יום שני, 19 באוגוסט 2013

את מקודשת לי

יאיר דלאל
מכל מבול הפסטיבלים המציף אותנו בחודש הזה, אני רוצה להמליץ במיוחד על אחד כזה שהוא מאד שונה גם בגלל תוכנו, המשתתפים המנגנים בו וגם בגלל המיקומים האקזוטיים של המופעים.
"פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת" המתקיים בין ה 20-23 לאוגוסט, כולל שילובים חדפעמיים בין טעמים ותרבויות, כולל יציאות מיוחדות של אמנים ישראלים שאנחנו מכירים אחרת לגמרי.

אמהוי צגה. צילום גלי תיבון
מי שראה לפני ימים אחדים בחדשות ערוץ 2 את הסרט אודות אמָהוֹי צֵגֶה לא יוכל לשכוח אותה. היא נזירה בת 90 ממוצא אתיופי שחיה בשלושים השנים האחרונות במנזר בירושלים, אשה קטנה וצנועה, שהייתה בצעירותה כשרון ענק ומפתיעה, אך בשל הרקע החברתי בו גדלה נאלצה לוותר על חלומה להפוך למוסיקאית מקצועית, פרשה מעולם המוסיקה והפכה נזירה. היא התגלתה לפני שנים אחדות, לגמרי במקרה, על ידי המוסיקאית מאיה דוניץ ("הבילויים") ובעלה, המנצח אילן וולקוב. אמהוי צגה מתגלה בסרט כמוסיקאית מחוננת שהלחינה על הפסנתר שלה, בחדרון בירושליים מאות יצירות שלא פורסמו מעולם, או לפחות לא בחמישים השנים האחרונות. דוניץ ביחד עם איתי מאוטנר, המנהל האמנותי של עונת התרבות בירושלים, דחפו הוצאת ספר עם יצירותיה של צגה, והם מעלים בפסטיבל שלושה מופעים עם המוסיקה הקסומה שלה. כולם מקווים שהיא תבוא להתארח במופע.

GREEDYADAM

להקת GreedyAdam היא מפגש-צמרת של נועם ענבר נועם ענבר ("הבילויים"), אדם שפלן ("איטליז", "The Girls" ועוד) ואריאל ערמוני ("פיסוק רחב") שמופיעים לעתים במועדוני תל אביב. בפסטיבל הם מעלים, בשיתוף ג'רמי פוגל בשירה, יוקללי והרמוניום מופע בכורה של "חזנות פסיכדלית". אחריהם, באותו כרטיס, יתקיים מופע מהמוזיקה של ג'ון זורן. גם הלוקיישן לא נורמלי: מערת צדקיהו.

סאליף קייטה
אירוע מסיבה הופעה בן חמש שעות כולל את הופעתו של סאליף קייטה (Salif Keita), הזמר המצליח ביותר במאלי, ומאז שפיטר גבריאל חשף אותו לקהל האירופאי, גם אחד הזמרים האפריקנים המוכרים ביותר בעולם. דיג'יי אורי בנקהלטר ירקיד את הבאים, ובאותו כרטיס יופיע גם הרכב "סוף" (Soof) של גיל רון שמע, איש להקת "שבע" לשעבר (שהוא אחד המנהלים האמנותיים של הפסטיבל) ואיתו קבוצה של מהגרים מאירן, פליטים מאפריקה ומוזיקאים ישראלים. ביחד הם לוקחים למה שהם מגדירים "מסע אודיו-ויזואלי מהמזרח התיכון לאפריקה".
גיל רון שמע
עוד מפגש תרבויות מעניין יתקיים בין אלאן קושאן, נגן הסנטור מאיראן הגולה בארצות הברית, המנגן עם חבורה של ישראלים, ביניהם הזמרת חנה ג'האן פרוז, נגן כלי ההקשה יוני גולן, הגיטריסט עידן ערמוני, ואיתם גבריאל מאיר המוגדר על ידם "נביא האהבה". ביחד הם ינגנו שילוב ייחודי אירני יהודי וישירו תפילות לשלום, למען אהבת העמים והתרבויות.

מיקי הארט, המתופף האגדי של "הגרייטפול דד" יופיע עם הלהקה שלו במופע פסיכדלי מפתיע, אמאדו ומרים, עוד זוג מוזיקאים ממאלי שסיימו עכשיו הופעות עם יו 2, "נקמת הטרקטור" ישיקו את אלבומם החדש "מה לאהובי" משירי המשורר אבן עזרא, יאיר דלל, נגן העוד והכינור ולאחרונה גם הזמר, יארח שתי מקהלות בין לאומיות, באחד המופעים יתקיים טכס פולחני אתיופי עם להקת הרגאיי האגדית Black Roots, קבוצת נזירים גולים טיבטיים ממקדש הטאשי לונפו שבהודו, "שוטטות לבנה" - מחצות ועד זריחה: 20 מופעים, טכסים ומפגשים המתפרשים על פני כל החללים של מגדל דוד. בין השאר: מעגל נשים עם לאה שבת, מופע של שי צברי, פרפורמנס ווקאלי של ויקטוריה חנה, אנסמבל מזרח מערב, טכס מהמסורת הסופית ועוד...

מקמת הטרקטור
 בנוסף כולל הפסטיבל מפגשי עדות, במקומות בהם הם מתקיימים, כמו למשל שירה ארמנית בתוך כנסיה, מפגשים ליליים עם הכמרים והנזירות מהמנזר האתיופי, שירת הבקשות בקבר דוד המלך, ניגונים חסידיים בחצרות העיר העתיקה ועוד...


המנהלים האמנותיים של הפסטיבל הם גיל רון שמע, גיל קרניאל, עמרי שריר ואיתי מאוטנר. ריספקט.






תגובה 1: