יום שישי, 29 באוקטובר 2010

ג'ון לנון


חגיגות יום ההולדת השבעים של ג'ון לנון (ב9 באוקטובר) וציון 30 להרצחו (8 בדצמבר) הם הזדמנות להעיף מבט אל תיק העבודות של מי שהוגדר על ידי השבועון "טיים" בסוף שנות הששים "איש העשור" (ולא רק בתחום המוסיקה) ונבחר מאז עשרות פעמים ליוצר החשוב במוסיקה של המאה העשרים...
הזדמנות לא רק בשביל אלמנתו יוקו אונו שממשיכה במפעל הנצחתו כל השנים ואינה זקוקה לתאריך עגול זה, וגם לא בשביל חברת התקליטים שמוציאה עוד ועוד אוספים והוצאות מיוחדות משיריו.
אני מתכוון דווקא למאזינים שזוכרים עדיין שפעם היה איש כזה שכתב שירים נפלאים, ושאינם מוכנים להסתפק באחד מאוספי השירים הסטנדרטיים שלו (הכוללים בדרך כלל בין 20 שירים באלבום בודד או 40 בכפול) כלומר לכאלה שמתעניינים בו קצת יותר מהממוצע, ויודעים שהדרך האמיתית לחוות את היצירה שלו היא באלבומים שלמים, עם העטיפות והמילים והצילומים...

                                 האוסף החדש            

שנייה לפני שגם הקריירה של לנון הופכת לעוד תיקיית אמפי3 במחשב יוצאות עכשיו מהדורות חדשות של 8 אלבומיו. לא כולל שלושת הניסיונות האבנגרדיים/הזויים שהקליט עוד בימי "הביטלס" ("שתי בתולות", "חיים עם האריות" ו"אלבום החתונה") וגם לא אלבום ההופעה החצי-מדהים שהקליט עם אריק קלפטון ב1969 "שלום חי בטורונטו" (חצי מדהים, כי בכל זאת חצי ממנו הוא יוקו צורחת...). גם הסינגלים שלו שלא נכללו באלבומים לא צורפו להוצאות החדשות של האלבומים, אך למעט שניים מהם, "COLD TURKEY" ו"INSTANT KARMA" שחסרונם מצער (עד כדי קניית אוסף שלו בכל זאת...) זהו סיכום מושלם לקריירת הסולו המאד קצרה ומרגשת של אחד מגאוני המאה העשרים.


(PLASTIC ONO BAND (1970

אם צריך לבחור אלבום אחד של מישהו מחברי הביטלס בפרט ומשנות השבעים בכלל... זה האלבום. ג'ון לנון, בעיצומו של משבר נפשי וטיפול פסיכולוגי קשה (המכונה "זעקה ראשונית"), סוגר חשבון עם אמא ואבא והביטלס ואלוהים... מוציא הכל החוצה: הכאב, הזעם, התסכול וגם האהבה. "אמא", "תחזיק מעמד", "גיליתי", "גיבור מעמד הפועלים", "בידוד", "זכור", "אהבה", "הביטי עלי", "אלוהים", "מותה של אמי"... רק שיר אחד לא נכנס לרשימת המושלמים. חוץ ממנו זוהי יצירת מופת מופקת במינימליזם מדוייק וקורע לב.


(IMAGINE (1971

שנה אחרי לנון מתאושש ומוציא את אלבום פנטסטי נוסף, באריזה מוסיקלית קלה יותר לעיכול מהאלבום הקודם (ובעקבות כך זוכה בהצלחה גדולה בהרבה) לנון ממשיך לחשוף את עצמו בדרך שאיש לפני לא עשה בתחום הרוק, בשירי אהבה ומחאה אישיים עטופים בשכבות של יופי. "דמיין", "ברנש קנאי", "תנו לי קצת אמת", "או, אהובתי", "או יוקו!", "איך?", "זה כל כך קשה", "נכה בתוכך", "אני לא רוצה להיות חייל אמא אני לא רוצה למות" וגם ירידה (די ילדותית) על פול מקרטני: "איך אתה ישן".


(SOME TIME IN NEW YORK CITY (1972

לנון נלחם בממסד האמריקני כדי לקבל אשרת שהיה בארה"ב ומוציא אלבום כפול של מחאה נגד כל העולם, כולל המצב בצפון אירלנד, מעמד האשה, מדיניות המלחמה בסמים, זכויות האזרח, אפליית השחורים, מלחמת ויאטנם ועוד ועוד. אלבום אחד בהופעה עם הלהקה של פרנק זאפה, ואחד שבו חצי מהשירים של יוקו, כולל רק מעט שירים טובים באמת. להיט אחד, "אשה היא הכושי של העולם" ותחושה שהאמירה המחאתית חשובה מהמוסיקה.


(MIND GAMES (1973

לשיא של שני האלבומים הראשונים לנון כבר לא יגיע, אבל אחרי "פעם בניו יורק סיטי" האלבום הזה הוא חזרה למוטב, לשילוב האמירה האישית וההסתכלות פנימה עם האמירה על העולם שמסביב. "משחקי מחשבה", "אני מצטער", "יום אחד", "לפתע פתאום" ו"אתה כאן" שווים את כל תשומת הלב. השאר קצת פחות.


(WALLS AND BRIDGES (1974

פרידה ארוכה מיוקו מוכיחה שיצירתית לנון בשיאו כשרע לו... "קירות וגשרים" כולל להיט של שיתוף פעולה עם אלטון ג'ון "מה שעוזר לך להעביר את הלילה" ולהיט סוחף בשם "חלום מספר 9" ומרגש במיוחד בשירים היותר קטנים ועצובים ומהורהרים... "דרך עפר ישנה", "תבורכי", "מפחד", "מתכת וזכוכית" והכי הכי "אף אחד לא אוהב אותך כשאתה על הקרשים".


(ROCK'N'ROLL (1975

אלבום של קאברים לרוקנ'רולים ישנים שנוצר בשל פשרה משפטית בין לנון ובעלי הזכויות על שיריו של צ'ק ברי שטענו לנון גנב להם רעיון לצורך השיר "בואו יחדיו" של הביטלס. לנון נזכר בכיף ומבלי להתאמץ בשירים שעיצבו את עולמו כנער, כולל חידוש העילה לתביעה, "אי אפשר לתפוש אותי" ומה שיותר חשוב, גרסה נפלאה ל"עמדי לצדי" של בן אי קינג.


(DOUBLE FANTASY (1980

חמש שנים של פרישה מרצון, ילד חדש, חיים בריאים ונטולי סמים ופרישה ביחסים עם יוקו... אלה הביאו את ג'ון ויוקו לאלבום קמבק משותף (חצי מהשירים שלה) ובו כמה ממהשירים היותר מוצלחים של לנון כסולן: "כמו להתחיל מחדש", "אני מאבד אותך", "ילד נפלא", "מביט בגלגלים", "אשה", "יוקו היקרה". שלושה שבועות אחרי הוצאת האלבום לנון נרצח בגיל 40. ההוצאה המחודשת של האלבום כוללת אלבום נוסף ובו גרסות "עירומות" של השירים, כפי שבושלו השנה מההקלטות שלא הגיעו לאלבום המקורי. הגרסה הזו מרגשת במיוחד.


(MILK AND HONEY (1984

בזמן העבודה על "פנטסיה כפולה" הספיקו ג'ון ויוקו להקליט שירים נוספים, חלקם לא הושלמו. ב1984 הפיקה יוקו את אלבום ההמשך "חלב ודבש" שכלל כמה רגעים יפים במיוחד של ג'ון (ומעצבנים נורא של יוקו): "אני צועד החוצה", "אני לא רוצה להתמודד עם זה", "אף אחד לא סיפר לי", "זמן שאול" והכי עצוב בעולם "הזדקני אתי". אלה היו ההקלטות האחרונות של ג'ון לנון.

5 תגובות:

  1. ג'ון וג'ורג' יושבים עכשיו באולפן בגן עדן, מנגנים סקיצות על גיטרה אקוסטית וסיטאר, שותים קפה שחור (בוץ), ואומרים לעצמם: "בואנ'ה, אנחנו שיחקנו אותה! אבל מתי כבר פול ורינגו יצטרפו? יוקו יכולה להישאר שם עוד קצת אם היא רוצה" מצחקק ג'ון...

    השבמחק
  2. קוטנר, עטיפת Walls and Bridges היא לא זו שבה לנון מרכיב מספר זוגות משקפיים?

    השבמחק
  3. לדוד
    כן, ככה זה היה בתקליט שהעטיפה בו היתה ניתנת לשינוי... וגם בסידי המקורי. בהוצאה החדשה בחרו חלק אחר מהעטיפה

    השבמחק
  4. אני דווקא אוהב את "sometimes in new york city" אני לא מבין מה יש לכולם נגדו

    השבמחק
    תשובות
    1. יואב, עוד מעט יוצאת עונה שניה של "האלבומים", האם לא הגיע הזמן לעלות לאינטרנט את העונה הקודמת על מנת שגם מי שאין לו הוט יוכל להינות?, תודה. גיא.

      מחק