יום שני, 3 בינואר 2011

אטליז



האלבום החדש של "איטליז" הוא, קודם כל, כיף גדול מבחינה מוזיקלית. מין גלגול עכשווי של מה שנקרא פעם "רוק מתקדם" או "פרוגרסיב" או בקיצור "פרוג". וותיקי ההאזנה ללהקה יאמרו לכם שהמוזיקה הפעם קצת יותר נגישה ופופית  מבעבר (היו להם כבר שני אלבומים קודם לכן) אבל עדיין, TEASING NATURE, הוא היצירה הכי מורכבת ומאתגרת במוסיקה הפופולרית הישראלית בשנים האחרונות. שילוב מקורי של רוק גיטרות על גבול המטאל, השפעות מזרחיות וערביות, גישת הפקה אלטרנטיב ניינטיז מעורבבת עם פופ סיקסטיז... זמרת חזקה ומטורפת עם נגנים יוצאים מהכלל שיוצרים ביחד תחושה של חופש מוחלט, בלי גבולות, ללא מחוייבות לשום סגנון או ז'אנר. פשוט עושים מה שבא להם. כמו פעם. בימים הרחוקים ההם בהם השאיפה של מוזיקאים הייתה ליצור אמירה חדשה ונועזת, לסלול דרך שאיש לא צעד בה לפניהם, ולא רק "משהו שיצליח". בקיצור כשהמטרה אינה "ריטינג" אלא "אמנות" ועכשיו אפשר להסיר את המרכאות. 
מבחינה זו, הוצאת האלבום החדש של "איטליז" ("אופי מתגרה"? "מתגרים בטבע"? איך לתרגם את שמו?) היא חגיגה בכל מיני מובנים ורמות, ולא רק לאוהבי המוסיקה של הלהקה. קודם כל, בימים אלה של "סוף עונת התקליטים" עצם העובדה שלהקה ישראלית שעושה מוזיקה אלטרנטיבית, לא קלה לעיכול, לא דומה לפופ-הישראלי-המזרחי המצליח בימים אלה...ועוד באנגלית... עצם העובדה שלהקה שכולה אומרת עכשוויות אינה מסתפקת בהפצה אינטרנטית ומגיעה להוצאת אלבום שלישי (שניים וחצי ליתר דיוק) היא הישג ראוי לציון. כלומר המוצר עצמו הוא כבר סיבה לשמחה. במיוחד במהדורה המיוחדת שכוללת בנוסף לסידי הרגיל גם דיווידי ובו הופעה שלמה של הלהקה במועדון "בארבי", מצולמת ומבויימת מדהים על ידי רן יורגנסון, כולל הופעת אורח מרגשת של שלמה גרוניך (בשיר "בולשביקים"). בהופעה חיה מתגלה "איטליז" באמת במלוא עוצמתה, וגם בולטת העובדה שהקהל שלה ממש מתלהב מהמוזיקה.
בנוסף לכך כולל הדיווידי גם ארבעה קליפים שלהם, ביניהם קליפי האנימציה פורצי הדרך ל"היי" ו"אטרקטיב" וגרסה של הלהקה לARMY OF ME של ביורק האינסלנדית. הכל מופק ומעוצב ברמה מאד גבוהה, ממש כמו בחו"ל. בהוצאת "אנובה" מייצרים אלבומים שנשמעים ונראים כמו שצריך.
ואם כבר בעיצוב עסקינן, זאת בשבילי הזדמנות להביע התמרמרות בשמם של בני דורי, ואפילו צעירים ממני, על עניין שמאד מפריע לנו באלבום הזה (כמו באלבומים רבים בארץ ובעולם בזמן האחרון): אי אפשר לקרוא את האותיות הקטנות!!! הגודל הזעיר + הפונטים היותר מדי מעוצבים גורמים לכל מה שכתוב שם בחוברת להיות לא מובן. וזה חבל במיוחד מכיוון שאחת הסיבות העיקריות לכך שאנחנו לא מסתפקים בהורדה באינטרנט אלא קונים דיסקים היא האהבה למוצר הפלסטיק הזה... וזה כולל את החוברת. יוגדלו האותיות!!!


"איטליז" היא בעצם להקה די וותיקה. הגיטריסט והמלחין גיא בן שטרית (המכונה "גאבש") הקים אותה בראשית העשור כמין המשך ללהקתו "אינפקציה", תחילה תחת השם "מטבוחה" ואחר כך כ"איטליז" ניגנה איתו קבוצה גדולה של מוסיקאים מסצנת האלטרנטיב הישראלית, במין "סופרגרופ" שחבריה מתחלפים מדי פעם וגם פעילים בכל מיני להקות אחרות. עד אמצע העשור ניגנו עם בן שטרית הגיטריסטים אור בהיר, עוזי פיינרמן, ירון מיטלמן ועמית ארז, המתופף עומרי הנגבי, נגן הבס אדם שפלן, הקלידן יובל סמו, הזמרות יעל קראוס וטליה קליגר, הזמרות-קלידניות מאיה דוניץ ושרית שצקי, הסקסופוניסטים אורי כנרות ואייל תלמודי  ועוד כל מיני אורחים לרגע. הופעות הלהקה שילבו חומרים מקורים ולא מעט קאברים. הקלטה ראשונה של שירים מקוריים כלל לא הופצה וניסיונות החברים לעניין חברות תקליטים בארץ ובחו"ל לא עלו יפה.
ב2005 הכללה "איטליז" את גיא בן שטרית בגיטרות ושירה, עמית ארז בגיטרות ושירה, אור בהיר בגיטרות, עומרי הנגבי בתופים, אדם שפלן בבס ושירה וזמרת סולנית חדשה: לי טריפון. ההרכב הזה הקליט אלבום בכורה VIOLENTLY DELICATE  שיצא ב2007. קליפי אנימציה לשני שירים מהאלבום, ATTRACTIVE (בבימויים של יובל ומירב נתן) וHEY (שביים גיא בן שטרית) הציבו סטנדרט חדש וגבוה לקליפים בארץ וזכו בפרסים גם בתחרויות מכובדות בחו"ל (כולל פרס לבן שטרית שהעניק לו ספייק לי).
ב2008 עזב הבסיסט אדם שפלן את הלהקה והוחלף על ידי הדר גרין.
באמצע 2009 הוציאה הלהקה  מיני אלבום בשם DELICATELY VIOLENT ובו לצד שירים מקוריים קאבר לשיר של ביורק. עכשיו יוצא האלבום החדש והוא ממשיך את הקו הייחודי של הלהקה, אבל גם מרחיב מעט את האפשרויות לטובת קהל חדש. לרוב המאזינים הם ישמעו גם עכשיו די משונים. כך גם הופעות השקת האלבום, בשבועות הקרובים, שיהיו מיצגי מולטי מדיה שלא רואים בדרך כלל אצלנו. שווה לראות אותם ובעיקר שווה לשמוע.

 "איטליז" יוצאת להופעות השקת האלבום החדש:
5.1 מועדון "בארבי" תל אביב
13.1 "הצוללת הצהובה" ירושלים
22.1 "ביט" חיפה
לקראת ההופעות התארחה הלהקה בתכניתי "מוזיקה היום" בגלי צה"ל ב2.1.11
איטליז
לי טריפון שירה ושייקר, גיא בן שטרית בגיטרות וקולות, אור בהיר בגיטרה,
עמית ארז בגיטרה וקולות, הדר גרין בבס וקולות, עמרי הנגבי בתופים
BERLIN
YOUR HOUSE
ATTRACTIVE
GOLDIE
LOSE THIS CHILD
NINE
MYSTICAL LADY
 סאונד: אסף סיטון וישראל אליצור
 
והנה כמה צילומים שצילם באולפן דני זודקביץ'
עמרי הנגבי
גיא בן שטרית





אור בהיר

עמית ארז

הדר גרין

לי טריפון

3 תגובות:

  1. ווווואאאאווו
    ריגשת בענק י.

    אטליז

    השבמחק
  2. מעולה
    הכל קורה בזמן

    השבמחק
  3. ללא ספק ביקורת מוצדקת:)
    אלבום שונה אבל מעניין וכרגיל מעולה.
    KEEP UP THE GOOD WORK!
    אגב, "מתגרים בטבע" היה משעשע בהחלט;]

    השבמחק