יום ראשון, 1 בפברואר 2015

דניאלה ספקטור




יפה באמת

"כל הדברים היפים באמת מתגלים בזמנם האיטי, הבלתי מתחשב"
כך , בתוך עטיפת הדיסק, משלימה דניאלה ספקטור את המסר שבכותרת אלבומה החדש, "כל הדברים היפים באמת". ואני מוצא בכך הרבה משמעות לגבי היצירה שלה. במבט ראשון, או בהאזנה לשיר ברדיו (ויש לה כבר שני להיטים באלבום הזה "לווייתן" ו"אברהם" ועוד אחד יהיה... "כל הזמן אנחנו שוכחים") ברור לך שזה מאד יפה. אבל כשנכנסים פנימה, כשנותנים לשירים את הזמן האיטי, הבלתי מתחשב בלחץ החיים שמסביב, מתגלה היופי האמיתי, העמוק, של היצירה.  זה לא "סתם יפה" כמו מיליון שירים שעוברים ליד האוזן שלך... זה נורא חזק וכואב וחושפני, והכל בעטיפה מתוקה ונעימה של מוסיקה רכה ומלטפת. שירים על יחסים עם בן הזוג ועם ההורים, אהבה שחלפה, אהבה שנשארה, מוות, מחלה, תלות, חלום... דניאלה, שכתבה והלחינה את כל השירים, לא מתרגשת בדרמטיות, לא בוכה, לא מגזימה... בקיצור "לא מאבדת את עשתונותיה" (כלומר ראוייה לצל"ש) וכביכול רק מדווחת. ובזה טמון סוד קסמה. עוצמתה במינימיליסטיותה. מים שקטים שחודרים וגו'...

באונקולוגית
אני ואמא באונקולוגית
מחכים לתורה שיבוא
היא אומרת לי
תאמיני לי
זה הרע מכל
במיעוטו


היא לא באמת שם חדש. ילידת דצמבר 1981 (ביום השנה לרצח ג'ון לנון), מנגנת מגיל צעיר בגיטרה ופסנתר, ולאחר שירות צבאי וחזרה משהות ארוכה בחו"ל, מופיעה בשירים שכתבה, לבדה או בהרכב "אלקטרו אקוסטי" שאף הקליט EP ובו ששה שירים שכתבה. היא גם השתתפה, עדיין בשמה המקורי דניאלה פפיש, בהרכב בשם TWO DROPS, עם הקלידן וכותב השירים בן ספקטור (לו נישאה) והזמרת שירלי קונס. היא גם הלחינה מוסיקה למופעי מחול ("כל החלונות פתוחים" של נדר רוסנו, "תשוקת ההומלסים" של רובי אדלמן), להצגות תיאטרון וסרטים קצרים (למשל לסרט "כלא" של עדי הראל).
ב2009 יצא אלבום הבכורה שלה "דניאלה ספקטור" שבו כתבה והלחינה את כל השירים, ביניהם "הכוכב הזה מת", "הירושימה", "על הים", "לישון בלעדי" ועוד תמונות קסומות שציירה בצבעי מים רכים. היא ציינה אז שהושפעה מסופייאן סטיבנס, תום יורק, ברייט אייז, סיגור רוס, אביתר בנאי והשירים של לאה גולדברג... וכך האלבום ההוא שילב טכסטים בעברית עם מנגינות שנשמעות לא מכאן, מארה"ב ועד יפן, מרוסיה ועד בריטניה.
דניאלה ספקטור החלה תוספת מקום של כבוד בקרב היוצרות והזמרות הצעירות של התקופה ולא רק בחוגי האלטרנטיב התלאביבי. היא שרה באלבום הבכורה של צח דרורי, עם דניאל סלומון, בפרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר" של גלי צה"ל, הופיעה בטכס האלטרנטיבי לציון יום השואה בתיאטרון תמונע ובפסטיבל אינדי נגב, נבחרה ל"תגלית השנה" של ערוץ 24 ורשת ג', באותו מצעד סיכום שנת 2010 שבו דודו אהרון נבחר לזמר השנה...
במקביל ליצירת הסולו הראשון שלה כתבה דניאלה שירים באנגלית, והוציאה אותם באלבום משותף עם בעלה בן ספקטור. האלבום LOVE IS כלל להיט גדול, באנגלית, CUT IT OUT, שבו שרה דניאלה בדואט עם זמר ויוצר אוסטרלי בשם אם ג'ק בי. בן ספקטור, לעומת זאת, כמעט ולא שר באלבום אלא נמצא מאחור עם העיבודים וההפקה המוזיקלית, התיכנותים ורוב הנגינה. דניאלה היא הקול והיא כל המילים והמנגינות. בראיון אז אמרה שהיא כותבת בעיקר על יחסים כי היא לא באמת יודעת מה היא האהבה. נראה לי שבדרך לאלבום החדש, עם הפיכתה לאמא והעמקת העיסוק ביחסים המשפחתיים, היא יודעת קצת יותר.

צילום זוהר ראלט
הנה דניאלה ולהקתה בהופעה בגלי צה"ל 4.12.14

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה