יום שלישי, 19 בפברואר 2013

ג'ירפות עכשיו


ישראל 2013: קולאז'ים


את התדמית של "ג'ירפות" כחבורת סטלנים מצחיקים, עוקצניים וציניים הרוויחה הלהקה ביושר: הרבה בגלל האלבום הראשון שלהם, "משוחח עם כסא" (שיצא ב1999) ובעיקר בגלל ההופעות שלהם, שתמיד היו במה לסטנד-אפ, נאומים, פרובוקציות וקטעי נונסנס משעשעים של סולן הלהקה גלעד כהנא. אבל גם "ג'ירפות" כלהקה, בשני האלבומים הנוספים שהוציאה ("גג" ב2006, "אין כניסה לפילים" ב2009) וגם כהנא כסולן (בפרויקטים מחוץ ל"ג'ירפות", אלבומי סולו ועם "האיש ההולך") וככותב שירים לאחרים, (ביניהם ארקדי דוכין, יוני בלוך ואביתר בנאי) ממשיכים כל השנים להתפתח ולהשתנות ולהרשות לעצמם גם להתעסק בחומרים חדשים מבחינה טכסטואלית. להיות פחות נונסנס, פחות "משונים" וחייזריים והרבה יותר אישיים ואנושיים
כמה כבר אפשר לשיר על אהבה?
כל כך נמאס שירי האכזבה
אולי נמצא נושא חדש
בלי חשש
בלי חשש
והם עושים את זה לא רק בגלל תחושת מיאוס מהחזרה על נושאים מוכרים כמו אהבה, אלא מתוך יותר רגישות לסביבה שבה הם פועלים. כמו בספר השירים שהוציא כהנא לפני ארבע שנים "מנוף מצביע אל הים" הוא וחבריו ממשיכים לשוטט ברחובות תל אביב, לספר סיפורים קטנים על אנשים שהם פוגשים, להזדהות עם המחאה החברתית של הקיץ ההוא ולהביא את עצמם בתוך ההוויה הישראלית העכשווית. ההתבגרות היצירתית שלהם מתבטאת גם במוזיקה שהיא יותר מגוונת ורבת צבעים, מרוק רך לנגיעות עממיות, היפ הופ וסווינג ובלוז... הלחנים הם של גלעד כהנא (בשירה, קולות, כלי הקשה, מגאפון, גיטרה, מלודיקה) עם יאיר קז (בס, קסיו, חלילית, קלידים, תכנותית) ועם ארז רוסו (גיטרות) וגם עם אסי ששון (תופים וכלי הקשה) בעיבודים כולם ביחד, ומכיוון שהם מנגנים בהמון כלים (כהנא בשירה, קולות, כלי הקשה, מגאפון, גיטרה ומלודיקה. קז בבס, גיטרות, קסיו, חלילית, קלידים ותיכנותים. רוסו בגיטרות וששון בתופים וכלי הקשה) העושר המוזיקלי גדול. ובשיר אחד מצטרף אבי לייבוביץ' בטרומבון ועיבוד כלי נשיפה.  המוזיקה מאד יפה ונעימה וזורמת, ויש הרבה הומור בטכסטים, אבל האווירה באלבום קשה ומלחיצה. כפי שאומר בפשטות שמו: "צריך לסגור הכל". גם עטיפת התקליט המיוחדת בעיצוב ינק יונטף, מבטאת היטב את תוכנו: צילומי חברי הלהקה, שצילמה אלמה מכנס קז ועיבד רונן ללנה, נקרעו לפיסות שכהנא ערך מהן קולאז'ים מאד מאד יפים ומפתיעים (גם בחוברת המצורפת). וכמו בקולז'ים לכל אחד מחברי הלהקה יש האישיות שלו והמוזיקה שלו, גם מחוץ להרכב, וכשהם ביחד הם משהו אחר, שונה ומיוחד, שאי אפשר לטעות בו. "ג'ירפות". בפרצוף המשותף החדש יש חיוך, אבל הוא בעיקר מפחיד. כמו המציאות הלא פשוטה שבה הם מתעסקים, כללית ואישית מ"דפני דפני" (על דפני ליף) שהוציאו בזמן אמת, דרך השיר "קיץ" שעוסק בקיץ ההוא, ועד אווירה של אין זמן, והחיים קצרים, והמוות מרחף מעל... אפילו הסמים לא עוזרים לטריפ הרע הזה. 

אלמה מכנס קז צילמה את ג'ירפות: מימין קז, כהנא, ששון ורוסו 
.תזכורת היסטורית. בראשית שנות התשעים הופיע כהנא וקז במופע סטנדאפ נונסנס בשם "בוב קורדרוי מת". כשהקימו להקה קראו לה "בנות יפתח" ולאחר מכן "ג'ירפות". גלעד כהנא בשירה, כלי הקשה ומלודיקה, יאיר קז בבס מחשב, פסנתר, כלי הקשה, חליל וקולות, רותם דרור בפסנתר, מלודיקה וקולות ודידי ארז בתופים, גיטרות וקולות. ב1999 יצא אלבומם "משוחח עם כסא" בהפקת אמיר צורף עם "וואו" ("אותו מקרר וגישה כל כך שונה"), "יש לו בחורות כמו מים", "זזה בדאווין" ו"רמי מואשם בהחזקת סמים קלים". הלהקה התפרקה וכהנא הוציא בשנת 2000 אלבום סולו אישי ואינטימי בשם "שכחתי איך לאכול" כולל הלהיט "על מה הוא מדבר" וקז  הקליט גם הוא אלבומי סולו נסיוניים.
השניים הקימו שוב את "ג'ירפות" עם אסי ששון בתופים וגיטרות וארז רוסו בגיטרות וקולות. כהנא הוציא  ספר סיפורים קצרים, "תכנון להתאוששות מאסון", אלבום באנגלית "THE PROMISE LANDING" ואלבום אמביאנט אינסטרומנטלי בשם "360".
ב2006 הוציאה "ג'ירפות" את האלבום "גג". עם להיטים וקליפים כ"גג", "לכת", "חייב לשכב" והופעות מטורפות הפכה הלהקה להצלחה גדולה. אח"כ הקליטה הלהקה את "מונוגמיה" ו"I'M BURNING UP" ואת האלבום המצויין 
"אין כניסה לפילים". ובמקביל, כל הזמן, הם גם פועלים מחוץ ללהקה. כהנא הקליט עם חיים לרוז שיר מחאה נגד ראש הממשלה דאז (אהוד אולמרט) בשם "גוג", הוציא ספר שירים "מנוף מצביע אל הים" ושני אלבומים באנגלית, תחת הכותרת  THE WALKING MAN"" (השני בהשתתפות נינט). גם יאיר קז לא מפסיק להקליט לבדו מוזיקה קצת יותר ניסיונית, ארז רוסו מוציא עכשיו שירים יפהפיים כחלק מהצמד "ויינברג ורוסו" וגם אסי ששון בדרך לאלבום משלו. עכשיו הם שוב כולם ביחד באלבום חדש. הטוב ביותר שלהם. 

תזכורת לאיך הם נשמעים בהופעה: ג'אם ב"מוזיקה היום" בגלי צה"ל
http://www.kutnermusic.com/2013/02/blog-post_11.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה