יום שבת, 23 בנובמבר 2013

מאחורי הצלילים, לפני המלחמה


אם צילום אחד שווה אלף מילים אז מי יודע כמה שווה סרטון עתיק, צילום וסאונד... הנה אחד כזה שעלה לאחרונה לרשת והחזיר אותי בבת אחת 40 שנה אחורה. הלוקיישן: אי שם במדבר סיני. המשתתפים: שלמה גרוניך בפסנתר ושירה, מתי כספי בגיטרה ושירה, וקבוצה קטנה של חיילים מאובקים, עייפים ועצובים, מנסים לשאוב עידוד מההופעה המאולתרת. השירים: "אלוהים מרחם על ילדי הגן", "ציור", וגם "רוקי רקון" ו"משהו" של הביטלס. התאריך: השבוע הראשון למלחמת יום כיפור. אני חוזר שוב ושוב ושוב אל הצילום הזה, הלא-ממש מקצועי אך המפתיע באיכותו היחסית, ומצטמרר. הניגוד בין המוסיקה הנפלאה, מעוררת ההשראה, והסצנה ההזויה בלב המדבר, והחיילים המותשים שמי יודע אם שרדו את המלחמה... והשיר החדש שגרוניך כתב ושר אז, ולא הקליט מעולם, "שיר לאדמה" שמייחל לקצת שלווה ושלום, והידיעה המרה שאחיו הצעיר של שלמה, איש חיל האויר ירון גרוניך ז"ל, נפל ימים אחדים אחרי ההופעה הזו.

ויומיים אחרי שגרוניך העלה את הסרטונים ליו-טיוב, מתגלה לפתע תיעוד נדיר נוסף מהימים ההם. גם הוא מצולם בצבע (שלא כמו מה שראינו אז בטלויזיה הישראלית) וגם הוא, מהימים ההם. יעקב גרוס, חוקר ומתעד הקולנוע הישראלי, שיחזר קטעים משלושה סרטים שצולמו בישראל לפני מלחמת יום כיפור, בהפקת מרסל וואנג. ישראלי שיצר סרטי תדמית ישראליים לצורך הפצתם בגרמניה. בין שאר האמנים המופיעים בסרטים נמצא את אסתר עופרים, להקת פיקוד צפון, להקת חיל השריון ולהקת פיקוד דרום, מישה סגל ורותי נבון, להקת כוורת ו... מתי כספי עם שלמה גרוניך. בסך הכל חודשים אחדים לפני המלחמה, והשניים, שזה מכבר הוציאו את אלבומם "מאחורי הצלילים" (שהוקלט בהופעה בסוף 1972) ממשיכים להופיע ביחד במופע הכי מפתיע של התקופה, וגם מציעים לצוות הצילום הגרמני קטעים חדשים שלא יצאו מעולם: אילתור ג'אזי חופשי משעשע שנמשך יותר מעשר דקות, גרסה מפתיעה בגרמנית לשיר "רוזה מרציפן" במקור מאלבום הבכורה של גרוניך, וגם שני השירים של הביטלס שהיו כנראה חלק מהרפרטואר הקבוע של אותם ימים. SOMETHING וROCKY RACCOON.

ההופעה במלחמה סימנה את סוף הגלגול הראשון של המפגש כספי-גרוניך "מאחורי הצלילים". מאז לשניהם ישנה קריירה מפוארת וממשיכים להיות פעילים מאד במוסיקה הישראלית העכשווית. הם שיתפו פעולה מידי פעם (למשל כשכספי הפיק לגרוניך את האלבום "צמר גפן מתוק") והם אף נוהגים לחזור אל הופעות משותפות תחת הכותרת "מאחורי הצלילים". אבל שום דבר לא יכול להשתוות לראשוניות של המפגש הראשוני ביניהם. לאש היצירתית שנדלקה בין שני מוסיקאים שאף פעם לפני לא עשו את זה ביחד עם מישהו אחר. לא לפני כן או לאחר מכן. קרה שם נס אמנותי, וגם ארבעים שנה אחרי, שתי ההופעות האלה מדהימות לא רק בגלל ההקשר ההיסטורי, אלא בגלל שהמוסיקה של השניים והצורה בה הם מופיעים כל כך חופשית ומשוחררת ולא דומה לשום דבר במוסיקה הישראלית.
אמנם, נכון, בשנות השבעים היו המון מהפכות מפתיעות במוסיקה הישראלית. אני חוזר ונזכר בתופעה הזו כבר כמעט שנה שלמה, כמחליפו של דורון נשר בתכנית שבועית בגלי צה"ל (בשבתות בין 12 ל14). אני מתרכז בתכניות האלה אך ורק בשנות השבעים, ונדהם לגלות בעצמי עד כמה עשירה ומקורית ומגוונת היתה התקופה ההיא. מתי כספי ושלמה גרוניך הם מהדמויות העיקריות של העשור, ביחד ולחוד. גרוניך אמנם הספיק רק חצי עשור, אבל עשה המון המון מוסיקה, לעצמו ולאחרים. ב1975, אחרי אלבום סולו ראשון, מפגש עם כספי ב"מאחורי הצלילים" ושלישית "קצת אחרת" עם שם טוב לוי ושלמה יידוב  הוא נסע לחו"ל עד 1980. גם כשחזר מחו"ל המשיך גרוניך להיות אמן מפתיע ולא פשוט ו"לא מסחרי", ודווקא בשנים האחרונות הוא זוכה בהרבה יותר הכרה ותשומת לב. כספי, שתמיד שילב ניסיוניות וחדשנות ביכולת ליצור "פופ" היה בשנות השבעים המוסיקאי הישראלי הכי פורה ומגוון, עם כמות מטורפת של מאות (!) שירים שהיה קשור ליצירתם, כמלחין או כמעבד או כמבצע... 

כמה רגעים משותפים בדרך. ב1970 הלחין מתי כספי (יליד נובמבר 1949) מילים של דן אלמגור למחזה "עיר הגברים" ביניהם את הלהיט "פנקס הקטן" ששר ששי קשת. שלמה גרוניך (יליד ינואר 1949) היה הפסנתרן בתזמורת המלווה ובתקליט המחזה (שיצא ב1971). בראשית אותה שנה הגיע לרדיו שיר ראשון של הצמד מתי כספי ושלמה גרוניך: "בעל יקר ואשה מתוקה". השיר הוצג למצעד ו... נעלם בלי להותיר זכר. מתי כספי הוציא אלבום עם שלישית "לא אכפת להם" ושלמה גרוניך את הסולו הראשון שלו "למה לא סיפרת לי", שניהם עבדו עם אמנים רבים אחרים וחזרו להקליט ביחד בספטמבר 1971 בשיר בשם "מה יהיה אתי" שגם הוא לא משך תשומת לב מיוחדת. קצת יותר טובה היתה תשומת הלב של התקליטון שהקליט יחדיו בראשית 1972. שני שירים שכתבו והלחינו יחד, והקליטו עם להקה: "ציור" ו"בן גוריון". הם גם נפגשו בהפקות לאחרים באותה תקופה, למשל כששלישית סיני בהפקת גרוניך (עם הסולן שלמה יידוב) הקליטה את השיר שהלחין כספי "לבד", ו"צוות הווי הנדסה קרבית: (עם נתן כהן) שניהל מתי כספי הקליט את השיר "איילה" שהלחין גרוניך. באפריל 1972 הופיע כספי בפסטיבל הזמר בלחן שלו למילים של גרוניך, שגם היה אחראי על העיבוד התזמורתי "אחרי שנסעת" (ואותך), ובהמשך השנה השניים שיתפו פעולה באלבומה של חוה אלברשטיין "אשה באבטיח" משירי נורית זרחי.


ביולי 1972 הוצג למצעד גל"צ שיר משותף של כספי וגרוניך "אלוהים מרחם" למילים של יהודה עמיחי. השיר הוקלט בהופעה במועדון "צוותא" בתל אביב, ואחרי חודשים אחדים יצא תקליט ההופעה תחת הכותרת "מאחורי הצלילים". התקליט כלל שירים חדשים שנוצרו לכבוד המופע המשותף: "אבי" (יהודה עמיחי), "רוצה שנית" (משה שכביץ), "ציור", "בן גוריון", "יום לפני הדין", "מאחור הגדר הלבנה", וגם שירים מדרכם הסולנית, כמו "אל נא תלך" ו"קווינטה" של גרוניך, ו"כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" ו"ואותך" של כספי. רק שניהם על הבמה, גיטרה ופסנתר, ועולם שלם ושיר של צלילים, של כאב ויופי ועצב ושמחה... שירים שהפכו לקלסיקה ישראלית. אחר כך היו הופעות משותפות עם סוזאן ופראן (שגם הקליטו שיר גנוז שלהם "סוסי הפרשים" למילים של אמיר גלבוע) ועם שלומית אהרון. ואחר כך באה המלחמה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה