יום ראשון, 4 ביולי 2010

בום פם




ההיתקלות הראשונה בלהקת "בום פם" עשויה להיות הפתעה גדולה. הם לא רק נשמעים מוזר אלא גם נראים כמו משהו די הזוי, לפחות בקריטריונים המקובלים של "הרכב רוק". אני זוכר, פחות או יותר, את הפעם הראשונה שלי, בתחילת שנות האלפיים. חברת התקליטים NMC ערכה פרזנטציה לכמה אמנים חדשים שהוחתמו לחוזה הקלטות או שהיו על סף החתמה, ואחד המציגים בפרזנטציה היה הרכב שדובר עליו כאחת ההבטחות הגדולות של התקופה... אל הבמה הקטנה ב"זאפה הרצליה" עלתה שלישיה שכללה גיטרה ותופים ובעיקר טובה (TUBA) שהוא כלי נשיפה ענק שמוציא צלילי בסים נמוכים במיוחד. הם ניגנו שלושה-ארבעה קטעים אינסטרומנטליים משונים, שנשמעו כאילו נלקחו מאחד הפסקולים של אמיר קוסטריצה או, להבדיל, מאלבומיו היותר קשים של טום ווייטס. זה היה מאד מיוחד ושונה ומעניין, אבל נשמע כמעט חסר סיכוי מסחרי. עכשיו, בערך שבע שנים אחרי, כש"בום פם" מוציאים כבר את אלבומם השלישי ומתפנים מסיבוב ההופעות העולמי לכמה גיחות קצרות בישראל, מתברר שההרכב המשונה הזה, הוא גם הצלחה מסחרית ולא רק אמנותית. במסווה של להקה צוענית-בלקנית-מזרחית שעושה כיף מציעה "בום פם" את אחת האופציות היותר אבנגרדיות במוזיקה הישראלית, או ליתר דיוק, של המוזיקה העולמית שמקורה בישראל.


האלבום החדש, השלישי של הלהקה ALAKAZAM, הוא בעל פוטנציאל לקרב אותם עוד יותר אל לב המיינסטרים הישראלי, גם בזכות הלהיט מתוך האלבום, שיר הנושא שמתבסס בטכסט שלו על "אברקדברה" של "להקת סטיב מילר" (ולא סתם: "אלקזם" לצד "אברה" ו"קדברה" הם שמותיהם של דמויות פוקימונים יפניות). ולא רק בזכות הלהיט הזה "בום בם" של היום נגישים יותר, אלא גם בגלל שמינון הרוק-גיטרות באלבום גדול ביחס לצליל העממי שהיה מקובל אצלם וחוץ מזה, נדמה שהאוזן המאזין "הרגיל" שאינו הארד קור מוזיקה עממית, נפתחה בשנים האחרונות להרבה טעמים וצבעים שהיו זרים לה אך לפני עשור.

שורשי "בום פם" נמצאים בבית הספר "תלמה ילין" שם למדו אורי כנרות, עוזי פיינרמן ויובל "טובי" זולוטוב. כנרות ופיינרמן למדו במגמת ג'אז וזולוטוב, כבעל נסיון בנגינה בבריטון וטובה מאז שהיה ילד, היה במגמה הקלאסית. הם אמנם לא ניגנו ביחד, אבל ידעו זה על זה ושמרו על קשר. תוך כדי ואחרי הלימודים ניגנו השלושה בהרכבים שונים. . כנרות בין היתר ב"הזוהרים" ועם מיכל קאהן, פיינרמן ב"איטליז" והרכבי ג'אז ופולק שונים (באחד מהם הכיר את דודו כוכב, שהפך למתופף "בום פם"). זולוטוב ניגן בעיקר בתזמורות קלאסיות.
בשנת 2000 השתתפו עוזי פיינרמן בגיטרה ושירה ואורי כנרות בסקסופון בלהקת PEZ עם אדם שפלן בבס ושירה, אייל תלמודי בסקסופון ורם גבאי בתופים. הלהקה נגנה קטעים אינסטרומנטליים בסגנונות שונים והיתה פעילה זמן קצר בלבד. כנרות נסע לארצות הברית ודווקא שם התחבר לשרשיו המוזיקליים ובמיוחד למוזיקה ששמעו הוריו שהיו רקדנים בלהקת חובבנים בלקנית. בחזרה בארץ הוא חלק דירה עם פיינרמן והשניים החלו מג'מג'מים ביחד מוזיקה מזרחית וערבית, לעתים ביחד עם חברם מהתיכון זולוטוב. כך הוקמה בסוף 2002 "בום פם" עם שני גיטריסטים ונגן טובה שמנגן גם בתוף בס ברגל. שמה של השלישיה נלקח מלהיטו הגדול של אריס סאן, אך חבריה לא התרכזו במוזיקה יוונית אלא גם בגרסאות אינסטרומנטליות למוזיקה מקורית בהשפעה בלקנית, כלייזמרית יהודית, ערבית ו... רוקנ'רולית, בעיקר סארף (מוזיקה גלישה פיפטיזית).


ב2003 נדלק ברי סחרוף על הלהקה והזמין אותה לחמם את הופעות האיחוד של "מינימל קומפקט" בהיכל התרבות. סחרוף גם הצטרף לשלישיה להקלטת גרסה לשיר "בום פם" ובעצם הביא אותם לראשונה לידיעת הקהל הרחב. בתקופה הזו צרפה הלהקה מתופף, תחילה רם גבאי ובהמשך את דודו כוכב. במהלך 2004 יצרה הלהקה קשר עם שאנטל, די ג'יי גרמני שהתמחה בחיבור בין מוזיקה עממית ודאנס. שאנטל הזמין אותם לסיבוב הופעות בבתי אופרה יוקרתיים בפרנקפורט ובברלין והלהקה צברה ניסיון וביטחון. הם שיתפו פעולה עם אנסמבל בת שבע, חיממה את הופעות להקתו של אמיר קוסטריצה ואת "הג'יפסי קינגד" ועבדה על אלבומה הראשון שהוקלט ב2005 באולפן של שאנטל בגרמניה, בהפקה משותפת שלו ושלהם. האלבום כלל עיבוד אחד לקטע עממי (GROSS), שיני שירים וקטעים אינסטרומנטליים שכתבו פיינרמן וכנרות, ביחד ולחוד. עוד לפני שיצא האלבום המשיכה הלהקה להופיע במגוון הופעות, ממועדונים ועד חתונות וגם שיתפה פעולה עם אמנים שונים, ביניהם בהופעות עם אהובה עוזרי ובהקלטה עם עליזה עזיקרי, איתה חידשו את להיטה "נערה ממש אוצר" בהפקת "היונים".
ב2006 הקליטה הלהקה שני שירים בעברית, "חתול וחתולה" ו"עדי אדיוס". שניהם, וגם גרסתם ל"בום פם" עם ברי סחרוף צורפו לאלבום הבכורה "בום פם" שיצא ב2006 בחברת התקליטים ה"תו השמיני" בישראל ובחו"ל בחברת "Essay Recordings" הגרמנית. הצלחת הלהקה כברה אחרי הוצאת האלבום, הרמיקס ל"חתול וחתולה" על ידי הדי- ג'ייז "רדיוטריפ" (שהפכו את השיר ל"חשיש") זכה בהשמעות, בפסקול הסרט "בקרוב יקרה לך משהו טוב" חידשה הלהקה את השיר הספרדי "איי כרמלה" עם הזמר איטלו גונזלס. והלהקה הוזמנה לפסטיבלי מוזיקת עולם ברחבי העולם, ביניהם בפסטיבל WOMAX בספרד.


בשנת 2009 יצא אלבומה השני של הלהקה, Puerto Rican Nights ובו בעיקר גרסאות שלהם לקטעים עממיים וגם לשירים ישראלים ישנים כמו "שיירת הרוכבים" (ששר מאור כהן), "מרלין ג'ונס" (ששר דרור אהבה רומם מ"גרובטרון") וגם אחד חדש יחסית של תומר יוסף "אני רוצה לזוז". בהמשך השנה יצאה הלהקה להפסקה. אורי כנרות הוציא אלבום רמיקסים לשירים של אחרים והמשיך לנגן גם עם "בלקן ביט בוקס" ואחרים, עוזי פיינרמן החליט לפרוש ולהקדיש את זמנו לים הפעילויות האחרות שלו ("האחים רמירז", קרולינה, התזמורת של קותימן, "הדג נחש" ובהמון הקלטות). גם המתופף דודו כוכב עזב והוחלף באיתמר לוי. עכשיו, כשלישיה, מוציאה הלהקה את אלבומה החדש Alakazam וממשיכה להשתתף במגוון הפקות, ביניהם בהקלטת "שיר הבורקס" עם רמי דנוך (זמר "צלילי העוד"), הופעה בערב מחווה לאלבום של אהוד בנאי והפליטים (עם "מרקיסטן"), הופעה בקונצרט מיוחד של התזמורת הפילהרמונית, בניצוחו של אילן וולקוב ומי יודע מה עוד.



ביום ראשון 11.7.2010 הלהקה מופיעה בתכניתי "מוזיקה היום" בגלי צה"ל בשעה 15:00

לכבוד האלבום החדש ולרגל סיבוב ההופעות שלהם בארץ. בין השאר ב...
10.7 "צוללת הצהובה" ירושלים
12.7 "לבונטין" תל אביב
20.7 "זאפה" תל אביב כחימום ל"תפוחים"
26.7 בירושלים עם רמי דנוך
29.7 "אוזן בר" תל אביב
5.8 "קומפורט 13" תל אביב יחד עם "האחים רמירז"
6.8 "פינה בצפון"
9.8 "רוטשילד 12" תל אביב

בונוס מיוחד!!!!
עם הוצאת האלבום השני, ב28.1.2009 הופיע בתכניתי "האיש הקטן מהרדיו" ההרכב הקודם של "בום פם":
אורי כנרות בגיטרה ושירה, עוזי פיינרמן בגיטרה ושירה, יובל זולטוב בטובה, איתמר לוי בתופים.
השירים בהופעה בתכנית:
SURFING TUBA
AY CARMELA
יונתן הגדול
בום פם

2 תגובות:

  1. איזה כיף לשמוע אותם!

    השבמחק
  2. מה עם הקטע שהיה עם יעל דקלבאום בדיוק לפני בום פם?

    השבמחק