יום שלישי, 16 בספטמבר 2014

חלק (קטן) מאלבומי השנה שלי

ככה זה כשהעורכת בעיתון מלחיצה ומכריחה להביא סיכום שנתי... אני שונא סיכומים... ובכל זאת...


אל תפסיקו לקנות מוסיקה ישראלית!!! אל תפסיקו לקנות אלבומים!!!

במציאות שבה "שוק התקליטים" הולך ונעלם, ואיתו מתפרקות או לפחות מאד מצטמצמות חברות התקליטים המסורתיות, ישנה חשיבות מיוחדת לדרך ההפקה, הגימור ואפילו העטיפה של האלבומים החדשים, ואפילו עוד יותר מכך דרך הטיפול בחומרי הארכיון הישנים. אחת ההפקות החשובות והמושקעות ביותר בתחום זה יצאה עוד בשנה שעברה, "כוורת בקופסא" עם הקטעים הנדירים של "כוורת". הפקה שהציבה סטנדרט חדש בתחום עם המון הקלטות מיוחדות וחוברת מפורטת של הסברים למה שומעים... הצלחתה המסחרית הגדולה של הקופסא הזו השנה מוכיחה שכאשר יש מוצר מצויין יש לו קהל.


ההוצאה המחודשת של השנה
השנה הפיקה חברת NMC הוצאה מחודשת לאלבום שנחשב כבר עם הוצאתו ב1988 לאחד הטובים ביותר במוסיקה הישראלית אי פעם. "אריק איינשטיין, יוני רכטר - משירי אברהם חלפי". אלבום מושלם ובו לחניו של רכטר ל"עטור מצחך", "צער לך", "אשר טייל עמך בשוק", "שיר על יונה בחלוני", "סתיו יהודי", "שתי יונים יונים" ו"אז מה עם בן אדם". לאלה נוספו  "שיר על התוכי יוסי" שהלחין מיקי גבריאלוב, "השיכור" שהלחין יצחק קלפטר ו"שיר על שלושה חתולים" שהלחין יוחנן זראי. השנה האחרונה לחייו עסק איינשטיין, בין השאר, ברעיון להוציא מחדש את האלבום הזה ולהוסיף לו עוד משירי חלפי שלא נכללו בו במקור. וכך הפכה ההוצאה המחודשת לא רק לשיחזור אלבום ישן אלא למעין אלבום מעודכן של אריק איינשטיין בסוף ימיו. שלושת השירים האחרונים שסיים את הקלטתם לפני מותו הם שירי פרידה: "אדם בחדרו" ו"נותרו שנים ספורות" בלחנים של גיא בוקאטי ו"אמי" בלחן של עומר קליין. לאלה נוספו שתי הקלטות נוספות לשירים שלא יצאו לאור קודם לכן, "על ענף" וI"למות". שהלחין יוני רכטר ב1991, והשלים את הפקתם רק עכשיו לכבוד המארז החדש. עוד נוספו ארבעה שירים של חלפי שלא נכללו באלבום המקורי: "חלום עקבותיך" (יצחק קלפטר), "שיר בנלי" ו"אדם האמין" (שם טוב לוי), ו"כוכבים התחבאו בדמי" (פיטר רוט).
"משירי אברהם חלפי" בהוצאה המחודשת הוא האוסף השלם של ביותר משיריו של המשורר שאיינשטיין אהב יותר מכולם, בביצוע הזמר האהוב מכולם.   


אלבומי השנה שלי (רשימה חלקית)



החצר האחורית
הכותב הוותיק והפרפורמר-זמר יעקב רוטבליט חבר אל שלושה מוזיקאים צעירים ממנו בשלושים שנה, לפרויקט משיריו תחת הכותרת הצנועה "החצר האחורית". גדי רונן (להקת "דבק", פרויקט 1:1), תומר יוסף (בין השאר "בלקן ביט בוקס" ואלבומי סולו), ואיתמר ציגלר (בין השאר "בלקן ביט בוקס" ובאלבומי סולו) במשך שנה וחצי הם הכינו את הפרויקט, נעזרו ב"הד סטארט" כדי להשלימו, והפיקו בעצם אלבום מופת חכם, מרגש, אישי, פוליטי... הכל ביחד. "הסיפור הגדול", "אחד משלנו", "האיש בחליפת הזכוכית", "שיר האביונים" הם חלק מהשירים הנפלאים באלבום הזה, שכולל גם את שיר השנה שלי... "מענה קולי". מין מבט עכשווי על מצבנו משולב בגעגוע עצוב לשמוליק קראוס, אריק איינשטיין, ג'וזי כץ (שתיבדל לחיים ארוכים), רחל המשוררת, ארץ ישראל שהיתה (?) ואיננה. כדאי גם לחוות אותם בהופעות שלהם, ביחד עם הגיטריסט רון בונקר, הם נפלאים.


יהודה פוליקר – מוזיאון החלומות
בגיל 63, באלבום הסולו ה15 שלו, חוזר יהודה פוליקר אל תחילת הדרך, ראשית שנות השמונים, המעבר מהקריות לתל אביב, "בנזין", הופעות ראשונות... חלומות על רוקנ'רול בעברית. אל יהודה הביישן, המגמגם, הנחבא בארון לא רק במיניות שלו אלא גם באהבתו למוסיקה היוונית, לטראומת הילד דור שני לשואה, לכשרון הציור שלו, לתחושת הנחיתות האאוטסיידריות של מי שמגיע מחץ לתל אביב... הוא חוזר לשם כמנצח. האנרגיה הוותיקה מתעוררת שוב במוסיקה ובמילים, הוא הכותב של רובן, הוא ממשיך ומעמיק את הקו הפסיכולוגיסטי שמאפיין את כל אלבומיו והוא מרגש כמו פעם. כמו תמיד.




שלומי שבן: תרגיל בהתעוררות
שבע שנים מאז אלבומו המקורי האחרון הוציא שלומי שבן את "תרגיל בהתעוררות", עם הלהיט "לילה אחרון בלונדון" ושיר הנושא בדואט עם חוה אלברשטיין והעיקר עם רעיונות חדשים, התלהבות ותנופה ותחושה של רעב... הוא כותב ומלחין ושר ומנגן כמו שאף אחד אחר לא עושה, והוא נשמע גם חדש ושונה וטרי ורענן ולא שייך לשום מקום או זמן אופנתיים. בהפקה המוסיקלית של תמיר מוסקט ואסף תלמודי, והנגינה של להקת "הקולקטיב" "תרגיל בהתעוררות" הוא אלבום רב רבדים, מתוחכם, מלא כאב, מאד פוליטי, מאד חברתי, מאד אישי.

שאנן סטריט: הכל לטובה
שאנן סטריט הוציא השנה אלבום סולו שני, "הכל לטובה" המוקדש לאחותו המנוחה יעל טובה ז"ל. היא נפטרה לפני תשע שנים ממחלת הסרטן והוא, שהיה בתקופת פריחה יצירתית עם להקתו "הדג נחש", התרוקן בבת אחת מכל האנרגיות החיוביות והאופטימיות ונכנס לדיכאון עמוק. הוא שיקם את עצמו בדרך היחידה שהוא מכיר: הכתיבה. חלקים מהיומן שכתב אז על תחושותיו הפך, עם הלחנים של שלומי שבן, ברי סחרוף וחוה אלברשטיין לאלבום באנגלית (שפת האם של סטריט) שהוקלט ב2013 ויצא השנה. מאסטרפיס מופלא, מטלטל בטכסטים שלו, לא קל להאזנה במוסיקה שבו. אבל שווה את המאמץ.



THE ANGELCY: EXIT INSIDE
הם הגיעו לפני כשנתיים משום מקום, כשהגיטריסט זמר רותם בר-אור החליט להפוך את נגינת הרחוב שלו, בארץ ובאירופה, להרכב שיבצע את שיריו. הוא צרף אליו את מאיה לי רומן בויולה, אורי מרום בחליל וקלרינט, ענר פקר בקונטרבס,  אודי נאור ומעיין זמרי בכלי הקשה וטכנאי ההקלטות גלעד פיקר, בקולות רקע. הלהקה החלה מופיעה, ושני שירים שהקליטה "Dreamer" ו-"My Baby Boy". הגיעו איכשהו לגלגלצ והפכו להיטים...
חוץ מזה שEXIT INSIDE, אלבום הבכורה של THE ANGELCY הוא מאד מאד יפה ומרגש במלודיות שלו, בנגינה הקסומה והשירה המעודנת-אך-רבת-העוצמה הוא משמש גם נשק טוב בדיון הלא נגמר "האם להקה ששרה באנגלית היא בכלל ישראלית". נכון, הם שרים באנגלית, ומושפעים מפולק אמריקני ובלוז ומוסיקה עממית וגם קצת פרוג ורוק... ובכל זאת הם לגמרי ישראלים. ואפילו מעורבים במצב הקיומי הישראלי העכשווי (בניגוד להרבה שירים בעברית צחה שמתעסקים בעולמות אחרים) כמו למשל חשש של אם על בנה המשרת בצבא, חשש מ"לוחמי חירות שהורגים את הילד שלי" ועוד חרדות המאפיינות את מי שחי פה. אלבום בכורה עם מוסיקה מצויינת שגדל עליך בכל האזנה.


ודורון בוטניק אחד שעושה הרבה
בסיכום השנה הקודמת הזכרתי מוסיקאי צעיר בשם דורון בוטניק, איש להקת "אינגה דינגו" שעובד באופן עצמאי לגמרי באולפנו הביתי ומפיק אלבומים מדהימים, מאד שונים זה מזה, בקצב מטורף. מאז ראש השנה, ספטמבר 2013, הוא יצר והקליט לא פחות מ12 אלבומים, חלקם של שירים "רגילים" חלקם של נסיונות אבנגרדיים שונים. את כל האלבומים שלו אפשר למצוא ולרכוש בBANDCAMP. שווה להכיר.       




והיו השנה עוד המון אלבומים נפלאים. ביניהם, מילאו לי את הימים והלילות (ואני לא כולל ברשימה הזו את עשרות האלבומים שגיליתי ברשת, אלא אך ורק את אלה שעשו את זה פיזית):

תמיר מוסקט (מפיק השנה!!!) וגלעד כהנא ב"לא כוחות"
עמיר לב "נוגע בדרכון"
אביתר בנאי "יפה כלבנה"
"נקמת הטרקטור "מה לאהובי" משירי אבן עזרא
רות דולורס ווייס "בשפת בני האדם"
ענת אסתר חיטמן
רוני גינוסר וגון הלוי "כשאור דולק בחלונך" משירי סשה ארגוב
טל פוגל "ערימות של חלומות"
טל אורן "לא הספיקה שמש"
"הקולקטיב" "PANGEA"
רן עפרון ולהקה מקומית "מדבר בקושי"
אפרת לוטנברג "המכבסה של אצ'ה"
שרית ברקן HOW TO COMPOSE A MUSICIAN""
דורון אייל שולץ
שלמה יידוב "אהבה ראשונה"
דויד ברוזה "EAST JERUSALEM WEST JERUSALEM"
אילן וירצברג "הלילה לא שחור"
אחינועם ניני "LOVE MEDICINE"
איטליז ""ALL OF IT
"שרות חוה אלברשטיין"
קוב "תוגת המפסידים"
נעם רותם "נשורת"
עמנואל קרטן "תרמיל האהבה של אמיר"
הקסטה של "נושאי המגבעת"
מרינה מקסימיליאן "STEP INTO MY WORLD"
רוני אלטר "GO WILD"
רעות יהודאי "FIRE UNDER WATER"
עלמה זהר "לחם אהבה"
סיסטם עאלי
רננה נאמן "שנסון לציון"
מיכה שטרית, רונן שפירא ומירון איזקסון "משיכת הקצה"
לונא אבו נאסר "אספר לך"

וזה באמת רק קצה הקרחון...

אל תפסיקו לקנות מוסיקה ישראלית!!! אל תפסיקו לקנות אלבומים!!!

3 תגובות:

  1. אלבום כפול אחד שנקרא "בלוז האור הגנוז" - מלון ארץ ישראל, בצד שמתחת למים.

    השבמחק
  2. וגם זה יצא השנה:
    http://hahuimhatik.bandcamp.com/

    השבמחק