יום שלישי, 2 ביוני 2015

פתאום חזר אלי הבלוז




אבנר שטראוס

מה שיותר כחול
שבועיים אחרי מותו של גדול גיטריסטי הבלוז בי.בי.קינג, שבוע אחרי שאריק קלפטון תלה את הגיטרה בהופעה פרידה לכבוד יומולדתו ה70 (הוא הודיע שזהו זה, ב25 במאי זו היתה הופעתו האחרונה) מתפרסמות ידיעות ראשונות על פסטיבל הבלוז הראשון של תל אביב, עוד מעט קט, בראשית החודש הבא. בתאריכים  3 עד 6 ביולי יתקיימו לא פחות מארבעים מופעי בלוז בעשרים אתרים ברחבי העיר, עם בלוזיסטים מהארץ ומחו"ל. על הפסטיבל, שהוא נקודת שיא בפעילותן השוטפת של עמותת הבלוז הישראלית "כביש 61" של חברת ההפקות המקומית NOBODY'S FAULT בטח עוד נרחיב בהמשך, וכאן זו הזדמנות להפנות תשומת לב לפריחה חסרת התקליט במופעי ותקליטי בלוז, סגנון שעד לא מזמן היה בין השוליים ביותר במוסיקה הישראלית.

THE BLUES REBELS

האם ידעת שבארצנו פועלת כבר שנים רבות "עמותת הבלוז" של שלמה אריאל, המקיימת הופעות וג'אמים בכל רחבי הארץ? האם הכרת מקומות כמו  מועדון "האיזור" או "מייקס פלייס" או "שבלול" בתל אביב שמציעות בכל ימות השנה (גם) מופעי בלוז? ברחבי ישראל יש עוד הרבה מקומות קטנים כאלה, שאוספים אליהם כנגנים וקהל קבועים. מופעים רצים של לייזר לויד ורוני פיטרסון מארחים את דני ליטני, שלמה מזרחי, אפרים שמיר ועוד רבים עושים את זה כל הזמן, לעתים במקביל למופעים הרגילים שלהם. החידוש בתקופה האחרונה שפתאום יוצאים כאן, יחסית, הרבה מאד תקליטי בלוז. הנה מבט חטוף על החודשים האחרונים:

האור הגנוז
אבנר שטראוס, הגיטריסט והזמר מראשוני הבלוז הישראלי (כבר משנות השבעים) הוציא את אלבומו השמיני, אלבום כפול בשם "בלוז האור הגנוז" ובו 23 שירים בעברית ואנגלית. את שם האלבום, אגב, הוא לקח מספרו של הפילוסוף מרטין בובר, שאבנר הוא נינו.


מיקי שביב, המוסיקאי, בסיסט, גיטריסט וזמר, אחרי עשרות אלבומים שהיה שותף בהם כאחד מנגני רוק הטובים ביותר בארץ, אחרי "טנגו" "כאריזמה" של מאיר אריאל, שותפות עם מיקה קרני ושלושה אלבומי סולו, הקליט שביב בשנה שעברה בממפיס טנסי אלבום בלוז אינטימי, מינימליסטי (רק מיקי והגיטרה), בשם "הדרך לממפיס".




דב האמר, מוסיקאי, זמר ונגן מפוחית שהוציא כמה אלבומי בלוז כחבר הצמד "CG AND THE HAMMER" הצטרף באחרונה לגיטריסט בלוז שוודי שחי בארץ כבר הרבה שנים, אנדי ווטס. השניים הקימו הרכב חדש בשם THE BLUES REBELS והוציאו אלבום בכורה בשם OPEN ROAD. על העטיפה הם נראים בערבות אמריקה, אבל מבט מוקד מגלה שהם כאן בישראל.

THE GIMZU BLUES BAND

"THE GIMZU BLUES BAND" היא להקה של בני משפחה וחברים, ממושב גימזו שליד בן שמן, היוצרת בלוז –פולק מקורי ובו שילוב של טכסטים אישיים וקטעים בהשראת הספרות התלמודית והמקרא. עכשיו יוצא אלבום הבכורה שלהם מעבר לקו הערוב" והוא ידבר לא רק לקהל "דתי". הוא מאד מיוחד... איפה בעולם תשמעו גיטרות בלוזיות קלפטוניות ברוחן עם שירים בארמית, עברית, ויידיש...
 
ירון בן עמי
ירון בן-עמי הוא שם מוכר לחובבי בלוז בארץ, אולי מתכניתו שלערן סבג "חיים של אחרים" בגלי צה"ל, או מהופעותיו והרצאותיו על בלוז בפרט ומוסיקה בכלל. עכשיו הוא מוציא אלבום בכורה מחוספס ומלא עוצמה בשם "בלוז בארץ כנען" (התקליט הישראלי הראשון שיוצא בחברת  Nobody’s Fault Productions הנ"ל) והוא כולל, כהגדרתו, "עשרה גוספלים מגוירים, שירי אהבה וחרמנות ושירים שאינם נרתעים אף לרגע גם ממחאה וקריאה לפעולה".

וגם, בזמן האחרון, יוצאים לא מעט אלבומי רוק שחלק גדול מהם הוא בלוזי לגמרי, או לפחות ריתם אנד בלוז. בין השמות החדשים והמעניינים "פול טראנק", גל דה פז, איתי פרל, אלקטריק זו, סוסו, היביג'יביז ועוד ועוד ועוד. פתאם חזר אלינו הבלוז.




5 תגובות:

  1. זה לא שפתאום חזר הבלוז הוא היה כאן והוא כאן! פשוט פתאום התחילו לשים אליו לב בזכות אנשים טובים ושדרני רדיו שמפרגנים לבלוז הישראלי. הסצינה הזו עוד תביא הרבה גאווה לכאן, ושווה לעקוב אחר החבר'ה הצעירים והמעניינים שציינת במשפט האחרון של דבריך.

    השבמחק
  2. כתבה מעניינת, אבל... בלוז ישראלי עדכני בלי להזכיר את אלקטריק בלו, כנראה הכי טובים בתחום היום? משונה.

    השבמחק
  3. מכל הזמרים-יוצרים בארץ, ניתן לבחור שניים שהם המעולים והמוכשרים ביותר. הסגנון שלהם הוא בלוז, ולרבית הפלא גם הקולות שהם מפיקים, כמעט זהים: דני ליטני ואבנר שטראוס. את דני ליטני כולם מכירים ויודעים להעריך. כדאי להם להכיר גם את אבנר שטראוס. הוא מדהים.

    השבמחק
  4. היי יואב - שלמה אריאל אמנם היה אחד מתוך רשימה שלמה של אנשים מקהילת הבלוז אשר חתמו על פתיחת עמותת הבלוז בישראל, אך הוא אינו פעיל בה מזה שנים, ואינו מזוהה עם העמותה כיום
    הנה הרשימה של הפעילים בעמותה כיום: http://www.blues.org.il/index.php/2010-06-04-18-38-07

    השבמחק
  5. רשימה מעניינת עבור אחד כמוני, שמת על הבלוז וחי על הנגינה בגיטרה, ההלחנה, הזמרה והכתיבה של אבנר שטראוס (וגם עליו אישית)
    שמעון רוזנברג

    השבמחק