובעצם המשימה לא פשוטה. לעשות עוד אלבום כזה זה לא עניין של מה שבכך. הוא נלחם על מקומו הייחודי ועל הדרך לבטא את עצמו לא רק מול כל ההצלחות האחרות במוזיקה הישראלית אלא גם מול עברו ובעיקר מול תדמיתו... גם עכשיו, אחרי כל השנים האלה, עדיין נשמעת לפעמים הטענה המגוחכת שבגלל הראסטות הוא חייב להיות מוזיקאי מסוג מאד מסויים (שלא לדבר על הגזענות המחוצפת בהתייחסות למראהו החיצוני כחלק מביקורת מוזיקלית... גם את זה כבר ראינו).

ובעצם מוש בן ארי היה כל הזמן כזה. אמן שמחפש  משמעות. בימי "שבע" והשאנטיפי הוא נחשב לאמן שפועל בשוליים, מאז הוא באמצע לגמרי, כולל שיתופי פעולה עם ברי סחרוף, דין דין אביב, "שוטי הנבואה", מוקי ופילוני, אביתר בנאי, ג'ורג' סמען, מרינה מקסימיליאן בלומין, שי יעיש ועוד, השתתפות במופעים לזכרו של מאיר אריאל וב"שרים בפארק" משירי אריק איינשטיין, ובאלבום המחווה ל"חתונה לבנה" של שלום חנוך ועוד...
תוך כדי כך חמשת אלבומיו נמכרו יפה, ההופעות שלו, בגרסתם הגדולה ו/או האקוסטית, כל הזמן מפוצצות קהל (כולל, בחודש שעבר פעמיים בקיסריה ועוד מעט באמפי שוני ובמופע זריחה במצדה ב"פסטיבל התמר"), ונדמה שבקלות הוא היה יכול להמשיך בכוח האנרציה עוד ועוד בלי לשנות דבר. אז הנה הוא דווקא מעיז, בדרכו השקטה, ותוך כדי כך מסייע להגדיר מחדש את גבולות המוזיקה הישראלית העכשווית.

לקראת ההופעות הגדולות הבאות,

13.10.11 חמדיה
15.10.11 שוני בנימינה
16.10.11 פסטיבל התמר
17.10.11 תימניאדה בראש העין
18.10.11 פסטיבל אפטאון – בת ים
20.10.11 בארי

מוש בן ארי עם להקתו בגלי צה"ל באולפן "מוזיקה היום" יום ראשון ה25.9.2011

גראם ג'קסון וישראל אליצור: סאונד

מוש בן ארי בגיטרה ושירה, רונן ברק בתופים, אייל מזיג בבס,
תומר בן ארי בקלידים, מחשב ותכנותים, עופר מאיר אנקורי בסקסופון וחליל,
יעל מלר בקולות וכלי הקשה, קרן טננבאום בכינור וקולות, שירה חן בקולות
תלמד למחול
אספר לך הכל
'סתכל לי בעיניים
יה
דאנס בר
עד שנבין
בטח שאבוא
משא ומתן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה