יום שישי, 7 באוקטובר 2011

יוסי פיאמנטה, לייזר לוייד

בלוז בעזרת השם

כשרואים את שני הדוסים האלה ומבינים שהם מוזיקאים, מצפים מהם  להתעסק במוזיקה חסידית או אולי במזמורים ופיוטים. אך כששומעים אותם מנגנים, מתחרטים מיד על ההצמדות לסטריאוטיפים. לייזר לוייד ויוסי פיאמנטה, הם גיטריסטים משובחים במסורת נגני הבלוז והרוק השחורים (מישהו אמר בי בי קינג? מישהו הזכיר את ג'ימי הנדריקס?) והלבנים שהלכו בדרכם (ג'ימי פייג', אריק קלפטון ועוד רבים) והם ההוכחה שהבלוז הוא (גם) יהודי, לא רק בטכניקה הגלומה באצבעות שלהם, אלא בנשמה...


הוותיק בין השניים הוא יוסי פיאמנטה, יליד 1951, נגן גיטרה, זמר ומלחין שהקים ב1974 את "להקת פיאמנטה" עם אחיו, נגן החליל והאורגן אבי פיאמנטה ובני משפחה נוספים.
הוא היה בין החלוצים בארץ בשילוב רוק גיטרות, בלוז כבד ומוזיקה מזרחית. יוסי היה גיטריסט מחונן מגיל צעיר, שרת בלהקה צבאית (עם יוני רכטר, חברי "הכל עובר חביבי"  ואחרים) וניגן בהפקות שונות של דודו, מוזיקאי הג'אז אלברט פיאמנטה שעיבד באותה תקופה גם בתחום הרוק הישראלי הצעיר.
ברבות מההקלטות בהן ניגן כאחד מכוכבי הגיטרה של שנות השבעים, הוא שילב אלמנטים מזרחיים לצד הערצה להנדריקס. פיאמנטה ניגן עם דודו אלהרר, "ארבע עשרה אוקטבות", "אסתר ואפרים שמיר", דורי בן זאב, "צלילי העוד", אושיק לוי, צביקה פיק ורבים אחרים.
במקביל הוא פעל עם "להקת פיאנטה" ושילב יסודות אתניים בריתם אנד בלוז בצורה שאף אחד אחר לא עשה. "להקת פיאמנטה" היתה אחת האהובות בחוגי הרוק האלטרנטיבי של התקופה, שהתרכז בעיקר במועדון "בית לסין" בתל אביב בניצוחו של שאול גרוסברג.
ב1975 יצאו שירים של |להקת פיאמנטה" לרדיו. "טלי", "מאיה" ושיר אחד שהיה ממש להיט: "מצווה גוררת מצווה". לצידו של שלמה מזרחי היה יוסי פיאמנטה אחד הראשונים במהפכת הרוק המזרחי או המזרחיות הרוקיסטית של התקופה. פיאמנטה נהג להופיע במועדון הרוק בבית לסין גם ללא הלהקה, בערבים שהוקדשו להנדריקס ובג'ם-סשנים שונים.
באחת ההופעות הוא חטף מכת חשמל תוך ההופעה, עף מהבמה וכמעט נהרג... מה שדירבן אותו להתחיל תהליך של חזרה בתשובה.
בשנת 1977 ביקר בארץ סקסופוניסט הג'אז הנודע סטן גץ. הוא התלהב משילוב התרבויות במוסיקה של "להקת פיאמנטה", הקליט איתה, בחיזוק המתופף אהרל'ה קמינסקי, אלבום שלם (שלא יצא מעולם) והזמין אותם לבוא איתו לעשות קריירה בארה"ב. אך האלבום שהוקלט עם סטן גץ לא יצא  לאור (לדברי פיאמנטה כעונש מהקב"ה על כך שהוקלט בתשעה באב) ודרכיהם נפרדו.
האחים פיאמנטה נשארו בארה"ב, העמיקו את חזרתם בתשובה, הקימו מחדש את "להקת פיאמנטה" והפכו לסנסציה בקרב הקהל היהודי המקומי, כשהם משלבים בתוך הרוק והבלוז מילים מהמקורות ומהתפילה, ובהמשך שרים גרסת בלוזיות למזמורים עתיקים, ולא שוכחים גם את המסורת הפרטית שלהם. למשל ב1984 כשהקליטו גרסה חסידית ללהיט "מצוה גוררת מצוה".  
לא רק הקהל היהודי התלהב מהמוזיקה שלהם. הדיווחים היו על לא מעט "גויים" שמגיעים לחתונות יהודיות בניו יורק רק כדי להאזין ל"הנדריקס הדתי".


אבי פיאמנטה חזר בשנות התשעים לישראל וגר בכפר חב"ד. יוסי פיאמנטה המשיך לנגן בניו יורק בהרכבים שונים עם מוזיקאים אמריקנים מצויינים, תחת המותג "להקת פיאמנטה", הוציא למעלה מעשרה אלבומים וזכה בביקורות מעולות בעיתונות המוסיקה בניו יורק כחסיד-הרוקר...
עכשיו, אחרי כל מיני טלטלות משפחתיות, הוא שוב בישראל, מנסה להתחיל מחדש במציאות מוזיקלית שונה מזו שהכיר בסוף שנות השבעים. שליטה של המוזיקה המזרחית בפופ,  יותר פתיחות למוזיקה יהודית דתית ברוחה, אך אולי גם פחות סובלנות לקטעי סולו גיטרה חשמלית של שמונה דקות... יוסי פיאמנטה עומד מול הדור שלא ידע את יוסף, ונאבק לתפוס את מקומו. מגיע לו.


לייזר לוייד הוא הרבה יותר צעיר, בן 45, אבל גם הוא הספיק לא מעט בחיים.
הוא יליד ארצות הברית, בא מבית חובב בלוז ומנגן מאז שהיה ילד קטן. בגיל 20 כבר הייתה לו להקה ראשונה ומאז הוא מקצוען. הלהקה אחרונה שהקים "מייבריקס" הביאה אותו להחתמה בחברת התקליטים "אטלנטיק" ונראה שעתידו בתחום הבלוז האמריקני החדש מובטח.
ואז השתנו חייו. לייזר פגש את הרב שלמה קרליבך, ניגן איתו, התחבר לפנימיות שלו, והבין מהרב שאת הבלוז האמיתי הוא ימצא בארץ ישראל.
בעקבות דבריו של הרב שאמר לו לבוא לכאן, החליט לוייד לעלות ארצה ב1994, זמן קצר לפני פטירתו של קרליבך. כאן הוא העמיק את לימודי היהדות שלו וגם לא הפסיק לנגן... מאז הוא ישראלי, משלב בין אורח חיים דתי לחלוטין ונגינת רוק ובלוז שורשיים שמציבים אותו בשורה הראשונה של הגיטריסטים אצלנו. לא פחות! למרות שהוא פועל כאן כבר למעלה מעשור, ונפגש בהופעות עם מיטב הזמרים והנגנים הישראלים, נדמה שעדיין לייזר לוייד לא עשה את הפריצה הגדולה שלו להכרה רחבה. לאחרונה הוא הוציא אלבום בכורה, ויש לו גם גרסה אקוסטית למופע שלו שיוצאת עכשיו באלבום הוסף. כולם עם הטריו שלו שכולל את לייזר לוייד בשירה וגיטרה, אילן הלל בבס וקולות, ומשה ינקובסקי בתופים. חייבים לתפוש אותו בהופעה כדי להאמין.



לייזר לוייד בהופעה בגלי צה"ל 27.2.2011
מוזיקה היום 27.2.2011
סאונד: אסף סיטון ודני אור
לייזר לוייד בשירה וגיטרה, אילן הלל בבס וקולות, משה ינקובסקי בתופים
ריקוד רומנטי - עם ישי לוי ולהקתו
BLUES IN TEL AVIV
GET TOGETHER
WHILE MY GUITAR GENTLY WEEPS / HATIKVA

4 תגובות:

  1. יש עוד מההופעה של סטן גץ?

    השבמחק
  2. שים לב שהקטע של לייזר BLUES IN TEL AVIV ,למרות שהוא מצוין, דומה בצורה חשודה ל- the sky is crying של סטיבי ריי ווהן בעיקר
    שון

    השבמחק
  3. ככה זה בבלח. כל אחד מוסיף קצת משלו

    השבמחק
  4. אני פשוט אוהב את הזמר לייזר לוייד, יש לי מעקב אחריו בגוגל RSS, זמר ענק.

    השבמחק