יום ראשון, 29 באוגוסט 2010

ג'ירפות בחוף תל אביב



איך עושה ג'ירפה?*



כמו האינקוויציה הספרדית ב"מונטי פייטון" (או כפי שצוטט בסרט "דלתות מסתובבות"), כך גם להקת "ג'ירפות" תמיד תתקוף אותך בצורה בלתי צפויה, תפתיע אותך בזמן ובמקום וגם, מתברר, במה שיש לה לומר לך... "אין כניסה לפילים", האלבום החדש שלה הוא קודם כל לא מה שחשבת. במיוחד לא אם הכרת את האלבום הקודם "גג" שיצא לפני חמש שנים ובמיוחד למי שעדיין זוכר אותם מימי האלבום הראשון " משוחח עם כסא" שיצא לפני יותר מעשר שנים.

"ג'ירפות" כיום הם הרבה פחות נונסנס, פחות "משונים" וחייזריים והרבה יותר אישיים ואנושיים. כמו בעבודת הסולו של גלעד כהנא, זמרם וכותב כל המילים שלהם (וגם מלחין, לעתים עם יאיר קז ועם ארז רוסו) ההתבגרות היצירתית שלהם מתבטאת בעידון ובפתיחות מוסיקלית וגם ביתר רגישות לסביבה שבה הם פועלים. בספר שהוציא בשנה שעברה גלעד כהנא, הוא משוטט ברחובות תל אביב וכך גם כאן "ג'ירפות" מטיילים בתל אביב (וגם קופצים לרגע להודו) כדי להביא תמונות קטנות של אנשים ומצבים יומיומיים. "יש בנו יותר חמלה" אומר כהנא בשיחה איתו בין השירים בג'אם בגלי צה"ל (המצורפת כאן למטה...) וזזוהי תמצית השינוי.

.


זה מתחיל בשיר הפתיחה "לא יודע למה זה קורה לי" שנוצר בעקבות מסע של הלהקה להודו (וכולל מוסיקאים הודיים) ומסתיים בWHAT IS KARMA שגם הוא הגיע משם. שני הקצוות האלה נשמעים שונים לגמרי מ"ג'ירפות" שהכרנו בעבר, הודו נכנסת גם בשיר הנושא על אחת שחזרה מהודו והפסיקה לאכול בשר... "אל הבית הזה אין כניסה לפילים".
אך האלבום כולו אינו "אלבום הודי" או אתני, אלא ישראלי לגמרי וכאמור, מאד מאד תל אביבי. השפעת הטיול להודו מתבטאת, אם בכלל, באווירה הכמעט אקוסטית, מהורהרת, המאפשרת לחברים לעשות את זה בנינוחות.  אחרי נסיונות שונים בסגנונות מוסיקלים מגוונים, חוזרים גלעד כהנא, יאיר קז, ארז רוסו ואסי ששון הביתה. הדף הפנימי בחוברת (למי שלא מסתפק בהורדות...) הוא ציור חוף ים תל אביב נפלא, עם כל החול והחום, היונים, הזקנים והבחורות...



מימין: גלעד כהנא, אסי ששון, יאיר קז,ארז רוסו

תזכורת קצרה מהיכן הם באו. בראשית שנות התשעים הופיע כהנא וקנז במופע סטנדאפ נונסנס בשם "בוב קורדרוי מת". כשהקימו להקה קראו לה "בנות יפתח" ולאחר מכן "ג'ירפות". גלעד כהנא בשירה, כלי הקשה ומלודיקה, יאיר קז בבס מחשב, פסנתר, כלי הקשה, חליל וקולות, רותם דרור בפסנתר, מלודיקה וקולות ודידי ארז בתופים, גיטרות וקולות.

ב1999 יצא אלבומם "משוחח עם כסא" בהפקת אמיר צורף עם "וואו" ("אותו מקרר וגישה כל כך שונה"), "יש לו בחורות כמו מים", "זזה בדאווין" ו"רמי מואשם בהחזקת סמים קלים". למרות הבאז סביב הלהקה היא התפרקה וכהנא הוציא בשנת 2000 אלבום סולו אישי ואינטימי בשם "שכחתי איך לאכול" כולל הלהיט "על מה הוא מדבר". האלבום לא זכה בהצלחה משמעותית וכך גם פרוייקטי הסולו של קז.

השניים הקימו מחדש את "ג'ירפות" כשבמקום דידי ארז מנגנים אסי ששון בתופים וגיטרות וארז רוסו בגיטרות וקולות. הפעילות שלהם התקיימה על אש קטנה ובינתיים הוציא כהנא ספר של סיפורים קצרים, "תכנון להתאוששות מאסון" ושני אלבומים נוספים: "THE PROMISE LANDING" שהיה כולו באנגלית ואלבום אמביאנט אינסטרומנטלי בשם "360".

ב2006 חזרה "ג'ירפות" באלבומה השני "גג". שהתקבל בהתלהבות רבה וזכה להצלחה עצומה עם להיטים וקליפים כ"גג", "לכת", "חייב לשכב", "מהר מדי" ו"קשה לי"...

הופעות הלהקה הרבות אחרי הוצאת האלבום, שהיו שילוב של מוסיקה וסטנד אפ מטורף בראשות כהנא הצליחו מאד וכהנא המשיך להשתלב בזרם המרכזי של המוסיקה הישראלית כשכתב שירים גם לזמרים אחרים, ביניהם ארקדי דוכין, יוני בלוך ואביתר בנאי. הוא הקליט עם חיים לרוז שיר מחאה נגד ראש הממשלה דאז (אהוד אולמרט) בשם "גוג", ועם "ג'ירפות" הקליט את "מונוגמיה" ו"I'M BURNING UP" (שלא הגיעו לאלבום החדש).

הוא גם הוציא ספר שירים (במובן של POETRY) בשם "מנוף מצביע אל הים" ואלבום סולו נוסף, באנגלית,
THE WALKING MAN. שלא כמו באלבומי הסולו הקודמים שלו, כהנא הקליט את האלבום עם קבוצה גדולה של נגנים (שאינם "ג'ירפות") ויצר את היצירה הכי אישית ואינטימית שלו. עכשיו הוא עושה את זה שוב, עם "ג'ירפות".


* לג'ירפה אין קול, בגלל אורך צווארה אין לה מיתרי קול פעילים.

לקראת הופעה חגיגית בהרכב מורחב, בזאפה אמפי שוני ב21.9.2010

התארחה הלהקה בגלי צה"ל בתכנית "מוזיקה היום" ב29.8.2010
 
גלעד כהנא בשירה, הקשה, גיטרה. יאיר קז בבס, קולות, גיטרה, חליל. ארז רוסו בגיטרות וקולות. לוי בן ברוך בקלידים וקולות. תומר מוקד בגיטרות, מנדולינה, כינור וקולות, אסי ששון בתופים, גיטרה.
השירים בתכנית היו:
לא יודע למה זה קורה לי
חתולים
מוזס
גג
אין כניסה לפילים
רע לה עם הקיץ
מונוגמיה
לכת

עם הסאונד המשובח של אסף סיטון ומני ציפל ככה זה נשמע:

 

7 תגובות:

  1. אני נורא אוהב את הג'ירפות. אבל האלבום האחרון נשמע קצת, איך נגיד, נינוח. לא יודע אם זה רע, אבל בהחלט זה נינוח.

    השבמחק
  2. מאכזבים.
    נשמעים כמו קובי אוז וטיפקס בתחילת הדרך.
    בכול מקרה שיהיה בהצלחה...

    השבמחק
  3. הדיסק החדש יפיפה. מרגש ומפעים.

    השבמחק
  4. אחד האלבומים הכי ליריים של התקופה

    השבמחק
  5. חד משמעית דיסק הפוך לכל מה שקורה היום-תענוג צרוף

    השבמחק
  6. מעולה ! רק חבל ששוב הם מוציאים אלבום קצר (באלבום ה1 הם שברו את שיא הקוצר) ומאוד חבל שאין באלבום את מונוגמיה.
    אגב אני מחזיק עכשין את הדף של הדיסק הארוך, הייתי רוצה אותו בגודל 2 מטר על הקיר ובלי הקיפולים.
    (סמתם לב שגם כל קיפול הוא פריים בפני עצמו, אומנות!)

    קוטנר, תודה על כל תוכנית ותוכנית פשוט טוב שיש אותך.

    השבמחק
  7. אני עדיין סבור שהאלבום הראשון שלהם הוא הכי טוב ומה שחידד את זה היה העובדה שהם התפרקו מיד אחרי צאתו של אלבומם הראשון. בעיני המוזיקה שלהם לא תחזור להיות מה שהם היו, מה שכן נשאר מהם זו הישראליות שהיא ממש לא תל אביבית בעיני.

    השבמחק