יום ראשון, 4 באוגוסט 2013

סיסטם עאלי

  

שיר השכונה
השמועות על ההרכב הזה רצות כבר כמה שנים: ביפו ישנה חבורה של ראפרים ששרים בעברית, ערבית רוסית ואנגלית, ומגשימים במו-מוזיקתם חזון של שיתוף פעולה חברתי-אמנותי שנראה כמעט בלתי אפשרי בישראל של ימינו. אז עכשיו זה קורה, אלבום הבכורה של "סיסטם עאלי" יוצא לאור, והוא מרגש ומלהיב ולא רק בגלל המוסיקה המדליקה שבו אלא בזכות עצם קיומו. קרה פה ממש נס.

"סיסטם עאלי" זאת לא עוד להקה של ילדי שלום. לא להקה של מלכות יופי שמדברות על שלום עולמי. אנחנו אומרים את האמת."סיסטם עאלי" היא הפה של האנשים ששותקים, שלא יכולים לדבר. היא באה להיכנס בכל מה שנקרא שתיקה ופחד". כך מצוטט בקומוניקט האלבום חבר הלהקה הראפר מוחמד אגואני.

וכמו שקורה יותר ויותר בימינו (כמו למשל בהפקת המופע לזכרו של מאיר אריאל בשבוע שעבר), הצלחת הפרויקט קרתה בתמיכה מאסיבית של הקהל. "סיסטם עאלי" פנתה למאזיניה (שלא לומר מעריציה) בעזרת אתר "הד סטארט" בבקשת סיוע לסיום הקלטת האלבום, והצליחה לאסוף תוך זמן קצר 106% מהסכום הדרוש, מה שזיכה את "המשקיעים" באלבום החדש וגם, כמקובל באתר הזה, תוספות למי שמשלם יותר. הבונוסים מלמדים לא מעט על הראש של החבר'ה האלה: לצד התמנות הרגילות כמו חולצה ואלבום עם הקדשה מחברי ההרכב הם מציעים סיור מודרך ביפו עם חברי הלהקה, שיעור ברייקדאנס/ראפ/ספוקן-וורד,  כרטיס זוגי להופעת ההשקה, השם שלך בתודות של האלבום, ארוחת ערב שחברי ההרכב יבשלו לך, בילוי עם הלהקה על חשבוננו, ואפילו קטע ראפ שנכתב במיוחד בשבילך בארבע שפות שיוקלט עם חברי "סיסטם עאלי".

כי "סיסטם עאלי", כפי שהבחנת מין הסתם, היא חבורה של תשעה מוסיקאים צעירים מיפו שעושה את האמנות שלה לא "סתם בשביל הכיף" אלא מתוך תחושת שליחות חברתית. כפי שהם הציגו את משנתם באתר "הד סטארט":
"אנחנו להקת היפ-הופ מיפו שיוצרת בארבע שפות: עברית, ערבית, רוסית ואנגלית – סך שפות האם של חברי ההרכב. אנחנו פועלים מ2006, מאז שנפגשנו בשכונת עג'מי ביפו. חומר הדלק של היצירה שלנו נובע מתוך התנגשות ומפגש עשיר וטעון בין קהילות, שפות, סגנונות מוזיקליים וסיפורים אישיים שעשרת חברות וחברי הלהקה מביאים עימם לבמה. במוזיקה שלנו אנחנו מבקשים לתבוע מקום לעושר של קולות וזהויות, תוך מימוש הפוטנציאל היצירתי הרב הגלום במפגש ביניהם. מתחילת דרכנו היצירה המוזיקלית שלנו שזורה בפעילות חינוכית אינטנסיבית עם נוער וצעירים, המאפשרת להביא את הבשורה המוסיקלית והחברתית של סיסטם עאלי למעגלים הולכים ומתרחבים של קהלים ערבים ויהודים, ותיקים ועולים חדשים, ברחבי הארץ. 
לפני שנתיים ייסדנו את "בית סיסטם עאלי", מרכז מוסיקה לנוער וצעירים בגבול יפו בת-ים. המרכז מציע מגוון רחב של סדנאות יצירה רב-לשוניות, ליווי להקות צעירות, ותכניות לימוד והכשרה מוזיקליות – מתוך שאיפה לקדם, לפתח ולתת במה לדור חדש של יוצרים צעירים מקומיים, יהודים וערבים, תוך עידוד מפגש ושיתוף הפעולה יצירתי ביניהם. בימים אלה ממש, אנחנו עובדים בהתרגשות רבה על השלמת ההקלטות של אלבומנו הראשון. השקענו באלבום הזה אמונה, זיעה ושנים אחדות מחיינו, כי אנחנו רואים בו פוטנציאל אמיתי להיות חלק מכריע במהפכה תרבותית לה אנו מייחלים בנוף המקומי."


בצילום העטיפה "סיסטם עלי" הם תשעה, אך באלבום משתתפים אף יותר חברים: מוטי בן ברוך בתופים, יהונתן דיין בבס, לונא אבו נאסר ויונתן קונדה בגיטרות חשמליות, שירה וראפ, נטע וינר באקורדיון ושירה, ליבה נאמן בכינור ושירה ואנבר סייטיברגימוב, מחמד אגואני, מחמד מוגרבי ואמנה ג'רושי בשירה וראפ. לכל אלה הצטרפו בהקלטות גרשון וייסרפירר בחצוצרה, עידן קופפרברג בכלי הקשה, מורן לוי בקלידים, ומפיק האלבום והמעבד המוזיקלי עמית כרמלי ("שוטי הנבואה") בבס וגיטרות. כולם כתבו את כל השירים ביחד, ויכול להיות שמומחי היפ-הופ יקבעו שאין כאן המצאות מוסיקליות שלא נשמעו קודם לכן, אבל באזני יש המפגש הזה הוא סופר חדש ומרענן ואמיתי וכובש את הנשמה.

הנה שיר מתוך האלבום:

והנה עיבוד מצמרר ל"חלון לים התיכון" של יעקב גלעד ויהודה פוליקר:

"סיסטם עאלי" זה, בערך, אם הבנתי נכון, ערבית לPUMP UP THE VOLUME, או בקיצור, תגבירו! תנו בראש!. והם נותנים ועוד איך. גם מאזין כמוני, שהיפ הופ אינו הז'אנר המועדף עליו, לא יכול לעמוד מול האמת שצועקת מהשירים האלה, משילוב השפות הכל כך זורם, שגורם להזדהות גם למי שלא שולט ברוסית או ערבית, מהתחושה שהחברים האלה באמת באים מהשכונות, מדברים בשמם של הדפוקים-חברתית שלא מוכנים לוותר, מפיהם של המקופחים כלכלית ולא משנה מאיזה דת או שפה הם באים. הם להקה חברתית באמת. סיבוב ההופעות הראשון שלהם התקיים כחלק מהמאבק נגד הריסות הבתים בשכונת עג'מי ביפו ב2007, והם מופיעים מאז לא רק במועדוני תל אביב, אלא במקומות כמו מדרכות ביפו, בית ספר בג'סר א-זרקא, משחטת רכב ברהט ועוד. והם לא סתם מקטרים. הם מציעים פתרונות, הם מעודדים לפעולה, וקודם כל הם קוראים למחשבה.

המהפכה תבוא בגלל האהבה שלי לקהילה שלי
לא בגלל שנאה שלי לאנשים שממשיכים לדרוך עלי,
על חברים שלי,
ולסרס כל ביקורת,
לסתום ת'פה שלי
לסתום ת'פה שלי 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה