יום שלישי, 4 בינואר 2011

גבע אלון

גואינג אינטרנשיונל
צילום ברצי גולדבלט

גבע אלון משחק אותה
בתוך הדיון הציבורי הבלתי נגמר בסוגיה האם מוזיקה של יוצרים ישראלים שמבוצעת באנגלית (או בשפות לעז אחרות) יכולה בכלל להיקרא "מוזיקה ישראלית" (שאגב, לדעת החתום מעלה בהחלט כן. לטעמי היצירה באנגלית אינה פוגעת ביצירה העברית ורק מרחיבה עוד קצת את האפשרויות... אבל על כך בפעם אחרת...), עולה מדי פעם שאלה נוספת, כאילו מתוך דאגה לגורלם של אותם אמנים שהחליטו לעשות את זה לא בעברית: מה יש להם לחפש שם? מי בכלל ישים לב אליהם? הרי בארה"ב או בבריטניה יש מיליונים כמותם ומי צריך את הישראלי הזה שימכור קרח לאסקימוסים... אם להשתמש בקלישאה העתיקה.

אז זהו. מתברר שבעולם של ימינו, עם טשטוש הגבולות וקלות המעבר (לפחות המוסיקלי) ממקום למקום, ישנם לא מעט מוסיקאים ישראלים שזוכים בהכרה ובתשומת לב נאה גם כשהם מגיעים למקומות מהם צמחה המוסיקה המקורית שהם יוצרים. אף אחד שם לא שואל "מה פתאום בחור ישראלי כותב ושר באנגלית?", איש לא מנסה לטעון שהמוסיקה הזו פחות "אותנטית" כי היא נולדה בישראל ולא על גדות המיסיסיפי. מתייחסים לעניין עצמו, ולשאלה הבסיסית והחשובה באמת: האם זה טוב או לא. בארה"ב ובבריטניה למשל, דווקא די מבינים במוסיקה שמבוצעת באנגלית, והם מתלהבים לעתים גם מיוצרים וזמרים ישראלים שמנסים את כוחם שם.

גבע אלון, לדוגמא.אמנם הוא הלחין לא מזמן שיר נורא יפה לאלבום השני של עלמה זהר ("אניות") וגם הופיע עם עמיר לב (כולל שירים אחדים בהשתתפותו באלבום ההופעה של לב), אבל נדמה לי שלא בגלל הפעילויות האלה הוא הוחתם בשבוע שעבר לחוזה הפצה בADA (ALTERNATIVE DISTRIBUTION ALLIANCE) שהיא חברת בת של אחת מחברות התקליטים הגדולות בעולם "וורנר ברדרס".


ADAהוקמה בראשית שנות התשעים, בימי הפריחה של הרוק האלטרנטיבי בארה"ב, כשיתוף פעולה בין האינדי  העצמאי, כמו SUB POP (בהם התגלתה "נירוואנה") והמכונה הענקית של WARNER. כמעט 20 שנה אחרי, כשבקושי יש קיום לחברות התקליטים הגדולות המסורתיות, ממשיכה ADA להפיץ תקליטים של חברות האינדי החשובות בעולם, עם אמנים כמו "פיקסיז", "ארקייד פייר", "פליט פוקסס", "בל אנד סבסטיאן", "אינטרפול" ועוד רבים. כל זה מוזכר כאן כדי להדגיש שגבע אלון שיחק אותה באמת כשהוחתם לחברת הפצה חשובה ולא לאיזה לייבל קיקיוני. זה קרה לפני שבועות אחדים, כשנציגי החברה היו בהופעה של גבע אלון בלונדון והתלהבו כל כך שיצרו קשר עם מנהליו למחרת. אם הכל ילך כמתוכנן, יצא אלבומו האחרון של גבע GET CLOSER באירופה ואח"כ בארה"ב כבר בחודשים הבאים. מה שיצריך דחיפה מסיבית מצידו של גבע, שיצא בקרוב לעוד סיבוב הופעות עולמי... לקראת הסיבוב הזה הוא יערוך בתחילת ינואר מופע חגיגי ב"בארבי" תל אביב, ובו יארח את קרולינה ואת הצמד "קרוסלה". שבוע אחרי זה יצא גבע לברלין ורק אחרי זה יקח, נקווה, את מנהטן.
ואתם יודעים מה. מגיע לו! בגיל 31, הקיבוצניק שעושה את זה כבר כמעט 20 שנה, זוכה סוף כל סוף להכרה... בשנה שעברה זה קרה לו יותר מבעבר כשלגלגלצ נכנסו שני שירים שלו, ועכשיו שמים לב אליו גם בחו"ל.
גבע אלון הוא קיבוצניק ממעברות שעושה מוסיקה מגיל 12, זמר וגיטריסט שתמיד כתב ושר באנגלית. לפני עשור הוא חקר את הנושא לעומק בחצי שנה של שהייה בסן פרנסיסקו וכשחזר הקים את להקת "פליינג בייבי" עם רשף שחר (תופים), גדי אלטמן (בס ושירה) ושחם אוחנה (בס וקלידים). בשנת 2000 הקליטה הלהקה אלבום אחד שנגנז ואלבום שני, INNER WORLD שהביא אותם (כשלישיה עם פרישתו של אוחנה) לשנתיים של טירונות בת 200 הופעות בארה"ב. ב2003 יצא האלבום גם בארץ והלהקה הפכה אחד הבולטות בסצנת האינדי המקומית. ב2005 יצא אלבומה השלישי PAIN TO GIVE שהיה הדבר הכי דומה לניל יאנג (בצד המכוסח שלו) שיצא בארץ. 


בסוף ימי "פליינג בייבי" הצטרף גבע אלון גם ללהקה של שי נובלמן והיה שותף מרכזי כגיטריסט וזמר באלבומו BEAUTIFUL LIFE במקביל החל גבע מופיע גם כסולן, בעיקר בהופעות אקוסטיות שהבליטו את הצד הפולקי-קאנטרי ביצירה שלו. בשנת 2006 יצא אלבום הבכורה שלו  DAYS OF HUNGER  והוא גם  שיתף פעולה בהקלטות והופעות עם ארקדי דוכין, עמיר לב, גלעד כהנא, בועז בנאי, ערן צור, שי נובלמן ועוד.
בשנת 2007 יצא אלבומו השני, THE WALL OF SOUND  ובו בעיקר שירים מקוריים וגם גרסה לשיר MODERN LOVE של דיוויד בואי שהפכה להיט ושימשה כפרומו של HOT. אחרי הוצאת האלבום  יצא גבע לסיבוב סולו בארה"ב והופיע מעל 100 הופעות ברחבי היבשת, כשהשיא היה הופעה בפני קהל של אלפים במועדון "פילמור" כמופע פותח לפול וולר ("ג'אם", "סטייל קאונסיל").
ב2009 יצא אלבומו  GET CLOSER, בהפקת המפיק האמריקני טום מונהן ועם להקת ליווי ישראלית בשם TREE (שעושה בעצמה אחלה מוזיקה באנגלית ומוציאה תכף אלבום חדש...). הפעם השילוב המיוחד של פולק רך וגיטרות כסאח עבד טוב מבעבר, וגבע זכה לשני להיטי רדיו גדולים בהם הוא נשמע מאד אמריקני, עדין ויפה ושקט: THE WIND WHIPERS וI CAN SEE THE STARS.
עכשיו הוא נותן לזה צ'אנס אמיתי לקרות גם בחו"ל. 
בסוף השבוע הוא חוגג את ההזדמנות במועדון "בארבי"
בהופעה עם אורחים: קרולינה, "קרוסלה" ו"TREE".
צילום ניר גייגר
גבע אלון הופיע  בגרסה אקוסטית מצומצמת
בתכניתי "האיש הקטן מהרדיו" ששודרה ברדיו תל אביב ב22.10.2009

גבע אלון בשירה, גיטרה, מפוחית ותוף מרים, בן גולן בגיטרה וקולות:
FIRST
MODERN LOVE
I CAN SEE THE STARS
THE WIND WHISPERS

  

2 תגובות:

  1. גבע אלון תותח וכותב הטור..הוא כבר נשקייה שלמה:)

    השבמחק
  2. כבוד ענק לגבע ולרוק הישראלי בכלל

    השבמחק