יום שני, 18 בנובמבר 2013

הקספרים חוגגים עשרים


חגיגת 20 השנה ל"מופע הארנבות של דוקטור קספר" המתרגשת עלינו השבוע באלבום אוסף חדש ובהופעה במועדון התיאטרון ב21.11, היא למעשה ציון דרך בחייהן של שתי להקות שפעלו, ופועלות, תחת אותו שם. שתיהן הן כלי הביטוי של שני יוצרים, שיר להב ואורן ברזילי, ויש להן כמובן שירים משותפים (כשהלהקה השניה חוזרת לשירי הראשונה), ובכל זאת אלה שני הרכבים שונים. עם ראש אחר, ועם תפקיד אחר במוסיקה הישראלית.
הלהקה הראשונה הייתה הפתעה גדולה ברוק הישראלי של ראשית שנות ה-90. הקלידן-זמר שי להב הגיע לראשית העשור אחרי שניסה כוחו כסולן וכחבר בלהקות אחדות (ביניהן "שדות זהב"). הוא פגש בגיטריסט וזמר צעיר ממנו בשם אורן ברזילי, והשניים יצרו שירים למופע פופ קברטי בשם "מופע הארנבות של דוקטור קספר". כשהפכו ללהקה, עם צירופם של הבסיסט איציק רייזנברג והמתופף צביקה כהן, הפך שם המופע לשם הלהקה.  הקספרים היו אחת הלהקות הכי מדליקות, מקפיצות וכיפיות בסצנת הרוק הצעיר של התקופה, עם רוק גראנג'י בשילוב פאנקי-פאנק-פופ, שהושפע מלהקות אמריקאיות כמו "רד הוט צ'ילי פפרז" ואחרות. הצלחתה בהופעות הייתה גדולה ויצרה לה חוג מעריצים גדול יחסית עוד בטרם הקליטה מקצועית אף שיר. ב1992 החליטו רונן בן טל ואורי פירסט מאולפני "די.בי." להפיק את הלהקה, חיים שמש מ"הד ארצי" החתים, ודודי לוי, מ"נוער שוליים", הפיק מוסיקלית ועיבד עם חברי הלהקה. ב1993 יצאו "בשמלה אדומה" (ע"פ השיר של להקת הנח"ל עם תוספות מקוריות) ואחריו "בואי דינה",  ואלבום הבכורה שכלל עוד להיטים שכתבו להב וברזילי, ביניהם "סקס", "יום שני השמח", "כל יום" ו"שרה בצבעים". הלהקה הפכה להצלחה עצומה ויצאה מ"רוקסן" אל המופעים גדולים בפארקים ופסטיבלים (בין השאר, בפסטיבל ערד במופע "ימי ראשית הקיץ" משירי שמוליק קראוס.
ב1994עברה הלהקה את משבר האלבום השני, שוב בהפקת דודי לוי אך עם מעט להיטים (וקליפים עצמאיים שהפיקה הלהקה): "אהובתי השונה", "ימות הקיץ", "רדיו ג'ו" והרבה פחות הצלחה. בהמשך השנה, לצד הופעותיה הרגילות, הופיעה הלהקה גם במופע אקוסטי.
האנרגיות והיצירתיות חזרו לפרוח באלבומה השלישי של הלהקה, "הו הו" שיצא ב1995. הפעם המפיק המוסיקלי היה עובד אפרת שגם השתתף בעיבודים עם הלהקה. "אחלום לנצח", "יותר מדי", "הו הו" ו"תראו אותי"  היו הלהיטים הבולטים, אך האלבום לא הצליח. כך גם ההופעות שאחרי הוצאתו, חלקן עם שי נובלמן במקומו של רייזנברג שחזר בתשובה. בינואר 1996 התפרקה הלהקה.



ברזילי ולהב נפרדו מהשותפות, והמשיכו ליצור מוסיקה, הראשון בעיקר באנגלית, בארה"ב. השני כמלחין ומפיק לאחרים, ביניהם שרון חזיז ובעיקר ללהקת "היי פייב" שהפכה לאחת ההצלחות הגדולות במוסיקה הישראלית של שנות התשעים. גם בעשור הבא המשיכו החברים ליצור, להקליט ולהיות מאד פעילים במוסיקה (אורן ברזילי בארה"ב, ושי להב, בלהקת "אדוני הממון" עם דן תורן, וכמפיק ללא מעט אמנים).
ב2004 קמה להקה "מופע הארנבות של דוקטור קספר" השנייה. בספטמבר באותה שנה הופיעו שי להב ואורן ברזילי במופע איחוד במועדון "בארבי" כשאיתם מנגנים גלעד פסטרנק בגיטרה, אורן זיו בבס, שי נובלמן בבס בחלק מהשירים, יובי חייבי בתופים וערן טלמור בקלידים. ההופעה, שהונצחה גם בדיסק, התרכזה במיטב הלהיטים הישנים, אך הוכיח שיש על מה לדבר ולא רק על נוסטלגיה. הכימיה בין החברים הוותיקים היתה מושלמת, עם הנגנים החדשים הם נשמעו נהדר, והקהל הצעיר קיבל את הלהקה אפילו טוב יותר מאיך שחבריה התרגלו להתקבל בהופעות בסוף דרכה, שמונה שנים קודם לכן.  עוד כמה סיבובי הופעות קצרים ומוצלחים, שיכנעו את להב וברזילי שיש להם מה לומר גם בהווה. הם התחילו שוב לכתוב ביחד ולשלב בהופעות שירים חדשים כמו "עולם שקט" ותכננו להקליט אלבום חדש. ב2008 יצא מתוכו שיר ראשון, "היא כל הסיפור", אך הגורל רצה אחרת ולפני שהאלבום יצא חלה ברזילי בתסמונת "גיאן-בארה", ופעילותו שותקה למשך חודשים אחדים. בזמן שיקומו יצר ברזילי אלבום סולו אישי מקגש באנגלית, והחל להופיע בביתו, אך בתחילת 2009 התבשרו אוהדי להקה  שהחברים חזרו שוב לפעילות והוציאו את אלבום האולפן הרביעי שלהם, "סוף לא טוב". הקספרים חזרו בגדול והפתיעו את מי שחשב שהם שייכים רק לשנות התשעים. שנתיים נוספות חלפו, והקספרים באלבום מצויין נוסף, "בן חורג", עם גיטריסט חיזוק חדש, אריאל פוליאקוב ועם עוד שורה של שירים מוצלחים, ביניהם הלהיט "הכל יהיה בסדר".

הנה הם בהופעה עם האלבום "בן חורג" בתכנית "מוסיקה היום" בגלי צה"ל 9.10.11
מופע הארנבות של דוקטור קספר בהופעה בגל"צ 9.10.11
מוזיקה היום 9.10.2011
דני אור ואסף סיטון: סאונד
מופע הארנבות של דוקטור קספר
שי להב בשירה וקלידים, אורן ברזילי בשירה, גיטרה והקשה
אריאל פוליאקוב בגיטרה וקולות, אורן זיו בבס, יובל חייבי בתופים
עץ או פלי
הכל יהיה בסדר
נמאס לי
אחלום לנצח
עולם שקט
אף אחד לא גר כאן יותר
ריב
בואי דינה

17 שנים אחרי הפירוק הם לגמרי קיימים. לא להקה פתטית שמנסה לשחזר את העבר, אלא להקה חיה ופעילה שחבריה נשמעים טוב לא פחות מזו שהיתה פעם, והשירים החדשים שלהם מצויינים ומתאימים לגילם ולדרך שעשו. ב21 בנובמבר במועדון התיאטרון יצטרפו אל ברזילי, להב, חייבי, זיו ופוליאקוב מספר אורחים: דודי לוי, "מרסדס בנד", לירון רמתי ו"תירס סקסואל".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה