יום שני, 21 במאי 2012

זוכרות את ענבל



ב1 באוקטובר 1997 נהרגה ענבל פרלמוטר כשריסקה את מכוניתה לתוך קיר בצומת ראשון לציון. כך הסתיימו באופן טראגי 27 שנות חייה, כמעט, של אחת המוסיקאיות הייחודיות והעצמאיות ביותר ברוק הישראלי של שנות התשעים. ביחד עם להקתה "המכשפות" היא עשתה משהו שאף אחת אחרת לא עשתה ככה אצלנו. עד הסוף, בשירה, בנגינה מלאת העוצמה, בנכונות לתת את עצמה על הבמה, בטקסטים החריפים וגם בהליכה על הסף... היא לא היתה כוכבת ענק במושגי ערוץ 2 של ימינו, אבל השפעתה היתה גדולה, במיוחד אם זוכרים שהספיקה בחייה להוציא רק שניים וחצי אלבומים עם "המכשפות" והקליטה עוד חומרים רבים שלא יצאו לאור, אלא אחרי מותה.

להקת "המכשפות" קמה ב1991 כשענבל בת ה20 פגשה את יפעת נץ (אחותו של הגיטריסט ארז נץ). ב1992 הצטרפה ללהקה המתופפת יעל כהן, הן הופיעו הרבה במועדוני תל אביב ושמען הגיעה אל קורין אלאל שהחלה לעבוד איתן. הופעות בתוכנית הטלוויזיה "קול הרוק" בערוץ 2 הנסיוני ובתוכנית "שירי כינרת" בערוץ הראשון (בגרסה חושנית ל"קסם על ים כנרת") הביאו את המפיקה ליליאן שוץ להפוך למנהלת האישית שלהן ולהשיג להן בסוף 1993 חוזה בחברת התקליטים "אן-אם-סי". ב1994 יצא האלבום "עד העונג הבא" עם שירים כמו "המכשפות", "פחד אמיתי", "עד העונג הבא", "עוד מעט" ועוד. האלבום הפך להצלחה גדולה והפך שנה אחר כך לאלבום זהב.

באפריל יצא האלבום השני "זמנים מוזרים" בעיבודים והפקה של הלהקה. בין שירי האלבום בלטו "קוצים של פחד", "להתעורר בבוקר ולשנוא את עצמך", "פארנויה זמנית" ועוד. האלבום זכה לפחות תשומת לב מקודמו, וגם הקליפים (שחלקם צולמו בפריס) לא סייעו להפוך אותו להצלחה.
באמצע 1996 יצא מיני-אלבום בשם "מתכסות" ובו גרסאות הכיסוי שהקליטה הלהקה מתחילת דרכה (ביניהן שיר אחד עם ניק קייב). בהופעות שאחרי הוצאת האלבום הגיעה סופה הבלתי רשמי של "המכשפות". פרלמוטר עברה תקופה קשה של התמכרות לסמים ופעלה בעיקר מחוץ ללהקה: הקליטה סקיצות לאלבום סולו, ניגנה בהופעות של קורין אלאל, הקליטה בלונדון עם רם אוריון ועוד. גם יעל כהן החלה לנגן בהרכבים נוספים (בלה דונה, קינמון), ונראה היה שהלהקה הגיעה לסוף דרכה ללא שום הודעה רשמית על פירוק.
בספטמבר 1996, אחרי הפסקה ארוכה, הופיעה הלהקה ב"ליל המכשפות" (יום שישי ה13 בחודש). זו הייתה ההופעה ה195 של הלהקה  ולמרבה הצער, גם האחרונה. ב1997 המשיכה פרלמוטר בניסיונות הגמילה שלה והשתתפה בהפקות מוסיקליות שונות, ביניהן כבסיסטית בלהקת "המזדיינות" (עם טל גורדון, אסי לוי ואיגי וקסמן בתופים). עם קורין אלאל באלבום ובמיוחד בשיר "כשזה עמוק" ול"עבודה עברית" הקליטה גרסה נואשת ל"יש לך שמש".
באוקטובר 1997 תוכננה הופעת קאמבק של המכשפות ב"לוגוס", אך יום לפני ההופעה ענבל נהרגה.

רוחה של ענבל פרלמוטר מהדהדת בלא מעט מיצירותיהן ובדרך הבעתן של רוקריות ישראליות שהתחילו לפעול רק אחרי מותה והיא ממשיכה להיות קיימת ברוק הישראלי. ב2002 וב2007 נערכו ערבים רבי משתתפים לזכרה, חלקם חבריה ואחרים שלא הכירו אותה אישית. לא מעט אמנים, ובראשם קורין אלאל וערן צור ודניאל סלומון ואחרים התייחסו אליה ביצירתם והקליטו  משיריה. וגם חברותיה ללהקה, נגנת הבס יפעת נץ והמתופפת יעל כהן ממשיכות לשמור על גחלת זכרה על אש קטנה כל השנים. הן עשו את זה בלהקות שונות שהיו להן מאז, ביניהן "וונוס" בו ניגנו ביחד, "ליידי די" של יעל כהן ועוד. עכשיו, חמש עשרה שנים אחרי מותה, מעיזות יעל ויפעת להעלות לראשונה מופע שלם של הצדעה לענבל פרלמוטר ולאלבום הבכורה של הלהקה "עד העונג הבא" שיצא לפני 18 שנה.
 את תפקידיה המוסיקליים של ענבל ממלאות במופע החדש ליעד שר בגיטרה ומלי שלום בשירה. ברור לכל שהן לא פרלמוטר, ולא מנסות לחקות אותה. יפעת ויעל, מודעות לכך שאי אפשר למצוא תחליף לטירוף המתוק של ענבל, והן רואות במופע דרך להזכיר את היצירה המשותפת שלהן ובעיקר לשמר את זכרה של ענבל עם הרבה מאד אהבה וכאב. השבוע ביום רביעי, ה23, הם יעלו לראשונה את מופע ההצדעה ל"עד העונג הבא" במועדון "בארבי" בתל אביב. את המופע מפיקה מוסיקלית קורין אלאל, שעשתה את זה גם באלבום המקורי והייתה המנטורית ואחת ההשפעות העיקריות על פרלמוטר וחברותיה.    

 

לקראת ההופעה ב23.5.2012 במועדון "בארבי"
הגיעו "המכשפות"להופעה ב"מוזיקה היום" ב13.5.2012

יפעת נץ בבס וקולות, יעל כהן בתופים וקולות,
מלי שלום בשירה, ליעד שר בגיטרה וקולות
מכשפות
פחד אמיתי
זמנים מוזרים
פרנויה זמנית
עד העונג הבא
קסם על ים כנרת

אסף סיטון ורפי קופפר: סאונד
יעל אלין קוטנר: צילומים באולפן



יעל כהן

יפעת נץ

ליעד שר

מלי שלום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה