יום שבת, 30 באוקטובר 2010

עלמה זהר


התקליט החדש של עלמה זהר

פעם, כשעוד היו תקליטים (ולצורך זה גם דיסקים), היה נהוג לדבר על "משבר האלבום השני", כשהכוונה היא למה עושים אחרי שהאלבום הראשון מצליח וצריך להכות על הברזל בעודו חם, לנצל את הבאז לפני שהנו בלטיות של השם החדש תנבל... כלומר צריך ליצר במהירות עוד קבוצת שירים. כי בדרך כלל בדרך לאלבום הבכורה היה מספיק זמן, לפעמים שנים, לכתוב את השירים, לעבוד עליהם, לשפר ולתקן אותם ולברור את הראויים ביותר. בלחץ-האלבום-השני אין בדרך כלל את הזמן הזה ולכן כשבודקים את ההיסטוריה מגלים שלעתים קרובות האלבום השני מורכב משאריות שלא נכנסו לראשון ולכל מיני שירים שנוצרו בחיפזון. כל זה, כאמור, לא כל כך משנה בעולם המוסיקה של ימינו, שחזר להיות, כמו עד סוף שנות החמישים, עולם של "סינגלים".


בכל זאת אני מזכיר את הנושא כאן, בהקשר של עלמה זהר, כי היא נשמעת לי מוסיקאית של תקליטים. גם כשאני מזהה (או שומע ישירות ממנה) על אהבותיה המוסיקליות, וגם כשאני בוחן את המוצר: האלבום השני שלה הוא "אלבום" ולא סתם אוסף שירים ללא קשר.  יש בו שינוי והתפתחות יצירתית, אי חזרה על מתכונות שהצליחו וניסיון לאמירה חדשה ומעודכנת. לא אלבום קונספט על נושא אחד, אבל כן סיכום של תקופה בחייה שנותן למאזין תמונה מלאה בהאזנה לו כיצירה שלמה. אפילו לשם שלו, "שלושים ושלוש" חסר רק "ושליש" כדי שהוא יהיה קשור ישירות לעולם התקליטים של פעם (שלושים ושלוש ושליש היתה מהירות הסיבוב של אלבומים, בניגוד ל45 שהיתה מהירות התקליטונים).


אז עלמה זוהר עשתה אלבום שני כמו שעשו אבותיה הרוחניים בשנות הששים והשבעים... ועמדה בהצלחה רבה במבחן האלבום השני. אמנם אין באלבום הזה כמות גדולה של להיטי-רדיו כמו בקודם לו, אבל זו גם אינדיקציה למצבו של הרדיו ומידת פתיחותו למשהו שלא נשמע בדיוק כמו שציפו לו. מבחינת התקשורת היתה עלמה זהר באלבומה הראשון חידוש מרענן עם הקול שלה, והסיפורים שמאחורי השירים, הדמות המרתקת שלה והשושלת המשפחתית המכובדת... מאז, כולה לפני שנתיים, היו עוד המון שמות חדשים וסיפורים שלא שמענו קודם ולמי יש כוח להאזין לעוד אלבום של עלמה זהר או של כל אחד אחר שהנושא המרכזי שלו הוא המוסיקה ולא הרכילויות או הפרובוקציות שמסביב.

"שלושים ושלוש" הוא אלבום מקסים. עלמה שרה נורא יפה, יותר רגועה מבאלבומה הקודם, אך לא פחות מחוייבת בכתיבה ובביצוע. "שלושים ושלוש" הוא אסופה מרגשת של שירים יפים וצנועים שעלמה זהר כתבה והלחינה (ואחד, נפלא במיוחד שהלחין ושר איתה גבע אלון), בהפקה המוסיקלית והעיבודים של אסי איילון (שעשה את זה גם בקודם) הצליל של האלבום הוא בעיקר געגוע לימים מוסיקליים אחרים. בין השאר לג'ורג' האריסון (כולל שיר בהשראתו בשם "הזהר מהחושך") ולענוגי גיטרה סטייל דיוויד גילמור, מרק נופלר ואריק קלפטון (בשירים כמו "התרגשתי לקראתך", "עבדים משוחררים", "ממצרים" ועוד. נדמה שהגעגוע הוא גם לתקופה שבה למוסיקה הייתה גם משמעות והשפעה בקהילה שבה המוסיקאי חי... עלמה היא בין הבודדים שנוגעת (באלבום ומחוצה לו) בתופעת המהגרים הבלתי חוקיים ומאבק נגד גירושם.

גם אני הלכתי פעם
בנתיב הייסורים
ממצרים לירושליים
במדבר, ימים רבים
בלי מים
עם אותה שאלה בעיניים
גם אני פגשתי רשע
המכה בלי אבחנה
אנשים חפים מפשע
אנשים בלי הגנה
בלי בית
עם ילדים קטנים
הם דופקים לך בדלת
הם בוכים בכי תמרורים
אל תאמר – מה לי עם אלה
אלה אנשים זרים

                                 עלמה זהר בצילום זוהר רון            

עלמה זהר, בת 33 וקצת. והיא רק בתחילת הדרך. באלבומה הראשון, "דברי", לפני שנתיים, היא הציגה את עצמה כך:
הבנתי שאני הולכת לעשות מוזיקה. זה לא היה פשוט בגיל מבוגר ובלי ניסיון. אבל עם הרבה מוטיבציה הקמתי הרכב רגאיי, עשיתי ראסטות, טסתי לאפריקה, הקלטתי באנגלית, אבל אז הבנתי שהכלי המרכזי שלי הוא מילים, ושאני צריכה לכתוב בעברית. טקסטים תמיד כתבתי, אבל הלחנים באו מאוחר יותר ועדיין לקח לי הרבה זמן עד שהבנתי שאני זו שצריכה גם לבצע ... בסוף הבנתי לא חייבים לנסוע תמיד בדרך הראשית, אפשר גם לרדת לשוליים". 

"דברי" הצליח למשוך הרבה תשומת לב עם שירים כמו "עם הגב", "אגוטריפ", "שיר אהבה אינדיאני (מיגל)", "דע" ו"אחרי הנפילה". כשבחרתי אותה ב"ישראל היום" לתגלית השנה כתבתי שיש בה שילוב של תמימות עם חכמה, כאב עם הומור, עיסוק בהבלי העולם הזה עם תחושה שמאחורי כל זה מסתתר משהו עמוק וגדול וחכם... גם עכשיו, שנתיים אחרי, היא מעוררת תחושות דומות. היא אולי לא במרכז תשומת הלב, אבל בהחלט בכיוון הנכון לה.  ממשיכה ללכת בדרכה.

היום (יום ראשון 31.10.2010) עלמה זהר מגיעה להופעה בגלי צה"ל בתכניתי "מוזיקה היום"
בינתיים, כחימום, הנה היא בהופעה אקוסטית קצרצרה עם גבע אלון 
בתכנית "קוטנר בתשע" ב22.8.2010




השירים בתכנית:

GEORGE HARRISON: BEWARE OF DARKNESS
GEORGE HARRISON:I'D HAVE YOU ANYTIME
עלמה זהר וגבע אלון: התרגשתי לכבודך
עלמה זהר וגבע אלון: אניות
עלמה זהר וגבע אלוןI CAN SEE THE STARS
BOB DYLAN & GEORGE HARRISON: YEATERDAY
BOB DYLAN & GEORGE HARRISON: I THREW IT ALL AWAY
עלמה זהר וגבע אלון: עם הגב
עלמה זהר וגבע אלון: WHILE MY GUITAR GENTLY WEEPS
עלמה זהר וגבע אלון: ממצרים
GEORGE HARRISON: RISING SUN
עלמה וגבע בצילום    קארין רות'
















אלה (למעלה) הצילומים מהסשן הלילי ב"קוטנר בתשע" שצילמה קארין רות שהיא זוגתו של גבע אלון.
ואלה (למטה) הצילומים מההופעה ב"מוזיקה היום" שצילם דני זודקביץ' (שעושה את זה גם לפייסבוק של התכנית)



אסי ששון
ארז רוסו
עלמה זהר
אמיר קריגר






















והנה ההופעה של עלמה זהר והלהקה החדשה שלה, באולפן גלי צה"ל
בתכנית "מוזיקה היום" 31.10.2010


עלמה זהר בשירה וגיטרה, ארז רוסו בגיטרות וקולות,
אמיר קריגר בבס וקולות, אסי ששון בתופים וקולות
התרגשתי לקראתך
ממצרים
אין עליך
בנקוק
נד נד
תזהר מהחושך





תגובה 1: