יום שבת, 11 בינואר 2014

באים מהשבעים

כשברקע השמועות הדי-קבועות- כל- כמה- שנים על הופעתה הצפויה של "האבנים המתגלגלות" בארצנו, והביקור העונתי המשמח של "סגול כהה", כדאי לשים לב לכך שבזמן האחרון ישנה עדנה לעוד לא מעט מוסיקאים משנות הששים-שבעים שממשיכים או חוזרים לפעילות וזוכים בהצלחה לא מבוטלת. אמנם לא כמו שהיו פעם, הכל זאת ארבעים שנה זה לא צחוק ובכל זאת... הם עדיין טובים.


הביקור הקרוב, ממש כבר בשבוע הבא, הוא של תייס ואן ליר (THIJS VAN LEER) חלילן וקלידן יליד 1948,מי שהיה בשנות השבעים המוקדמות מנהיגה של להקת הרוק- פרוג ההולנדית החשובה ביותר אי פעם, "פוקוס". השילוב המיוחד ללהקה בין רוק, ג'אז ונגיעות קלסיות הפך אותה לאחת מלהקות הפרוג (אז קראנו לזה "רוק מתקדם") האהובות בישראל, עם קטעים שהפכו להיטי רדיו, חלקם כאותות של תכניות וחלקם בתכניות מיוחדות לתחום כמו "קצת אחרת" ברשת ג' או "רוק פלוס" בגל"צ.
המאזינים הוותיקים יזהו בוודאי, כנראה בלי לזכור את השמות, את "הוקוס פוקוס", "סילביה", "ג'ניס" ועוד. את "הוקוס פוקוס" יזהה מין הסתם גם קהל צעיר יותר, מאחר שהקטע ליווה פרסומת של "נייקי" משנת 2010.
להקת "פוקוס" בהרכבה המקורי, כללה קודם כל את ואן ליר בשירה, יודל (שירה רועים הולנדית...), שריקות, חליל וקלידים גם גיטריסט ובסיסט נפלא בשם יאן אקרמן ואחריו עוד גיטריסט ענק בשם פיליפ קתרין, ומתופף מטורף בשם פייר ואן דר לינדן. הלהקה פעלה בין השנים 1969 ל1978 והתפרקה. כשכל כמה שנים מקימים אותה ואן ליר ואקרמן מחדש. הפעם האחרונה נמשכת מתחילת שנות ה2000 כשמההרכב המקורי נותן רק ואן ליר, ולפעמים מצטרף המתופף...
כבר בשנות השבעים, תוך כדי שירותו בלהקה, פצח ואן ליר בקריירת סולו מאד מצליחה שהדגישה את הצד היותר קלסי בחינוכו המוסיקלי. אלבומו "INTROSPECTION" משנת 1973, שכלל בין השאר עיבודים לבאך ולפורה, היה להיט גדול בקרב חובבי רוק וגם בקרב חובבי מוסיקה קלסית "קלה". אני זוכר את עצמי מוכר עשרות עותקים של התקליט הזה בחנות "ספיר" בירושלים, ולא חושב שהיה איזשהו תקליט קלסי רגיל שנמכר כמוהו...
מאז הוציא ואן ליר עשרות אלבומים עם "פוקוס" וכסולן (חלקם חוזרים על השמות המקוריים עם מספר סידורי חדש) כשהוא מעמיק עוד יותר בהשפעות המוסיקה הקלסית והג'אז. לארץ הוא מגיע במסגרת סדרת "ג'אז חם" כשאיתו הפסנתרן ההולנדי מייק דה פרו, ושלושה נגנים ישראלים: עמוס הופמן בגיטרה, אסף חכימי בבס ושי זלמן בתופים. המארגנים מבטיחים שואן ליר לא שכח בבחינת הרפרטואר את השנים הראשונות והמאד מצליחות לפעילותו, והוא חוזר אל הלהיטים הגדולים. מצד שני, חשוב לציין, שהוא אינו "רק נוסטלגיה" אלא מוסיקאי שממשיך לפעול ולהתחדש כל השנים.
ב14 בינואר הם יופיעו ב"זאפה" הרצליה. ב15.1 באולם "עינן" במודיעין,  ב16.1 וב17.1 במוזיאון תל אביב, וב18.1 ב"בית אבא חושי" בחיפה. ממש סיבוב הופעות.


קצת אחרי, ב20.1.14, תפתח במועדון "רדינג 3" בנמל תל אביב סדרת מופעים (שתמשך עד אפריל) של אמני פרוג רוק, בהפקת חברת "פרוגסטייג'".

יפתח את הסדרה ריק וייקמן (Rick Wakeman ) נגן הקלידים הבאמת - מיתולוגי של להקת הפרוג רוק הבריטית Yes.  הוא יליד 18.5.1949 (ואת התאריך המדוייק אני זוכר מסיבות אישיות). הצטרף ללהקת YES ב1971 באלבומה הרביעי ונחשב לאחד הקלידנים פורצי הדרך והחדשנים ביותר בשנות השבעים. ניגן עם זמרים רבים אחרים (ביניהם קט סטיבנס ודיויד בואי) ובעיקר שרת בYES  עד אמצע שנות השבעים, פרש וחזר פעמים אחדות ובמקביל פיתח קריירת סולו מפוארת שכוללת עשרות יצירות רוק, פרוג וקלסי, פסקולי סרטים, מוסיקה להצגות והמון פרוייקטים מיוחדים. בסך הכל הוא הוציא למעלה משמונים אלבומים!!! מארגני המופע שלו מבטיחים שבישראל הוא יעלה מופע אקוסטי מיוחד הכולל סיפורים מתובלים בהומור הבריטי בו הוא נודע. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה