יום ראשון, 21 במרץ 2010




שפי ישי

"נורה אחת מן השתיים בחדר נשרפה,
אחת לא מספיקה לקריאה אבל מספיקה לבכי
האם אבכה במרפסת, בכרסה, על מיטתי?
גבר לא ידבר על כך, גבר לא יגלה"
האלבום החדש של ישי שפי הוא כמו נסיעה למקום ולזמן אחר. השקט, העדינות, הכבוד למילה... כל כך שונים מההתלהמות שאופפת את חיינו בשנים האחרונות. חופשה לרגע מהמרוץ והרייטינג והמיסחור והמוסיקה כדאטה באמפי3... אוסף של שירים צנועים, מדויקים, נוגעים ללב. שפי שר את עצמו כפי שהוא, לא זמר-וירטואוז ענק שמפגין יכולת קולית אלא מוסיקאי מעניין שנותן פרשנות מלאת רגישות למילים שכתב (בעיקר) נתן זך ולכאלה (שניים) שכתב בעצמו, והוא לא חושש גם לשלב שני קטעים אינסטרומנטליים כאילו כדי להדגיש שלא מדובר שאוסף של להיטי רדיו פוטנציאליים או רינגטונים אלא יצירה שלמה שמזמינה אותך להיכנס לתוכה לאט לאט בהאזנות חוזרות, עם חוברת מילים (מנוקדות!) וגם עם איורים של ישי שפי לצד השירים. אלבום קסום שלוקח אותך למסע האזנה כמו פעם כשתקליט היה תקליט... השבוע מגיע שפי ישי עם האלבום החדש לתיאטרון "תמונע" ומארח את חבריו לדרך, יהודית תמיר (שהיא גם אשתו והיועצת האמנותית של האלבום), אהוד בנאי ודודי לוי.

שיתוף הפעולה בין שפי ישי ונתן זך התחיל בקטנה, באלבום "אהבה ושנאה" שיצא ב1992. לצד שירים של יהודה עמיחי ("לילה אחד של אהבה"), נתן יונתן ("והרתם היה מלבין") היינריך היינה ("אהבה ושנאה"), רוני סומק ("אזיקים שיר רחוב"), יונה וולך ("יונתן") ונעם עריידי ("כל פעם שאדם מתאהב") הלחין אז שפי גרסה מופלאה וארוכה לשיר "שבעה" של נתן זך. מאז שיתפו השניים פעולה מידי פעם, במופעים שונים, ובאלבום החדש זך הוא הכותב העיקרי עם ששה מתוך שמונת שירי האלבום, חלקם כאלה שנתן נתן לשפי עוד בכתב יד, לפני שפורסמו. באחד מהם, "הבטחות", זך גם משתתף בהקראה. שפי ישי שהלחין ומנגן ושר מודה לזך בעטיפה "על השירים, על החברות ועל ההשראה".

אחד משירי האלבום, "ואז בא לנו" מופיע בלחן שונה (של בן ארצי) באלבומה החדש של נורית גלרון, שגם הוא כולו משירי נתן זך, וברובו שירים שזך כתב במיוחד בשבילה. זו כמובן הזדמנות להשוות בין שני לחנים שונים לאותו טכסט וגם לבחון האם שיריו של זך ככותב לאשה שונים משיריו האחרים המולחנים ומבוצעים בידי גבר. זו שאלה שתעניין אולי מבקרי ספרות, מה שברור למאזין הרגיל הוא שזך של שפי ישי הוא גבר מבוגר ושברירי, מביט על חייו באופן לא מצ'ואיסטי סטריאוטיפי ועדיין מאמין ש"גבר לא ידבר על כך".

אז מי זה שפי ישי הזה?. קודם כל קוראים לו באמת ישי (שם פרטי) שפי (שם משפחה). הוא פסנתרן ואקורדיוניסט וגיטריסט שהצליח להיות נחבא אל הכלים, תרתי משמע. הוא פעיל מאוד במוסיקה הישראלית מאז אמצע שנות ה70 אך שמו מוכר בעיקר למוסיקאים ולמאזינים שמתעניינים קצת יותר לעומק. מאז השתחרר מ"להקת חיל האוויר" ב1975 ויצא למופע ראשון, "שעת מרעה" משירי מוטי בהרב עם דפנה ארמוני ודויד ברוזה. היה שפי שותף ללא מעט הפקות מצליחות כמלחין, נגן, מעבד ומפיק. בין השאר הוא חבר ליואל לרנר, מוטי דיכנה, אילן וירצברג ושלמה חממי ללהקת "שפה משותפת", הופיע במופע משותף עם אילן וירצברג והתפרסם במיוחד כשהיה, ביחד עם יוסי אלפנט ז"ל אחראי ב1986 על העיבוד וההפקה המוסיקלית באופרת הרוק "מאמי" של הלל מיטלפונקט עם אהוד בנאי, מזי כהן ואריה מוסקונה. במקביל הוא היה שותף כמעבד, מלחין או נגן בתקליטים ובמופעים של בועז שרעבי, חוה אלברשטיין, מוטי דיכנה, יהודה פוליקר, אהוד בנאי, דני בסן, אילן וירצברג, "דברים שעשיתי עם אחותי", יהודית תמיר, ברי סחרוף, אורנה ומשה דץ, יוסי אלפנט ז"ל, דודי לוי, סימה עמיאל, "החשמליות" וממש לא מזמן במופע משותף עם ארז לב ארי. הוא גם הלחין מוסיקה לעשרות הצגות תיאטרון, (ביניהן "שמוליק של זוהרה", "הסטריפטיז האחרון", "סנג'ר" ועוד) ולתוכניות טלוויזיה ("שלוש ארבע חמש וחצי", "רחוב סומסום") וגם הפיק מופעי שירה מיוחדים משירי משוררים שונים.
כסולן הוציא שפי רק שלושה אלבומים: ב1988 אלבום שירי ילדים בשם "מתחת לארון" משירי אנדה עמיר פינקרפלד, עם יהודית תמיר, מוטי דיכנה ויעקב בנאי. ב1992 האלבום "אהבה ושנאה"... ועכשיו סוף סוף, האלבום השלישי, המוקדש לאחיו הצעיר חגי שנהרג בפיגוע מגדלי התאומים. הגיע הזמן להקשיב לו.

שפי ישי וארז לב ארי בהופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו" 4.2.09
חלק א':












חלק ב':









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה