יום שישי, 30 ביולי 2010

פוליאנה פרנק אחרי עשרים שנה

בחזרה לארון

פוליאנה פרנק בימים ההם... צילום נעמי טליתמן
בשנות השמונים היתה אליוט, אז עדיין בשמה המקורי שרון בן עזר, חלוצה של ממש. לא רק ביציאה מהארון, היא הייתה כנראה הראשונה במוסיקה הישראלית שהצהירה על היותה לסבית, אלא בעצם הופעתה, בדרך שבה הציגה את עצמה כאשה-יוצרת-זמרת ובאומץ שלה לא להתחשב במוסכמות. גם בשנות השמונים, כשהמוסיקה הישראלית כבר ידעה מה זה רוק בכלל ורוק נשי בפרט, היא היתה רחוקה מאד מהסטריאוטיפ המקובל. כבר מתחילת דרכה, עוד כשתופפה בלהקת הפנק-התעשייתית "דוראלקס סדלקס", היה ברור ששרון בין עזר שמה זין על "איך מקובל להיות" ועושה מה שבא לה. לא כפרובוקציה לצורך משיכת תשומת לב אלא כאמירה אמנותית ואישית. היא נפש חופשייה והיא מוכנה לשלם מחיר על החופש הזה.
"הקהל הרחב" הכיר את השם "פוליאנה פרנק"אם בכלל, אי שם בסוף שנות השמונים תחילת התשעים, בזכות הלהיט "זיוה":
לי זה לא אכפת,
אם שמך הוא מעוות
או אם הוא נשמע,
כמו שם של מחלה
את עושה לי די בסדר,
וזה מה שקובע
והחזה שלך,
הוא משהו משגע...

זהו כוחו של להיט, ובוודאי של להיט שיש בו פרובוקציה מסוימת, אבל את השיר הזה לא שרון כתבה והוא בסך הכל חריג באמירה הכללית שלה. בהרכבים השונים שבהם פעלה היו תמיד גם קטעי FUN כיפיים, אבל הייתה גם אמירה מחאתית וכואבת. אם כבר לבחור בשיר אחד מייצג, אז "גיבור צבא ההגנה", שהעז לומר משהו בוטה על דמותו של הגבר הישראלי (ובפירוש לא שיר נגד צה"ל), נראה מתאים יותר.

לחרוש בג'יפים, לעבור את הגיבוש
לעשן נולבס, לחזק את השיזוף
לזיין מהר, לגמור תמיד ראשון
לזרוק אחרי שבועיים, לשלם את החשבון
כן גם אני רוצה להיות גיבור בצבא ההגנה
וגם לי תהיה אישה נורא יפה שתחכה לי במיטה
וכשאני אגמור לסדר את כל העניינים
היא תעשה לי ביד והיא תגיד לי
אההההההה - אתה מדהים
למצוא את זאת שנותנת
לרוץ ולספר
לעשות המון כסף
לנהוג הכי מהר
לדפוק ת'מזכירה
לשתות בלי בעיות
תמיד להסריח
ואף פעם לא לבכות
כן גם אני רוצה להיות גיבור בצבא ההגנה...

שני השירים האלה הופיעו לפני עשרים שנה בדיוק באלבום "אין לבחור", אלבום הבכורה (אחרי קסטה אחת) של "פוליאנה פראנק". עכשיו חוזר ההרכב המקורי, לראשונה, להופעת איחוד חד פעמית ועמוסת אורחים מיוחדים (במועדון "בארבי") ולמופע אקוסטי, כולל שיחה עם הקהל, במסגרת "סיפורים במונו" ב"תיאטרון תמונע".
שורשי "פוליאנה פרנק" היו בלהקת "אח חורג" שהקימו ב1985 הקלידן-זמר רז בן עזר (אחיה של...) והגיטריסט זמר עמי לוי. שרון בן עזר, באותו זמן, השתחררה משירות בגלי צה"ל (ביומן החדשות) והצטרפה כמתופפת ללהקת "דוראלקס סדלקס". אחרי חצי שנה של חזרות הופיעה הלהקה פעם אחת במופע בשם "לא קיבלו חנינה"... והתפרקה. שרון הספיקה לשיר במופע את "גיבור אשה ודגדגן" שהפך אחר כך ל"גיבור צבא ההגנה".


והנה... כדי תשתמעו איזה אחלה מתופפת היא היתה

"דוראלקס סדלקס" בהופעה בגלריה בוגרשוב 1986

אורי דרומר בס ושירה, ארז שווייצר גיטרה ושירה (ותופים),

גיא קוניק טייפים ושירה, שרון בן עזר בתופים (וגם גיטרה ושירה)

והנה באותה הופעה הביצוע המקורי ל"גיבור צבא ההגנה" (אז הוא נקרא "גיבור, אשה ודגדגן")

ב 1987שינתה בן-עזר את שמה ל"אליוט" וקימה צמד עם חברתה ליאורה מוגרבי. "פוליאנה פרנק", כשילוב הדמות הספרותית פוליאנה ואנה פרנק. אליוט בשירה ובגיטרה ומוגרבי בבס הופיעו שלוש הופעות פרובוקטיביות, נסעו לאמסטרדם, ונפרדו.

ב1989, הקליטה בן-עזר באולפן ביתי ובהפקת אחיה רז, שמונה שירים בעברית ובאנגלית. היא שרה, ניגנה בגיטרות ובמפוחית ותכנתה תופים ואיתה שבי עוזיאל בבס, גיטרה וקולות, רז בן עזר בקלידים, גיטרה, חליל וקולות, ועמי לוי בגיטרה. לצד שירי שעשוע כללו ההקלטות שירי מחאה כואבים וחריפים, ביניהם "גיבור צבא ההגנה", "ארץ אחרת", "בעלטת", "Marble Woman” ועוד. השירים יצאו בקסטה בשם פוליאנה פרנק – חיה ומתה בארון בהפצת "האוזן השלישית", וזכתה בהצלחה (יחסית) מפתיעה.



רזי בן עזר פרסם בבלוג שלו תיעוד מעניין של ימי הקלטת הקסטה...http://www.notes.co.il/razi/49411.asp

והנה הקליפ המקורי ל"גיבור צבא ההגנה לישראל" 1989. ביים ירון בן חורין. צילם וערך גיא ג'קסון.




ב1990 בעת ביקור מולדת הקימה אליוט מחדש את "פוליאנה פרנק" עם עמי לוי בגיטרות וקולות, שבי עוזיאל בבס וקולות ורז בן-עזר בגיטרה, קלידים, פסנתר, קולות ותכנות תופים. ההרכב החדש-ישן הקליט בעיקר שירים שהלחינה בן-עזר. ביניהם "הנצורים והצודקים", "Escape Will Always Fail" ו- "Dykes And The Holy War", "Strange Fruit” ועוד. את להיט האלבום "זיוה", כתב הלחין עמי לוי. השירים יצאו תחילת בתקליט ויניל "אין לבחור", ואח"כ בCD שכלל גם חמישה משירי "חיה ומתה בארון".


ביולי 1990 התארחה "פוליאנה פרנק" בתכנית "עד פופ". אליוט,עמי לוי, שבי עוזיאל ונגן אורח: רע מוכיח. רזי בן עזר היה בחו"ל. יואב קוטנר ואברי גלעד מארחים. השיר "זיוה" + ראיון קצר.


אחרי הוצאת האלבום חזרה בן-עזר לחו"ל ועברה לגור בלונדון. היא ניגנה במשך כל שנות ה- 90 בהרכבי רוק שונים, ביניהם Sister George, Night Nurse ועוד. בלונדון פגשה אליוט את המוסיקאי חיים פרנק אילפמן שהפך מאז שותפה ליצירה. הם הקליטו והופיעו ביחד גם בעיבודים אלקטרוניים לשיריה המוכרים וגם בשירים חדשים. ב2000 יצא האלבום "אחרי הציונות על שפת הים" של "פוליאנה פרנק". שהיתה בשלב זה בעיקר צמד, אליוט ואילפמן. בין שירי האלבום בלטו "הגלות", "מחבואים", "ארץ מוחלת יושביה" וחידוש מפתיע ל"שיר הרעות".
מאז ממשיכה אליוט לפעול תחת הכותרת "פוליאנה פרנק" וגם מחוצה לה. בין השאר באלבום "פלסטלינה 1" שכלל רמיקסים לשירים ישראלים מוכרים, הלחנת המוסיקה לסדרה של חיים יבין - 'ארץ המתנחלים' ולסרטים "פיצה באושוויץ", "הזמן הורוד" ועוד. אליוט היא גם תקליטנית משובחת, והיא מתכוננת להוציא בקרוב אלבום סולו ראשון. בינתיים היא סוגרת מעגל שפתחה בימים שונים לגמרי בחיים בישראל, לפני עשרים שנה.


... ובזמן הזה.צילום משה שי


"פוליאנה פרנק" בהרכב המקורי ועם אורחים בהופעה במועדון "בארבי", 12.08.10

ובמסגרת "סיפורים במונו" עם הסיפורים מאחורי השירים, ב"תיאטרון תמונע", 14.08.10

בשבוע הבא, ב8.8, תגיע "פוליאנה פרנק" להופעה בתכנית "מוזיקה היום" בגלי צה"ל (מידי יום א בשעה 15:00).

הנה, כחימום, השירים מהפעם הקודמת בה התארחה הלהקה (בגרסת הצמד) בתכנית, לפני עשר שנים, ב4.9.2000.
שרון בן עזר בגיטרה ושירה. חיים אילפמן בקלידים וסמפלר.

השירים בתכנית: הגלות, מחבואים, זיוה, ארץ מוחלת יושביה,
ESCAPE WILL ALWAYS FAIL, נאמר לי.


2 תגובות:

  1. יש לי תקליט או שניים של 'דוראלקס סדלקס'.
    מרוב פטישים ודיסטורשנים המחט שלי קופצת,
    וכמה שאני מנמיך, לא עוזר!
    לא יאומן איזה הארד-קור תל אביבי
    עשו פה. גלריה בוגרשוב... היו ימים.
    ולמרות כל הרעש התעשייתי מהתקופה הזו
    יש באלבום 'אין לבחור' של פוליאנה פראנק כמה שירים מלודיים על זמניים שתמיד תמיד נחמד לחזור אליהם.

    והנה גם כתבת עומק נחמדה על התקופה הזו
    וניתן לראות שבעל הבלוג הזה לא השתנה כלל וכלל:
    http://www.youtube.com/watch?v=ozIXhFpCY0o

    תודה על המאמר הנפלא.
    peace

    השבמחק
  2. היי, כתבת ש"גיבור צבא הגנה לישראל" הוא בפירוש לא שיר נגד צה"ל, למה הכוונה? מת על השיר הזה!

    השבמחק