יום שבת, 25 באוגוסט 2012

שבק ס חוזרת


האימפריה מכה שנית 

הדרך ארוכה ומפותלת
אני נופל וקם נופל וקם נופל וקם
אף פעם לא אפסיק ללכת
אני נופל וקם נופל וקם
עובר גשר ועוד גשר
אני נופל וקם נופל וקם נופל וקם
כמה ארוכה היא הדרך
אני עומד איתן עם ראש מורם

כמה שהדרך ארוכה ומפותלת
אני לא עוצר מלכת לא יכול להפסיק
משאיר מאחורי את הפחדים ואת הצער
הכל הוא הכל אני חייב להמשיך
כל מה שקורה אני יודע שצריך לקרות
אני האש שלא תוכל לכבות
המוזיקה תיקח אותי למעלה ולעומק
הדרך ארוכה ללכת בה זה לחיות...

כך, באחד השירים הכי מוצלחים בקריירה שלה, סיכמה "שבק ס" את הקריירה שלה עד שנת 2000, עת הוציאה את אלבומה הרביעי והטוב ביותר "כנען 2000" ו... התפרקה בשיאה. מתברר, בדיעבד, שבשיר הזה הלהקה גם חזתה את עתידה. המשבר הקשה שעבר על הלהקה עם הוצאת האלבום ההוא תועד היטב בסרטו של הבמאי ירון בן נון (שנקרא גם הוא, כמובן, "נופל וקם") אך מתברר, כמאמר הקלישאה, שכל סוף הוא גם התחלה. 12 שנים אחרי ו"שבק ס" חייה וקיימת וממשיכה לפעול במרץ. אמנם  לא באותה אינטנסיביות יומיומית שהכירו חבריה בשנות התשעים, בכל זאת הם כבר בני כבר לא ילדים... וכבר יש להם ילדים, אבל בהחלט בכמות פעילות כזו ששומרת אותה כאחת הלהקות הפוריות במוזיקה הישראלית של שנות ה2000 והם התחילו כבר לפני 20 שנה....

מאז הפירוק של שנת 2000 המשיכו השבקניקים לפעול בכל מיני הרכבים ושותפויות. ה-כוכה בין חברי ההרכב הוא כמובן מוקי שהוציא (עם חברו לשבק ס פילוני) שלושה אלבומי סולו (כולל הלהיטים "כולם מדברים על שלום", "ילדה סוכר", "האדמה בוכה" ו"אלוהים"), מוקי גם הוציא אלבום עם להקת "יוסלס איי.די" ושיתף פעולה עם פורטיס וסחרוף, סקאזי, יזהר אשדות, שלמה ארצי ואחרים. הוא גם בנה קריירה כשחקן כשהשתתף בסרטים "כנפיים שבורות" ו"תיאום כוונות" בסדרות הטלוויזיה "שבתות וחגים", "יחפים" ו"פעם בחיים" וגם במחזמר "הלהקה". המפיק המוסיקלי והגיטריסט פילוני עבד אחרי שבק ס גם עם מוש בן ארי, חמי ומירו הוציאו אלבום כ"חלוצי החלל" וחמי גם משתתף בלהקת "בותימזוג" של כפיר רימוך... ובכל זאת הם לא מוותרים גם על המפגשים ביניהם. נראה שעכשיו אפילו יותר כיף להם להיות גם ביחד מידי פעם. הכל בגלל האהבה. יש בין חברי הילדות האלה אהבה אמיתית שחזקה מכל המחלוקות האמנותיות ומאבקי האגו ומאחדת את הלהקה בהרכבה המלא ביותר: הראפרים / זמרים מירו (עמיר ירוחם), מוקי (דני ניב), חמי (כפי ארצי) ונימי נים (נמרוד רשף). נגן הגיטרה, המחשב והמפיק המוסיקלי פילוני (דני קרק), הגיטריסט פלומפי (אמיר בסר), נגן הבאס דוידי (דויד מוסקטל) ושני מתופפים (לא ביחד): ג'יימס (גל סיוון) ו"הגיע זמן שימצאו לו כינוי" (תומר צדקיהו). בהקלטות האלבום החדש משתתפים גם יעל דקלבאום בקולות בשיר אחד, תומר מוקד בבוזוקי בשיר אחר וגדי סרי בכלי הקשה. אל כסא המפיק המוסיקלי חזר יוסי פיין (שעבד עם השבק בשני אלבומיה הראשונים) וכך, ארבע שנים אחרי חזרתם לפעילות כלהקה באלבום "בום קרנבל" הם מוציאים עכשיו אלבום חדש, מצויין, "פרה פרה"



שמונה שירים מהודקים עמוסים ברעיונות מוסיקליים מדליקים, כולל ריף-מטאל פה, נגיעה מזרחית שם, רגאיי והיפ הופ ופאנק וקולות שירה שאף פעם לא נשמעו אצלם... הרבה כיוונים שונים שמוכיחים ששבק ס לא שכחו שום דבר ולא איבדו מעוקצם. כמו תמיד הם יודעים לעשות שמח ולברוח מהמציאות, ויותר מתמיד הם גם לא מוותרים על האמירה "הרצינית" על מצבנו כאן ועכשיו בכנען 2012. כעס על נושאים חברתיים ופוליטיים ותרבותיים... וגם על הטלוויזיה כמשקפת ואפילו יוצרת את המציאות:

לשבט: לקום!
תוכניות מציאות זה לא מציאה,
אז בוא צלם, צלם לי את היציאה,
תצטרף לנסיעה זו תרבות בשיאה,
המיטב של המיטב שהחברה מציעה.
כולם רוצים להיות איתי בבריכה,
מינימום בגדים מקסימום ליחה,
את הפאנץ' של הבדיחה נסדר בעריכה,
עם כמה צחוקים מוקלטים חה חה חה חה חה.
נושא לשיחה, בידור לכל המשפחה,
אחרי הפרסומות נשדר גם ת'שפיכה,
 5 שניות של תהילה, לא צריך שום עלילה -
תעמיסי 100 cc נוספים אצלך בציצי.
צלם, צלם ואל תחמיץ, את זאת בורח לה הציץ,
ואם השר פתאום הפליץ נדפיס וגם נפיץ.
מי זכה במיליון? מי המוקיון של המדינה?
תעקוב כל העונה ותשרוף את האונה.
אם אתם רואים את זה, בבטן מרגישים את זה,
עכשיו אתם קולטים את זה-אנחנו לא לבד.
אפשר עוד לתקן אם נצליח לדמיין,
אף פעם לא נהיה לבד, נקרא בקול אחד -
לשבט: לקום!
לשבט: לקום!
לשבט: לקום!
אף פעם לא נהיה לבד, נקרא בקול אחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה