יום ראשון, 6 בינואר 2013

ארז הלוי חוזר


כך ברא אותך הטבע
אמנם הפתגם אומר שכל ההתחלות קשות, אך לעתים דווקא ההתחלה קלה וההמשך ממש קשה. זהו הסיפור של ארז הלוי, זמר, גיטריסט ויוצר מחונן, בעל קול מאד מיוחד, שמנסה כבר כמה שנים טובות לחזור אל ההצלחה שהייתה לו בתחילת דרכו. כבר שלושים שנה הוא יוצר שירים יפים, מופיע ומקליט... ואיכשהו לא מקבל את תשומת הלב הראוייה לאמן כמוהו. אולי עכשיו, כשהוא מנסה להפיץ את המוזיקה שלו בדרך חדשה, עם אלבומי אוסף שיריו מבוצעים בפי זמרים אחרים הוא סוף סוף יהפוך שוב לשם מוכר ואקטואלי במוזיקה שלנו. מגיע לו.
התחלת הקריירה שלו הייתה מפתיעה. כאילו משום מקום, ללא רקע מוכר בלהקה צבאית או בתחרות כשרונות צעירים, הגיע לרדיו קול חדש ומקורי וכבש מיד את הלבבות. זה קרה באמצע 1983 כשהשיר הראשון שלו,  "הדייגים" שכתב והלחין נשמע כמו שילוב חדש של זמר מזרחי ורוק ישראלי, הרבה לפני המהפכה הטיפקסית-אתניקסית-אייל גולנית. קולו הגבוה של הלוי, מבטאו התימני, שירת הנשמה שלו, נעטפו  בעיבוד מדוייק ומעודכן של מתי כספי, ויצרו צליל מרענן וייחודי. 


שנה לאחר מכן יצא בחברת התקליטים "סי.בי.אס" אלבום הבכורה של הלוי, "הלילה" שהיה מלא בשירי נשמה אישיים יפים ומרגשים. הלוי כתב והלחין את כל השירים. מתי כספי הפיק מוזיקלית, עיבד וניגן בכל הכלים. בשלושה שירים יותר בלוזיים באלבום ("הלילה", "הירח שר לך" ו"יש לי סיבה") ניגן גרי אקשטיין קטעי סולו גיטרה מחממי לב. רבים משירי האלבום, ביניהם: "הדייגים", "כך ברא אותך הטבע", "כשנפגשנו שנית", ו"הלילה" הפכו ללהיטים גדולים ברדיו של אותם ימים. אך למרות קבלת הפנים הנאה שהאלבום זכה לה, הוצאתו לא הייתה פתיחתה של קריירה מצליחה. הלוי הופיע מעט, ודי נעלם מבחינה תקשורתית.
בראשית שנות ה90 הוציא הלוי שירים חדשים ("שיר דייגים אתיופי", "נעול הבריח") והופיע מעט עם להקה שהקים, "לחם", אך את אלבומו השני השלים רק עשר שנים אחרי הראשון.
ב1994 יצא האלבום "מצב ביניים" (ב"הד ארצי") הפעם בהפקה מוזיקלית של הלוי עם מיקי לדרמן. האלבום כלל גרסה חדשה לשיר "מצב ביניים" מהאלבום הראשון, ועוד עשרה שירים חדשים שהלוי כתב והלחין ביניהם "חלום טהור", "חללו הרועים", "פגישה חוזרת" ו"עם הזמן". בעשר השנים שעברו מתחילת דרכו קולו של הלוי ירד והתעבה ושיריו הפכו פחות נאיביים בתוכנם, פחות פופיים ויותר מיסטיים ומופשטים בהשפעת הנגנים בהקלטות  ובראשם דרור אורגר ואשר ויצמן, שניגנו בו ברוב הכלים. בין האורחים בהקלטות היו יובל מסנר בצ'לו, אלברט ועקנין בעוד וסאז, חנה יהאן-פורוז בשירה ואבי פיאמנטה בחליל. האלבום לא משך תשומת לב כקודמו.


בסוף שנות ה90 החל ארז להקליט שירים חדשים, בעיבודו ובהפקתו של אילן וירצברג (ביניהם "שיר על רוח", "בואי ננגן את זה שוב" ו"שיר אהבה" שהוקדש לעפרה חזה ז"ל), אך האלבום המיועד "פעם אחת זה יותר" לא יצא. בשנות ה2000 גילו זמרים אחדים את שיריו של הלוי, ביניהם דודו טסה שחידש את "כך ברא אותך הטבע" וגם תומר בירן שיצר גרסה אלקטרונית לשיר, ושיתף בה את קולו של הלוי. ארז עצמו חזר לפעילות רק ב2007 כשהוחתם לחברת "נענע דיסק" והוציא אלבום חדש, "השער נפתח" ושנתיים לאחר מכן אלבום כפול בהופעה עם מיטב שיריו "יום רודף בלוז". בשניהם העיבודים וההפקה המוזיקליים הם של שגיא זקוסקי.ובשיתוף נגנים שעבדו אין בעבר. ושוב, למרות שהאלבומים כללו לא מעט רגעם קסומים, סביר להניח שהמאזין הממוצע שמע על הלוי, אם בכלל, בזכות שיריו הראשונים. אז עכשיו מנסה ארז לוי להגיע אל המאזינים בשני אלבומי אוסף תחת הכותרת המרמזת על זעקה לעזרה "מכתבים בבקבוק" (בהפצת "היי פידליטי"). הפעם אמנים אחרים שרים משיריו, ביניהם, בחלקהראשון שכבר יצא, אהוד בנאי, קעות יהודאי, אריאל הורוביץ, אריאל זילבר, דודי לוי, קובי אוז, כפיר בן ליש ועוד. בקרוב יצא החלק השני. תקשיבו לו!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה