יום רביעי, 27 ביולי 2011

ג'ון קייל בישראל


ג'ון קייל מגיע שוב

הנה אחד שאסור לוותר עליו, במיוחד לא למי שמחפש במוזיקה יותר מאשר להיטים או ריקודים או משהו נעים ברקע...קוראים לו ג'ון קייל. הוא כמעט בן 70, הוא ביקר בארץ כבר חמש פעמים בהופעות, עם להקה ולבד עם גיטרה ופסנתר, והיה פה עוד פעם אחת כמרצה על ספרו האוטוביוגרפי. קייל הוא אחד הכי מיוחדים והכי משונים בעולם המוזיקה מאז שהיה ב"וולווט אנדרגאונד" בשנות הששים, דרך אלבומי הסולו שלו (לפחות 35 כאלה) והמפגשים שלו עם  מוזיקאים אחרים כמפיק או בשותף ביצירה (לפחות 40 כאלה)... הוא מוזיקאי מגוון שחלק מיצירתו הוא בסגנון קלסי מודרני ואפילו אבנגרדי, ויש בו צד של אינטלקטואל שמלחין שירי משוררי  ויש צד של סינגרסונגרייר רומנטי ועדין וקסום  ויש בו צד רוקי פרוע ומחוספס ומלא זעם, ובנוסף לכל אלה הוא פרשן מדהים לשירים של אחרים. הוא חידש את "הללויה" של לאונרד כהן לפני כל האחרים, והפך את השיר לשלו. אחרי 45 שנות יצירה, דווקא השיר זה  הביא אותו למודעות קהל הגדול ביותר כשהופיע בפסקול הסרט "שרק". ככה זה כשאמן שוליים בהגדרתו פוגש את המיינסטרים.


האמת היא שלא קל לעכל את ג'ון קייל כשהוא מתפרע עם הקטעים הקשים ו/או הניסיוניים שלו, ואי אפשר שלא להתאהב בו כשהוא רומנטי. לי זה קרה ב1982, באלבום "מוזיקה לחברה חדשה". אחרי שנים של מוזיקה מאתגרת, דיכאונית ומלאת קושי וכעס, מה שנבע כנראה מהאמונה של קייל ש"הפחד הוא חברו הטוב ביותר של האדם", הופיעה פתאום באלבום ההוא, כשקט שאחרי הסערה,  גרסה חדשה ואקוסטית לשיר שקייל הקליט במקור שבע שנים לפני כן: "CLOSE WATCH". ברגע ההוא התאהבתי בו סופית. היו לו הרבה שירים נפלאים לפני ואחרי, אבל שיר האהבה-פרידה-כאב-תקווה הזה, פוגע לי בכל פעם בול בלב. לא משנה איפה אני, ובאיזה מצב נפשי... השיר הזה עובד. המילים האלה "אני משגיח היטב על הלב הזה שלי...", הלחן המצמרר בפשטותו , הקול השבור של קייל... אם הייתי צריך לבחור שיר אחד לאי בודד (שיש בו אמצעי האזנה...) זה היה בטוח בין המועמדים המובילים.
מבחינתו של קייל, אני מתאר לעצמי, "CLOSE WATCH", הוא לאו דווקא השיר הנבחר. הוא, שלמד בצעירותו מוסיקה קלסית והיה בין מקימי "מחתרת הקטיפה" עם לו ריד, יצר במשך השנים מגוון מוסיקלי עצום של סגנונות וטעמים. כשראיינתי אותו לקראת ביקורו בישראל באמצע שנות התשעים, הוא התעקש שלא אקטלג את סגנונו המוסיקאי ועמד על כך שאינו "מוסיקאי רוק" או "אמן של מוסיקה פופולרית" אלא רואה עצמו כמוסיקאי "קלסי" מודרני. ואכן, בכמעט 30 השנים שחלפו מאז אלבום ההופעה שלו "רסיסים של יום גשום" שהוקלט בליווי פסנתר בלבד, הוא נשמע לא פעם כמוסיקאי קלסי (לפחות מבחינת העיבוד המוסיקלי) אבל גם כמוזיקאי שבאמת אי אפשר לתייג אותו. הוא עושה הכל, ועד הסוף.. משירי אהבה ישירים וחשופים (למשל העיבוד האינטימי הבלתי נשכח שלו ל"מלון הלבבות השבורים" של אלביס פרסלי ואת "הללויה" של לאונרד כבר הזכרתי?) ועד קטעי רוק כסאח ("וולווט אנדרגראונד", "דורז" "וגם עיבוד Pאנק בלתי נשכח ל"מלון הלבבות השבורים" של אלביס פרסלי). מי שהיה בהופעות הראשונות שלו בישראל, באמצע שנות השמונים, לא יכול לשכוח את ההשתוללות שלו, כולל התקף טירוף על הבמה וניסיון לנתק את כבל הגיטרה של הגיטריסט. ומצד שני, אי אפשר לשכוח את ההופעות הקטנות עם הפסנתר... אני לא מכיר הרבה אמנים כל כך מפוצלי אישיות שנעים בכזו טבעיות בין עידון מושלם לטירוף חסר מעצורים, ולפעמים הכל ביחד, באותו אלבום או אפילו באותו שיר.
בתחילת דרכו, ב"מחתרת הקטיפה", הוא ניגן בויולה ורק שר מעט, אחר כך, כסולן ביותר משלושים אלבומים (ביניהם גם שיתופי פעולה עם חבריו ל"מחתרת הקטיפה", ניקו ולו ריד) הוא תמיד חיפש דרכים חדשות ולא מסחריות להביע את עצמו. העובדה שמידי פעם יצאו לו "להיטים" (כמובן בערבון מוגבל מאד) היא בגדר מקרה. קייל טוען (או לפחות טען לפני 15 שנה) שהמוזיקה הפופולרית לא ממש מעניינת אותו ובכל זאת היתה לו השפעה  רבה על המוזיקה הזו גם בסוף שנות הששים, גם בגל החדש של שנות השמונים ושוב בהתפוצצות הבלתי ניתנת לקיטלוג של שנות התשעים. הוא כבר היה אצלנו חמש פעמים, במופע הפסנתר ועם הלהקה שלו ועכשיו הוא חוזר שוב ל"זאפה" (2.8) ול"בארבי" (3.8) ומוכיח, שגם בגילו וממרום ניסיונו הוא נשאר בלתי צפוי.

הנה סט ליסט שלו לפני חודשיים בבריטניה. 
האם זה אומר משהו לגבי מה שיקרה כאן?
אי אפשר לדעת...

John Cale, Brighton 2011

John Cale: Emigre / Lost and Found
Brighton Festival
Brighton Dome, 23 May 2011
Set list and personnel from Here Comes The Flood blog
John Cale: vocals, guitar, keyboards
Dustin Boyer: lead guitar
Michael Jerome: drums
Erik Sanko: bass
Nick Franglen: Powerbook samples, keyboard, drone box
with
The Heritage String Quartet: two violins, viola, cello. (** songs with strings)
Setlist


  • Captain Hook
  • Look Horizon
  • Chinese Envoy
  • Amsterdam
  • Half Past France **
  • Riverbank **
  • Buffalo Ballet **
  • Do Not Go gentle Into That Good Night **
  • Caravan **
  • Ship of Fools
  • Dancing Undercover
  • Satellite Walk
  • Letter from Abroad
  • ENCORES 
  • Gravel Drive **
  • Helen of Troy

תגובה 1:

  1. יואב שלום,
    ניסיתי להגיע אליך בכל דרך. איך אפשר להגיע אליך, לצורך עניין חשוב במיוחד?
    אנא צור איתי קשר בדחיפות.
    תודה
    חיים גרינפלד
    haimg2002@gmail.com

    השבמחק