יום שישי, 22 ביולי 2011

דויד ברוזה חדש

צילום: אילן בשור
שוב מתחיל מחדש
דויד ברוזה הוא תופעת טבע. בגיל 56 כשרבים מבני דורו מתקשים לצאת מהבית להופעות, סתם כקהל, (אני יודע, אני אחד מהם) הוא כמעט כל ערב בצד השני, על הבמה בכל רחבי העולם, לעתים במהלך אותו שבוע הוא נמצא בשלוש יבשות שונות, מופיע  מנגן ושר ונותן את עצמו עד הסוף ולא משנה אם מדובר באיצטדיון ענק בארה"ב או במקלט קטן בדרום הארץ. קל לציניקנים להפוך את המחוייבות הבלתי נגמרת שלו לבדיחה, תראו את דמותו ב"ארץ נהדרת", הרבה יותר קשה להיות דויד ברוזה האמיתי. אמן בלתי נלאה במובן החיובי של הביטוי, שלא מוותר ולא מפסיק. גם כשפציעה קשה כמעט חיסלה את הקריירה שלו (ואת חייו) לפני קצת יותר משתים עשרה שנים, גם כשנישואיו עם "האשה שאיתו" התפרקו לפני שנים אחדות, גם כשעולם המוזיקה המוכר משתנה והולך והופך יותר קשה ותחרותי... הוא ממשיך במלוא המרץ, לא עוצר והכי מפתיע, אפילו מצליח להתחדש.

הביטו רק על חמש השנים האחרונות, מאז יצא בשנת 2006 אוסף "המיטב" שלו (שסיכם יותר מעשרים וחמש שנות פעילות) ודיווידי הופעתו במצדה (במקור בוידאו מ1993). לצד מאות הופעות בארץ ובעולם הספיק ברוזה בזמן הזה להיות שותף לכמות כזו של הפקות שמספיקה לאדם נורמלי לשנים של קריירה. אבל, כדברי ידידו מאיר אריאל ז"ל, "האם אני לא נורמלי להיות נורמלי?". הוא לא נורמלי. תוך חמש שנים ברוזה הוציא תקליט מצליח בספרד, "פרקינג קומפלטו", שיצא גם בגרסה ישראלית. הפיק מופע מיוחד של "חמישיית ברוזה" הבינלאומית שתועדה בדיווידי,  הקליט עם ווייקלף ז'אן באלבום הקאמבק של "הפוג'יז", עם הזמרת הארגנטינאית מרסדס סוסה זמן קצר לפני שהלכה לעולמה, עם להקת "סברין" (להקה של מוזיקאים פלשתינאים ממזרח ירושלים, איתה הקליט שיר למען השלום), הופיע יותר מ400 פעם במופע משותף עם "מיומנה", ארח במופע זריחה במצדה את הכוכבים האמריקנים ג'קסון בראון ושון קולבין והפיק דיוידי  שתעד את המאורע. יצר בארצות הברית אלבום משירי המשורר והמוזיקאי האמריקני המנוח טאונס ואן זנדט, הלחין שם מוזיקה לסרט, כתב מחזמר עם יונתן גפן והשתתף בקליפ בינלאומי למען השלום בשם PLYING FOR CHANGE שהוקלט וצולם ברחבי העולם, בהשתתפות בונו מיו-2 , יצא לסיבוב הופעות "האשה שאתי" עם הוצאת גרסה חדשה של האלבום הנמכר ביותר בישראל בשנות השמונים והתשעים (עד1994 הוא נמכר ביותר מ160,000 עותקים)  ובנוסף לכל אלה, כל הזמן, הוא שותף בעשרות הופעות התנדבות למטרות שונות... הוא גם מצייר ומעצב תכשיטים ואפילו מייצר יין, ביחד עם הגיטריסט שמוליק בודגוב יש לו ליין גיטרות קלאסיות ובטוח שפספסתי עוד כמה פעילויות...

ועכשיו יש לברוזה אלבום חדש, "שפה שלישית" שיוצא תשע שנים אחרי אלבומו האחרון בעברית "זה הכל או כלום". בעטיפת הדיסק מתאר ברוזה את יצירת האלבום כפרץ יצירתי שנמשך שבעה עשר ימים רצופים והניב 15 שירים חדשים, מנגינות ומילים. וזהו החידוש העיקרי באלבום "שפה שלישית". לראשונה ב35 שנות הקריירה שלו ברוזה ויתר על יונתן גפן, יעקב רוטבליט, מאיר אריאל ז"ל ושאר המשוררים שתמיד עבד איתם וגם כתב את כל המילים לשירים.

אני עומד בדלת שוב יוצא לדרך
שולח עוד נבט אל עבר החדר החשוך
מתחת לשמיכת הפוך
את ישנה וחולמת
כאשר תתעוררי אהיה רחוק בעיר זרה

אני נפש תאומה שלך
את אומרת
אני עונה
עד שבאת הלום הייתי יתום
אהבתנו מתפתחת מיום ליום
גדלה ותופחת
הסמליות והמציאות בחיינו
כמו  בתיאטרון
איך אני אדע שזאת היא אהבה

(מתוך השיר "שפה שלישית")

ברוזה, כרגיל, הלחין את כל השירים ונעזר בהפקה האמנותית בידידו משכבר הימים (מימי "האשה שאתי")המפיק  לואי להב. התוצאה היא אוסף שירים מגוון מאד מבחינה מוזיקלית, כאילו ברוזה מסכם באלבום הזה כל מה שהוא אוהב ויודע. מוזיקה ספרדית, בלוז, בלדות ישראליות "כמו פעם", ריתם אנד בלוז, פולק אמריקני, רוק דרומי סטייל ג'יי ג'יי קייל, פופ מתוק בליווי תזמורתי... מכל טוב, לפעמים אפילו בתוך אותו שיר... המילים והמנגינות יושבים ביחד כאילו הוא עושה את זה כל החיים, המוזיקה זורמת בין נינוחות קסומה בשירים אינטימיים ופרטיים לרגעים של התפרצות וריגוש עם הלהקה. התחושה היא של כיף, של אי מאמץ, של חגיגה באולפן עם חברים שמנגנים ביחד. הבסיס הוא ברוזה בשירה, גיטרות ובנג'ו ואיתו אלון נדל בבס, גדי סרי בתופים וכלי הקשה, אייל הלר בגיטרות, דוברו ובנג'ו ורוני עברין בכלי הקשה וקולות. לאלה מצטרפים בשירים אחדים נגני כלי מיתר (בעיבוד תום כהן) וכלי נשיפה (בעיבוד יאיר סלוצקי) וזמרי קולות רקע. תקשיבו לדוגמא לריתם אנד בלוז המדליק "אין לי מנוחה". בסוף השיר, אחרי הסיום החרמני של הסקס כמוצא מהלחץ, שנייה אחרי שהשיר נגמר, שומעים את ברוזה מתגלגל מצחוק. היה להם כיף.

גם הדרך אל האלבום בשנה האחרונה היתה חדשנית ומעודכנת לשינויים בתעשיית המוזיקה. ברוזה גייס 65,000 דולר להפקת האלבום באמצעות האתר "קיקסטארטר". כלומר, מראש היו כמה אלפי מאזינים שלקחו צ'אנס ושילמו על האלבום עוד בטרם הוקלט שיר מתוכו. עכשיו הם מקבלים את המוצר המוגמר ונדמה שאף אחד לא ידרוש בחזרה את כספו. ברוזה יצר את אלבומו הטוב ביותר מזה שנים.


צילום: אילן בשור
עוד מעט ברוזה יגיע לאולפן "מוזיקה היום" עם האלבום החדש. 
בינתיים שני מפגשים איתו בשנה האחרונה.
ב18.3.2011 הוא התארח בכתת אמן בבית ספר רימון.





והנה הוא בראיון בתכנית "פסקול ישראלי" בטלויזיה החינוכית
http://www.23tv.co.il/2093-he/Tachi.aspx


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה