יום שבת, 27 בספטמבר 2014

מזרח מערב ואנחנו באמצע



השלום מתחיל בתוכנו
 
מוריס אל מדיוני
בזמן שבעולם שמסביב, שלא לדבר על הארץ שלנו, החושך הולך וגובר (כדברי אהוד בנאי בשיר לזכר מאיר אריאל) ואי אפשר שלא לסכם את השנה מבלי לחוש את  הפחד, השנאה, הגזענות ואי הסובלנות לאחר... דווקא במוסיקה הישראלית הכיוון ההפוך נמצא בפריחה ולבלוב. על "האביב הערבי" במוסיקה המקומית כבר דובר לא מעט בשנה החולפת, אבל לא רק הכניסה של הצלילים והשפה הערביים לתוך המיין סטרים המקומי, אלא בכלל ישנה תחושה של הרבה יותר פתיחות והקשבה למה שנחשב עד לא מזמן, חלק זר ב"ישראליות האמיתית".  שילוב מזרח ומערב, שילוב מוסיקה דתית ורוק, פריפרייה ומרכז, מוסיקה עממית מאפריקה ואסיה עם ההשפעות האנגליות והאמריקניות... באיזו תקופה מסעירה ומרתקת מבחינה מוסיקלית אנחנו חיים. אפילו לאונרד כהן משלב זמרת ערביה באחד השירים באלבומו החדש שיוצא השבוע... השינוי הזה לא קורה מעצמו, אלא מפעילות של מוסיקאים מחפשי דרך ועם תמיכה של לא מעט גופים וארגונים ומוסדות שפועלים בתחום הזה כל הזמן. 
 
נטע אלקיים
קחו למשל את "קפה גיברלטר". אתר אינטרנט שמקדם תרבות פריפריאלית ישראלית ועולמית, במגוון תחומים כמו מוסיקה, קולנוע, ספרות ושירה, אמנות וזהות. קפה גיברלטר מורכב ממערכת של כותבים, עורכים ויוצרים הפועלים מתוך אמונה באג׳נדה משותפת ובחזון תרבותי ים-תיכוני. בימים אלה חוגג הקפה יום הולדת רביעי, במה שאנשיו מכנים "פסטיבל גלוקאלי". 4 שעות רצופות של מופעי מוזיקה, סטנדאפ, שירה וקולנוע, מעולמות שונים שיתקיים במקדש הרוק הישראלי, מועדון "הבארבי"  ביום שלישי ה-23.9. בין המשתתפים באירוע יהיו הזמרת הערביה ישראלית נסרין קדרי, זוכת ״אייל גולן קורא לך״, שתארח את המוסיקאי-זמר הדתי זיו יחזקאל, הזמרת הישראלית - מרוקאית נטע אלקיים שתארח את הפסנתרן האלג׳יראי האגדי מוריס אל מדיוני, להקת הסקא הרוסית ״דולי בנד״ שתארח את אמ-סי גוגה (מ"לוס כפרוס") ואת נדיה קוצ׳ר, הסטנדאפיסטים תום אהרון וגלית חוגי, המשוררים רועי חסן, שלומי חתוכה ותהילה חכימי מהוצאת "טנג׳יר" (שהקימו השנה אנשי קפה גיברלטר), דיג׳יי חן אלמליח, והבמאי רפאל בלולו, שיקרין את סרטו הקצר ״תעצמי עיניים״.

אהובה עוזרי

או קחו למשל את אירועי "פסטיבל הפיוט" המתקיימים ב"בית אבי חי" בירושלים ב29.9 ונמשכים עד ה2.10. זוהי כבר השנה השביעית של הפסטיבל הזה, וברור שמבחינת השפה והמבצעים זהו פסטיבל יהודי לגמרי, ובכל זאת, ההשפעות מהמזרח בכלל ומארצות ערב בפרט נמצאות כאן בעוצמה רבה בתוך המוסיקה.  
 
שי צברי
בין המופעים המיוחדים:

"תפילה אחת מפי", זמרי נשמה ישראלים מבצעים שירי תפילה אישיים אלטרנטיביים. או כפי שהם מגדירים זאת "על התפר שבין לאונרד כהן לביאליק, ובין הדיסטורשן לבית הכנסת". משתתפים שולי רנד, רבקה זהר עם לירון לב, אביב גדג', דוד לביא ומארק אליהו.  

"מחווה לפיוטי השכונה" - שי צברי ו"תזמורת העתיד" מארחים את ציון גולן ואהובה עוזרי בהצדעה למוסיקה של שנות השבעים, סטייל "צלילי הכרם" ו"צלילי העוד" ששילבה פיוט ותפילה עם פופ ושירי ארץ ישראל, מוסיקה מזרחית מתימן, עירק וצפון אפריקה ביחד עם רוק ישראלי מקורי.

להקת "הלב והמעיין" מארחת את ישי ריבוא במופע המוקדש לפיוטים מחצרות החסידים, ישנים וחדשים, ממזרח ומערב.

"תזמורת הלהבה" במחווה לגדולי המוסיקאים היהודים ממדינות ערב ותזמורת רשות השידור הערבית עם הזמרים זיו יחזקאל ואליאס עטאללה.
ולסיום הפסטיבל, "התזמורת האנדלוסית – אשקלון" עם "כנסיית השכל", מארחים את הזמרת ריף כהן והפייטנים ליאור אלמליח והרב דוד מנחם במופע פיוט ותפילה חוצה גבולות במיוחד לערב יום הכיפורים (שיקיים כמופע-תפילה המוני בככר ספרא בירושלים). 

פירקת אל נור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה