יום חמישי, 10 ביוני 2010

הקסם של רוני אלטר

צילום: עמית ישראלי

"כיס אויר", אלבום הבכורה של רוני אלטר (שיוצא בעוד שבועיים), הוא חוויה מוסיקלית קסומה, מענגת, מרגשת בעדינות שלה שחודרת אליך לאט לאט וכובשת אותך. היא שרה נורא יפה, בלי להתאמץ. מלנכוליה מתוקה, נוגעת ללב. השילוב המיוחד של רוק-רך ודאנס בעיבודים תזמורתיים יפהפיים (של עופר מאירי, אלון לוטרינגר ורוני אלטר) עוטף באריזה "קלאסית" שירים מצויינים אחד אחד שצריך לשמוע עוד כמה פעמים כדי להתאהב... ורד קלפטר כתבה והלחינה את להיט האלבום (בינתיים) "נמרים", קורין אלאל הלחינה את "חמש אבנים" של מירי פייגנבאום ואת "נשימה" של אגי משעול, הפתעת האלבום אלון לוטרינגר הלחין את "עירומה" של עינב ג'קסון כהן, "כמה דקות קרובות" שכתבו נתן סלור ויסמין אבן, "לא לתפוס הרבה מקום" ו"למות קצת" של רוני אלטר. ביחד עם אבישי כהן הלחין לוטרינגר שיר נוסף שכתבה רוני "איש בודד". מלחניו של אביה, נפתלי אלטר שרה רוני את "נגועה" שכתב עלי מוהר ואת "הבכי" של נתן אלתרמן ששר במקור, לפני 35 שנה, אושיק לוי. בשיר הזה האב מצטרף בשירה לבתו ומזכיר לנו כמה הוא חסר בשנים האחרונות במוסיקה הישראלית (תזכורת לפועלו המוסיקלי בסוף הכתבה...).


צילום: עמית ישראלי


ואם נדמה לכך שרוני אלטר הגיע ככה פתאום משום מקום, מתברר שלמרות גילה הצעיר יש לה כבר היסטוריה מכובדת.היא בת 28 וגדלה בבית מאד אמנותי. אמא היא השחקנית אירית אלטר (שבשנים האחרונות עוסקת בהדרכת נשים ללידה) ואביה הוא נפתלי אלטר, במאי, מפיק, תסריטאי וגם מוסיקאי. שלא כמו אחיה, אורי אלטר, שבחר במשחק, לרוני היו נגיעות בודדות בתחום (ב2005 היא שיחקה בסרטה של ג'ולי שלז "מוכרחים להיות שמח" וב2006 הייתה מנהלת תסריט בסרטו של דני סירקין "למראית עין") אך מגיל צעיר היה ברור לה שהדרך שלה היא במוסיקה. כילדה שרה במקהלת המוסיקה הקלאסית "לירון", אחר כך גילתה את הג'אז ב"תלמה ילין" (שם למדה נגינה בסקסופון) היא גם חיה זמן מה בניו יורק עם בן זוגה אז נגן הסקסופון אלי דג'יברי (ששר לה את השיר "שר לך רוני"באלבומו של אלון אולארצ'יק, "ג'אז") ובצבא שרתה בלהקה צבאית (כמפקדת להקת חיל מודיעין).

בגיל 20 פתחה את הקריירה בדואט עם הגדול מכולם, אריק איינשטיין. זה קרה כשאבא שלה, נפתלי אלטר, שלח לאיינשטיין סקיצה לשיר "חיוורון" שהלחין למילים של נתן אלתרמן. איינשטיין שמע את רוני שרה בסקיצה והחליט מיד להזמין אותה להקלטה "האמיתית" לאלבומו "שמש רטובה". שנתיים לאחר מכן הזמין אותה איינשטיין לשיר איתו דואט נוסף, חידוש ל"פרידת המלח" של בני ברמן. עם פתיחה כזו היו הציפיות מרוני מאד גבוהות ולכן כנראה היא עבדה בקצב שלה (כלומר לאט) על איסוף חומרים לאלבומה הראשונה ובינתיים השתתפה בהפקות שונות. בין השאר באלבום הצדעה לאושיק לוי היא שרה איתו את "לילות שרב", עם אורי ביילין בהקלטות אלבומו השני, ובשני אלבומי להקת "מטרופולין" של עופר מאירי. בראשון היא שרה עם דנה ברגר את "לישון בלי לחלום", ובשני היתה סולנית ב"עוטף", "נפילות קטנות" ו"האמת העירומה". בשני האחרונים היא גם השתתפה בכתיבת המילים. במשך שנים אחדות היא היתה הזמרת של הרכב הרוק באנגלית "16 פולי" (שאף הוציא ב2006 מיני אלבום), עם דודו טסה היא שרה את "מעליות", שרה את שיר הפתיחה של הטלנובלה "בובות" ואת השיר של "לאהוב את אנה" וגם, בעילום שם, השתתפה בשיר GOING ALL THE WAY שהקליט פרויקט SDIA למען המלחמה באיידס. עכשיו היא סוף סוף לגמרי במרכז הבמה באלבום שהוא כולו היא. נורא נורא עצוב. מאד מאד יפה. לא מתייחס בכלל למוסיקה הישראלית המצליחה של ימינו. כמו פעם.


צילום: דני זודקביץ'

שני משפטים על נפתלי אלטר. לצד פעילותו בתחום הקולנוע כבמאי, מפיק, תסריטאי, מנהל תוכן ומה לא, נפתלי הוא גם מוסיקאי מאד מיוחד שהלחין, במיוחד בשנות השבעים, כמה מהרגעים היותר יפים במוסיקה הישראלית. מידי פעם ישנן שמועות על כוונתו לחזור לתחום, כולל דיבור על הקלטת אלבום משותף עם רוני אלטר. הנה עשר סיבות למה זה צריך לקרות. חלק מלחניו היותר מפורסמים: "עוד חוזר הניגון" (כן ההוא ששרה פפעם נירה גל וחידש ברי סחרוף), "יונתן סע הביתה", "איפה טעינו", "במקום הזה", "זיכרון יעקב", "גשם הקשב לנשים", "לא הכרתי אותך", "ניגון עתיק", "טוליק" וגם, בשביל הרייטינג, "תן לשים ת'ראש על דיונה".


רוני אלטר בתכנית "האיש הקטן מהרדיו"
שידור חי ממועדון שבלול ג'אז 10.6.2010



צילום: דני זודקביץ'

רוני אלטר בשירה וקסיו, יוחאי בלום בפסנתר, גלעד אברו בבס,
שחר חזיזה בתופים, מיכה הרשליקביץ' בגיטרה.
השירים בתכנית:
נגועה
נמרים
עירומה
לישון בלי לחלום (מטרופולין)




צילום: דני זודקביץ


והנה... ככה זה נשמע (אייל שינדלר על הסאונד)




11 תגובות:

  1. YES YES YES
    OFFER RACH

    השבמחק
  2. ממש יפה ועצוב זה לפעמים שמח :-)

    השבמחק
  3. יפה ששמת אותה ברצף הרשימות מיד אחרי ג'וזי כץ. מעניין היה לשמוע דואט בין השתיים.

    השבמחק
  4. Ronit at alufat ha alufot.
    your fan from NY

    השבמחק
  5. אכן זמרת ענקית.נקודה.ואיזה יופי שנעשית כאן גם מוסיקה טובה שלא קשורה,כפי שכתבת למה ששומעים ,בלי שנרצה לפעמים,בכל רדיו וטלויזיה.הלואי ויינתן לכמוה הרבה מקום.וחוץ מיופיו הרב של התקליט,גם רוני עצמה מרהיבה ביופיה.

    השבמחק
  6. Looking forward to your album, Roni. Cant wait!

    השבמחק
  7. לא קשור לפוסט הזה ספציפית
    ברכות על חזרתך לגלי צה"ל
    האם אתה מתכוון להעלות פה את הפלייליסטים של התוכניות? הקלטות?
    תודה
    לאון פלדמן, תלמיד ומעריץ

    השבמחק
  8. טוב,תענוג אמיתי-הזמרת רוני אלטר,ויפה שאתה יודע להעריך אותה כפי שמגיע לה,ממתינה גם שתשמיע את האלבום היפה הזה שגם אני מתאהבת בו לאט.

    השבמחק
  9. איזה כיף לגלות כשרונות מדהימים שבוחרים לפרוץ לא מתוך תוכניות ריאלטי. בימים שלנו זה נדיר ואני מברכת את רוני על הבחירה ומאחלת לה המון הצלחה. אגב, אני מתה על השיר "נמרים"

    השבמחק
  10. זמרת גדולה,איכותית ורגישה-שרק יהיה לקהל השכל להקשיב לה באמת-העם ירויח!בהצלחה,תענוג צרוף.

    השבמחק
  11. אוהב את האפלוליות שברוני אלטר,הצרידות והצלילות המתחלפים.מקסימה.

    השבמחק