יום שישי, 21 בינואר 2011

מלכה

קרן מלכה יוצאת לאור


...ומי את?
- קוראים לי קרן מלכה
-  מה את עושה?
- אני זמרת
את קטע השיחה הזו יצא לי לשמוע לגמרי במקרה, בשבוע שעבר, דקות ספורות לפני שקרן מלכה התחילה את ההופעה שלה בתכניתי "מוזיקה היום" בגלי צה"ל. די הופתעתי מכך שהשואל המתעניין היה מוזיקאי אחר שביקר בתחנה. קרן מלכה, לעומת זאת, כלל לא הופתעה. למרות שהיא פעילה במוזיקה הישראלית כבר עשר שנים, והשתתפה בלא מעט הקלטות והופעות, האלמוניות-היחסית די מתאימה לה. היא העדיפה כמעט תמיד להיחבא אל הכלים, לעמוד על הבמה לצד הסולנים כזמרת רקע או כמשתתפת בהרכב. עכשיו, כך נראה, החלק הזה בחייה עומד להשתנות. אלבום הבכורה שלה "אשת היערות" מציב אותה במרכז, כאחד הקולות היפים והמיוחדים במוזיקה הישראלית העכשווית. גם הצניעות שלה על עטיפת הדיסק (פרט לצילום מטושטש בחוברת היא בלתי ניתנת לזיהוי) לא תעזור לה... היא הולכת להיות מוכרת מאד. לא ככוכבת-אינסטנט-פופ, היום באה מחר נעלמת, אלא כזמרת נשמה וכיוצרת בעלת אמירה מוזיקלית ייחודית שהולכת בדרכה לאט ובבטחה. בתקליט היא מיים שקטים שחודרים עמוק, ובהופעות החיות המעיין הזה יודע גם להתפרץ.


היא בת 34 והייתה לה טירונות ארוכה בדרך לאלבום הבכורה. מאז שלמדה ב"רימון" הספיקה להשתתף במגוון רחב של הרכבי "ג'אז ומוזיקה עכשווית" ככותרת המשנה של בית הספר הזה. את הצליל האישי שלה היא גיבשה בחיבורים האלה עם מוזיקאים מתחומים שונים, מרוק וסול ועד ג'אז ומוזיקת עולם. כבר לפני יותר מחמש שנים היא השלימה הקלטת אלבום בכורה, בסגנון עדות הFאנק-נשמה-גרוב, אך החליטה לגנוז אותה כדי ללמוד ולהתפתח עוד קצת. מאז היא שרה בעיקר מוזיקה שחורה על גווניה השונים, בלא מעט הרכבים שיצרו מוזיקה מדליקה אך לא זכו בחשיפה גדולה. בין השאר, בפסטיבל הג'אז באילת עם אריה וולניץ וה"פאנק בוייז", עם ההרכב האפריקני "קבאקו" של שחר קיצ'קה ויוני אוחנה, כזמרת הראשית באלבום הסול "אין חדש תחת השמש" של המפיק "נש" (אלון אדירי), עם פרוייקט "גרוב כנעני" של המתופף שי וצר, בהרכב האפרו-האוס של עידן קיי THE MOVEMENT OF RHYTHM, עם להקת "טררם" ועוד.
לצד כל אלה השתתפה קרן גם בהפקות שכן זכו בפרסום רחב, ביניהם באלבום הראשון של "מטרופולין" (2005) בו שרה את "כתמים בשמש", בהופעות עם "הפרויקט של עידן רייכל" ובעיקר בהופעות והקלטות עם דני סנדרסון, בהן שרה קולות וניגנה בכלי הקשה. היא בלהקה של סנדרסון מאז אלבומו "קונגו בלו" (שיצא ב2005) ועד אלבומו האחרון  "לא יפריד דבר" (2009) בו הייתה גם הסולנית בשירים "כמה?" ו"מהשתיל הזה".
כל שיתופי הפעולה האלה היו בית הספר שלה לאמנות הבמה, אך יותר מכולם השפיע על מי שהיא היום המפגש שלה עם מוזיקאי הג'אז הישראלי המצליח ביותר בעולם, נגן הבס והמלחין אבישי כהן. מלכה שרה בהרכב של כהן בשלוש השנים האחרונות, המוצלחות ביותר בקריירה שלו, והגיעה איתו לקהלים חדשים לגמרי מבחינתה.
בשנת 2008 השתתפה מלכה באלבומו הראשון בעברית של כהן "שעות רגישות" ושרה בו את שיר הנושא, הופיעה עם להקתו בסיבוב הופעות בארץ ובעולם, הקליטה איתו את אלבומו הבינלאומי AURORA ואף שרה בו בדואט עם כהן את WINTER SONG. שלוש שנים היא היתה איתו... ועכשיו הוא איתה. קרן מלכה כתבה והלחינה את כל השירים (פרט לאחד) אך רוחו של אבישי כהן שורה על האלבום. ולא רק מכיוון שהוא הפיק מוסיקלית, עיבד ביחד עם מלכה, יצר לבדו עיבודים כלי קשת וגם כתב והלחין שיר אחד ("מחפשת אותך") אלא משום שהוא הביא לאלבום את גישת האלבומים שלו: "אשת היערות" הוא יצירה של להקה, לא של זמרת סולנית שרק נעזרת בנגנים מזדמנים, אלא הרכב מגובש שכל אחד מחבריו תורם ליופיים של השירים. להבלטת הגישה הזו כולל האלבום גם קטע אינסטרומנטלי בו מלכה מנגנת בפסנתר.
השירים של קרן מלכה נורא יפים, מלאי נשמה וחום, צובטים בלב. שירי אהבה וגעגוע לטבע, לבריאה, לאדם, לפשטות שנעלמה אך גם לקסם ומסתורין שקיימים כל העת. היא שרה ובשירים בודדים גם מנגנת בפסנתר וגיטרה, אבישי כהן מנגן בקונטרבס, בס, פנדר רודס ושר קולות. חברי להקתו שי מאסטרו בפסנתר ואיתמר דוארי בתופים וכלי הקשה. אליהם מצטרף גיא שוהם בגיטרות ובשירים אחדים גם מיכאל אבגיל בתופים, שם טוב לוי בחליל, גליה חי בכלי קשת ואייל הלר בגיטרה. תשומת הלב לנגנים נובעת, כאמור, מאופיו של התקליט. ההאזנה לשירים בהופעה חיה, עם צוות שונה (גיא שוהם בגיטרות וקולות, גלעד אברו בקונטרבס וקולות, ניתאי הרשקוביץ בקלידים וקולות, אמיר ברסלר בתופים), מוכיחה שגם עם צוות מחליף זה נשמע נהדר. הכח נמצא בשירים עצמם.,"הכל והלא כלום", "ליבי מלא בך", "בוא עמי", "כמה טוב" ועוד פנינים שמשלבים מוסיקת עולם, ג'אז ונשמה.



קרן מלכה הופיעה עם להקתה בתכניתי "מוזיקה היום" בגלי צה"ל 9.1.2011
סאונד: גראם ג'קסון ודני אור
צילומים: דני זודקביץ'
ורק המתופף לא נכנס לצילום...
קרן מלכה בשירה, גיא שוהם בגיטרות וקולות, גלעד אברו בקונטרבס וקולות, ניתאי הרשקוביץ בקלידים וקולות, אמיר ברסלר בתופים.
הכל והלא כלום
מחפשת אותך
לבי מלא בך
בוא עמי
מראה שקופה
נחל


...אז הנה הוא
ועכשיו... למוזיקה!



2 תגובות:

  1. קרן מלכה ונגניה מדהימים ומרגשים ! הופעה מעולה מומלץ מאד!!

    השבמחק
  2. אוהבת את קרן מלכה וכל הכבוד קוטנר שמצאת אותה! קולה עמוק וחושני, מלטף ומתמזג עם המוזיקה הנהדרת והנגנים המדהימים.
    תודה רבה
    יהודית מהלל

    השבמחק