יום שישי, 4 בפברואר 2011

הTREE הוא HIGH...



העץ הוא גבוה
על TREE שמעתי לפני כשנתיים בביקור בחנות תקליטים תל אביבית (כן, יש עדיין דברים כאלה!) בשם "קצת אחרת". הייתי בטוח שהדיסק הקצר שהומלץ על ידי המוכר הוא הוצאה מחודשת בדיסק של תקליט נשכח של להקה אמריקנית מסוף הסיקסטיז. זה נשמע כל כך טוב וכל כך אותנטי, כולל העטיפה הפסיכדלית / תמימה... מה רבה הייתה הפתעתי וגו'. שהם בכלל ישראלים, קיבוצניקים מעמק חפר, שאוהבים לנגן ביחד ועושים את זה נהדר.
עטיפת הEP

בשנתיים הבאות צץ ועלה שם הלהקה בכל מיני הקשרים של סצנת המוזיקה האלטרנטיבית בארץ, והנה עכשיו יוצא האלבום המלא הראשון שלהם (בהוצאת "אאודיו קולאג'") והוא עולה על כל הציפיות. יצירה משובחת של רוק ובלוז ופסיכדליה שנשמעת כמו ג'אם חי באולפן, כשיש המון מה להגיד מוזיקלית בכל קטע, ויש חופש מוחלט לעשות את זה, גם אם מדובר בקטע של 12 דקות כולל אילתורים וסולואים כמו בימים הרחוקים ההם, כשלאמנים צעירים היה חשוב יותר להיות מיוחדים מאשר מצליחים. וכן, זה באנגלית. וזה ישראלי כי הם ישראלים ומכיוון שלא מעט ישראלים גדלו על "קרידנס קלירווטר ריווייוול", "ג'פרסון ארפליין", "הדלתות", "גרייטפול דד", "לד זפלין", "קצפת", "החיות" ועוד ועוד ועוד.

הסיפור של TREE מתחיל בזמר-גיטריסט-מלחין בן גולן (המכונה בנגו) מקיבוץ המעפיל שנהג לנגן בימי התיכון עם כל מיני חברים מהקיבוץ ומהסביבה, חלקם כאלה שמנגנים איתו גם כיום. הייתה להם להקה בתיכון בשם "ג'ינג'ר" ולפני כשבע שנים, כשבן היה בן 21, הוא ניגן עם המתופף נווה קורן בהרכב ראשון של TREE עם הבסיסט אמיתי וילק וללא קלידן. שנתיים לאחר מכן התגבש הרכב TREE שעליו אנחנו מדברים היום, כשעם בן גולן משתתפים שלושה מוזיקאים ויוצרים שגדלו כמוהו בעמק חפר.
יאיר ורמוט, נגן גיטרה אקוסטית ובעיקר מגוון של קלי מקלדת, אורגנים, האמונד, רודס, וורליצר, יוניווקס (מקלדת משנות ה50) ופארפיסה. הוא מלחין וזמר בן 27, שגדל במושבים שונים בעמק חפר וגר כיום במושב אמץ. יש לו סולו באלבום, שיר שכתב בשםDarling .
שני החברים הנוספים הם האחים נווה ודור קורן מקיבוץ עין החורש. נווה קורן, בן 26, הוא המתופף והאחראי על רוח הלהקה (כך בפירוש, הוא מקבל קרדיט בעטיפה על spirit), גר בימינו בקיבוץ המעפיל בשכנות לבגנו. אחיו הצעיר, דור, בן 22, גדל וחי בקיבוץ עין החורש. התחיל דרכו כגיטריסט ועבר לנגן בבס כשהיה בן 17 והוזמן  לנגן בהופעה הראשונה של ההרכב הנוכחי. בסיס הפעילות של TREE  נמצא כיום בקיבוץ המעפיל, בו יש להם מקלט חזרות מאובזר שמאפשר סביבה וממנו הם יוצאים להופעות ברחבי הארץ.

הם אולי לא נשמעים ישראלים, אבל הקיבוצניקים האלה לגמרי מפה, ורוצים להגיע לקהל המקומי. לא בכל מחיר, אלא בדרך שלהם, כלומר בשביל עוקף תקשורת מיינסטרים. בשנת 2008, לדוגמא, הם החליטו לעשות כמעשה "גרייטפול דד", ג'ניס ג'ופלין ו"הבאנד" (שיצאו ב1970 למסע ברכבת בשם "Festival Express") או אולי בהשפעת "מסע הבחירות של מאיר אריאל" (ישראל 1987) ולצאת ל"טור" ארצי, כלומר להגיע גם לפריפריה מתוך ידיעה שביזנס גדול לא יהיה בהופעות האלה, אבל סיכוי להגיע לקהל חדש בהחלט יש.
ביחד עם עוד שתי להקות, הקיבוצניקים ניב הדר ו"להקה מקורית" (שבה השתתף גם בן גולן, והיא מבצעת שירים מקוריים  בעברית) והלהקה הירושלמית "יום שני האחרון של אוקטובר" הם שכרו אוטובוס, ציירו עליו ציורים פסיכדליים ויצאו ל "מסע האוטובוס החשמלי" כשבכל מקום אליו הגיעו הצטרפו אליהם הרכבים מקומיים. כך למשל, בחאן-שחרות הופיעה גם להקת נערים בני 14 בשם "אברא קדאברא" .

הקרדיט ליצירת שירי TREE משותף לכל חברי הלהקה, הם כותבים ומעבדים ומבצעים בעצמם, גרסה פרטית שלהם לרוק, בלוז, ג'אז ופסיכדליה... כמו פעם, בארה"ב של סוף שנות הששים תחילת השבעים.
הם חיים בזמן אחר, לא רק מבחינת הסגנון המוזיקה והסאונד, אלא  בתפישת הזמן שלהם. הEP (תקליטון ארוך) הראשון שהוציאו בשנה שעברה כלל רק שלושה שירים, אבל נמשך 31 דקות, כשאחד הקטעים "THE GREEN VALLEY JAM" משתרע על פני ...
התחושה שיש זמן היא חלק מרכזי מהקונספט, הם לא מתרכזים בנגינת שירים אלא מג'אמג'מים, מאלתרים, נותנים למוזיקה להוביל אותם. יש המון חופש ושמחה פנימית במוזיקה שלהם, אולי בגלל השדות והמרחבים של עמק חפר...
וזה כנראה עובד, לא ברמת כוכבי ערוץ 2, אבל בטח בקרב חובבי מוזיקה עצמאית, הEP זכה בהצלחה גדולה יחסית (ונמכר ב2000 עותקים) ושמה של TREE החל להגיע לאמנים קשובים אחרים. עם ברי סחרוף הם נפגשו בערב אזכרה לחייל איתי שטיינברג ז"ל שנפל במלחמת לבנון. בעקבות המפגש הם ניגנו עם ברי בג'אמים וגם השתתפו בערב מחווה לאלבומו "סימנים של חולשה"  ב"צוותא" בתל אביב. עם עמיר לב הם נפגשו כשהפיק אלבום לשורש, בעליו של פאב "הפטריה" בקיבוץ דן, חברי TREE ניגנו והקשר עם עמיר לב הוביל אותם גם להופעות משותפות, ביניהן בפסטיבל אינדינגב האחרון.
יותר מכל אלה התפרסמה הלהקה כששלושה מחבריה (בן, דור ונווה) הקליטו עם גבע אלון את אלבומו האחרון (בינתיים) GET CLOSER והם מלווים אותו בסיבוב ההופעות שלו. גבע מצדו השתתף באלבום הבכורה שלהם, כאחראי על הפקת השירה בארבעה מהשירים.
עטיפת האלבום

האלבום, שנקרא פשוט TREE, נכתב והופק מוזיקלית על ידי ארבעת חברי הלהקה וצריך לתת קרדיט מיוחד למי שגרם לו להשמע כפי שהוא נשמע... לגמרי מפעם. ההקלטות התקיימו באולפני "העוגן" על ידי הטכנאים יאיר,שרון ושלומי (ללא שמות משפחה על העטיפה), בושלו על ידי הלהקה ביחד עם המפיק חובב התקליטים אורי ""MixMonster וורטהיים (איש "התפוחים" ו"רדיו טריפ") כשבמאסטרינג משתתף טכנאי ההקלטות הוותיק יהודה זייתון. מאסטרפיס של שיחזור תקופה שהופך את הכל לרלוונטי לגמרי לימינו, כשהעבר והעתיד מתערבבים זה בזה ויוצרים את ההווה החדש. לא צריך להיות מסטול כדי להנות מהטריפ הפסיכדלי הזה.

צילומים: נעה פלקר

תגובה 1:

  1. יואב כל הכבוד על ביקורת מופלאה ומקיפה
    אגב מדובר באודיו-מונטאז'...

    השבמחק