יום שני, 7 במרץ 2011

הקולקטיב הולכים ONWARDS



קולקטיביות רעיונית: כולם ביחד עכשיו
במסורת המקובלת בעולם המוזיקה מאז הימים הרחוקים של אמצע המאה העשרים, בדרך כלל להקות קמות כשכמה חברי ילדות מתחילים לנגן ולכתוב שירים ביחד, הולכים דרך משותפת, זוכים או לא זוכים בהכרה ואולי גם בהצלחה, ואז קורה משהו שמחליש את החברות, מתחילים ויכוחים על הכיוון המוזיקלי או על הקרדיטים או על כסף, או שפשוט נמאס להיות ביחד ומעדיפים את הזוגיות הפרטית על החבר'ה. בקיצור, הכל באשמת יוקו. יש להקות שמצליחות להתגבר על השלב הזה ולשרוד, ויש לא מעט שמתפרקות או משתנות או מפטרות וחבריהם הולכים  לפעילויות עצמאיות.
"הקולקטיב" המציאו, כנראה ללא תכנון מראש, דרך הפוכה. הם התחילו קודם כל מהתפצלות לכל מיני  פעילויות עצמאיות, ביחד ולחוד ועם מוזיקאים אחרים, ואל הביחד, אל הקולקטיב, הם בורחים כשנמאס להם מהלבד.

צילום: נועה מגר
 שני הכוחות המובילים מבחינה יצירתית בהרכב הם עידן רבינוביץ' ורועי ריק שכותבים ומלחינים את כל השירים.
בשנת 2008, כשרבינוביץ' היה בן 24 הוא הוציא אלבום פולק אקוסטי מקסים בשם BEDROOM FOLK. זה אמנם היה אלבום הבכורה שלו, אבל הוא היה מוזיקאי פעיל זמן רב לפני הוצאתו. יליד תל אביב שחי גם בבריטניה ובארה"ב, כותב שירים מגיל שמונה, למד פסנתר קלסי, בוגר תלמה ילין שלמד גם באוניברסיטת קורנל בארה"ב. ניגן בלהקות שונות בארץ ובחו"ל, ביניהן בהרכב בשם STRANGE FOLKS . אחד השירים היותר מוצלחים באלבום החדש, STOLEN GOODS, הופיע בהקלטה שונה כבר ב2009 כקטע של עידן רבינוביץ והסטריינג' פולק הנ"ל. במקביל לפעילותו זו, ניגן רבינוביץ' בפסנתר באלבום הבכורה של רועי ריק, THE MEDLEY BAND. רועי, שהיה אז בן 25, הכיר את עידן עוד בצבא, כשהיה נגן מפוחית וגיטריסט חובב,  והספיק לעשות מאז דרך לא שגרתית עד אלבום הבכורה. אחרי הצבא עבד כשנה בתחום ייצור היין ביקבים באיטליה, אחר כך נסע למיסיסיפי וניגן בלהקת בלוז מקומית של זמר שחור בן 60, שבין השאר חיממה הופעה של בי.בי. קינג  וגם בלהקה משפחתית של ילדים בני 9 עד 15. את השירים שכתב שם הקליט כשחזר לארץ לאלבום בשם
 "Never trust the holy gracious Medley Band"  ששילב פולק
וריתם אנד בלוז ונגיעות ג'אז. אחד השירים בו, "BROKEN BOTTLES" אף הושמע לא מעט בתכניות רדיו של שדרנים חובבי בלוז...

במקביל לפעילותם זו, שהיתה כולה באנגלית, ניגנו רבינוביץ וריק בג'אמים ובהופעות קטנות עם חברים שונים, שרובם היו עסוקים בדרך כלל בנגינה בכל מיני הרכבים וזמרים, ביניהם עם מאיר בנאי, פאנק'נ'שטיין, יא-יא אהרונוב, הדג נחש, אלברט סופר ועוד. את העבודה המשותפת הם הכתירו בכותרת "הקולקטיב" ובאמצע 2009 הם אף הוציאו אלבום בעברית תחת השם הזה, אך לא זכו בהצלחה משמעותית ברדיו. איכשהו הריתם בלוז בעברית נשמע יותר "משעשע" מאשר "מרגש"...הרבה פחות מאשר עבודתם באנגלית שהלכה וקיבלה יותר תשומת לב, גם בחו"ל. הקולקטיב קיבלו ביקורות משבחות בעיתוני מוזיקה בינלאומיים חשובים כגון ה NME וFILTER MAGAZINE הופיעו באירופה במועדונים ובפסטיבלים, הקליטו באולפן  Manic Street Preachers וגם חיממו בארץ  אורחים מחו"ל כמו   Jose Gonzalez,  Okkervil River , .Woven Hand


לקראת סוף 2010 הקליטו הקולקטיב, הפעם תחת השם ACOLLECTIVE את אלבומם החדש, Onwards כשההרכב כולל את רועי ריק בגיטרות, מפוחית ושירה, עידן רבינוביץ' בקלידים, גיטרות ושירה, יוסי מזרחי בגיטרות, כלי הקשה וקולות, עמנואל סלונים בבס וקולות, דניאל שהם בגיטרות, מחשב וקולות, רועי רבינוביץ' בסקסופון, קלידים ושירה ונדב לוזיה בתופים וקולות. כמקובל אצלם, גם בהקלטות כל אחד מהחברים ניגן לא רק ב"כלי שלו" וחוץ מזה, התארחו ספי ציזלינג ויאיר סלוצקי בכלי נשיפה, נעה אורבך בקונטרבס והדס גת בויולה וכינור. כולם ביחד יוצרים שילוב מעניין של רוק, בלוז, אלקטרוניקה, ג'אז, פולק, Fאנק וקברטיות. את האלבום הפיק מוזיקלית כריס שואו, מפיק וטכנאי הקלטות שזכה בפרסי אוסקר וגראמי אחדים ועבד עם מוזיקאי ענק כבוב דילן, ג'ף באקלי, Public Enemy, Wilco, Weezer, Super Furry Animals ועוד רבים. האמת המשמחת היא ששואו לא ממש שינה את הלהקה, אלא קצת סייע בסידור ואירגון מוזיקה שלה. הכישרון האמיתי, היצירתיות והכיף נמצאים אצלם, ובמיוחד במפגש שביניהם, שמוציא מהם את המיטב. כמו שקולקטיב אמיתי צריך לתפקד.
השבוע, ביום חמישי, תתקיים ההשקה החגיגית של האלבום במועדון "בתל אביב... אחר כך עוד כמה השקות והופעות חגיגיות ובסוף הם בטח יצאו עוד פעם לכבוש את העולם.



צילום: זיו שנהב

לקראת השקת אלבומה החדש ONWARD ביום ה' 10.3.2011 במועדון "בארביֻ"

הופיעה להקת הקולקטיב בתכניתי "מוזיקה היום" בגלי צה"ל 6.3.2011

הקולקטיב ACOLLECTIVE
עידן רבינוביץ' בשירה, קלידים וגיטרה. רועי ריק בשירה, מפוחית וגיטרה.
יוסי מזרחי בגיטרה, קלידים, תוף מרים, בוזוקי. דניאל שוהם בגיטרות וקולות.
רועי רבינוביץ'בסקסופון, קלידים וגיטרה. עמנואל סלונים בבס, נדב לוזיה בתופים.
TURN TO CRY
WHISKEY EYES
BROKEN BOTTLES
HOME OFFICE
STOLEN GOODS
IDIOM AUTUMN
GIRLS
סאונד: אסף סיטון וגראם ג'קסון
צילום: דני זודקביץ'



עידן רבינוביץ'
יוסי מזרחי
נדב לוזיה
רועי ריק
דניאל שוהם
עמנואל סלונים
רועי רבינוביץ'


הופעות נוספות של הקולקטיב:
17.3. ב"צוללת הצהובה" בירושלים
24.3. ב"ביט" בחיפה
26.5 ב"פטריה" בקיבוץ דן
ב2.4 ב"בארקה" בבאר שבע




2 תגובות:

  1. זה נשמע פצצה! איזה יופי של שידור,כפרה על גראם

    השבמחק
  2. אהבתי את הקסילופון

    השבמחק