יום שבת, 19 במרץ 2011

עינב ג'קסון כהן. נעם נבו


עינב ג'קסון כהן בצילום סיון שחור

הלב הפתוח של עינב ג'קסון כהן

יש לי חולשה לאישה
בבקשה חלשה
בבקשה אישה שלא מרגישה
עדיף אדישה
אישה בלי חרדת נטישה

כבר כמה שנים שאחת הזמרות-מוזיקאיות הכי מדוברות בסצנה הצעירה בתל אביב היא עינב ג'קסון כהן. קודם כל אי אפשר להתעלם מהנוכחות הפיזית שלה, עם תספורת האפרו העצומה על הראש, היא לא יכולה להתגנב פנימה לחדר או להופעה בלי שישימו לב אליה... ואחר כך השם שלה, מה זה ה"ג'קסון" הזה באמצע? (התשובה היא שהיא מכונה כך בשל הערצתה למייקל ז"ל) והעיקר, מבחינת משיכת תשומת הלב, הוא המעורבות הבלתי נלאית שלה במגוון הפקות מוזיקליות, אם על הבמה כאורחת בהמון הופעות, ואם בקהל, מפרגנת לחבריה וחברותיה לבי"ס רימון ותוך כדי כך מסתירה למי שיושב מאחוריה (את האפרו כבר הזכרתי?). אז עכשיו, אחרי שנים של הבטחה, טיפטוף שירים לאינטרנט והופעות אינטימיות עם הפסנתר, לבדה או כחלק ממופעים של אחרים, ואחרי שני שירים מעוררי עניין שיצאו לרדיו "ניתוח לב פתוח" ו"שיר הרס", יוצא האלבום הראשון שלה, "עץ נופל ביער".
13 שירים שכהן כתבה והלחינה ועיבדה לפסנתר,  בהפקה מוסיקלית ועיבודים של ניר אוורבוך ובהפקת שירה וייעוץ אמנותי של יהודה עדר. הכי אינטימית שאפשר. בחלק מהשירים לגמרי לבדה עם הפסנתר, באחרים הליווי מאד מינימליסטי, פה ושם רביעיית מיתרים או קלידים, באחדים משתתף הרכב נגנים מלא, כולל בס ותופים וגיטרות, ובכל המקרים הפוקוס נשאר על קולה של כהן ועל הנגינה שלה. גם כשהיא מוקפת המון אנשים היא לגמרי לבד. חשופה, ישירה, יוצרת מנגינות מורכבות ואומרת את האמת שלה בלי להסתיר דבר. על הנשיות שלה, נטיותיה המיניות, הפחדים והכאב... הנה למשל השיר "27", הגיל שלה לפני כשנה:
הגוף שלי משתנה
ואין לזה עד
ואין קונה
אני רואה אותן
הן באות
שבע שנים רעות
חולמת על האישה
שיכולתי להיות
הגוף שלי מוותר
ואין לזה עד
ואין פותר...
הלוואי והן קרובות
שבע שנים טובות
חולמת על האשה
שיכולתי להיות
איתה
והנה דוגמא קטנה 
עינב ג'קסון כהן בהופעה אקוסטית קצרצרה ב"מוזיקה היום" בגל"צ 6.2.2011
עינב ג'קסון כהן בשירה, פסנתר גל"צ וקסיו, אבנר קלמר בכינור בשיר 2
ניתוח לב פתוח
קרבות ראווה
שיר הרס

 


נעם נבו בצילום מרכוס נהון

נעם נבו רוקנ'רול
בזמן האחרון אני שומע (ומשמיע ברדיו) המון את נעם נבו. זמרת ריתם-אנד-בלוז ורוק שמצליחה למצוא את האמירה האישית והמקורית שלה בתוך כל השפע של היצירה הנשית שמציף אותנו... בת 29, במקור ממושב "ניר בנים" שבדרום. מין נפש חופשייה שהתחתנה כבר בגיל 18, חייתה בכל מיני קומונות מפרדס חנה ועד הגליל, התגרשה, ובשנים האחרונות חיה בזוגיות נשית עם עדי חלפין (שגם ביימה קליפ לשיר הראשון לה "פירורים").
גדלה על מאיר אריאל ובוב דילן וחוה אלברשטיין ובשנים האחרונות על פולק מודרני... מאז שהחליטה שהמוזיקה היא העניין שלה בחיים היא גרה במרכז הארץ, למדה חצי שנה בבי"ס "רימון" אך פרשה בעידודו של יהודה עדר שאמר שאין לה מה לעשות שם ושהיא צריכה להשתפשף בחיים האמיתיים... זה מה שהיא עושה מאז, בשותפויות מוזיקליות שונות ומגוונות , בהמון הופעות בכל רחבי הארץ וגם בניסיונות לצאת לאור בכל מיני שירים שמופיעים באינטרנט בשנתיים-שלוש האחרונות.
היא השתתפה במופע המחווה לחוה אלברשטיין 'בנות חוה', במופע העצמה הנשית "סאונד סיסטר", בערבי 'לכלוך באוזן' האלטרנטיביים של לאון פלדמן ב"אוזן בר" ומצד שני זכתה בכבוד לפתוח את אלבום ההצדעה לשירי סשה ארגוב "מסע אספלט" בגרסה עדינה ל"החולמים אחר השמש". היא שיתפה פעולה עם עינב כהן ג'קסון, רוני אלטר, דפנה והעוגיות, יעל קראוס, אלון עדר, נעם רותם דודי לוי ועוד רבים אחרים. והיא, כבר כמה שנים, חורשת את הארץ בהמון הופעות קטנות בהן היא שרה ומנגנת בגיטרה אקוסטית ובמפוחית ובזמן האחרון איתה הרכב מהודק שכולל את יונתן לויטל בבס, גיל לואיס בגיטרה ושיקו סיני בתופים. על הבמה אי אפשר לעמוד מול קסמה, קטנה ורזה היא ממלאת את הבמה בנוכחות כובשת, יודעת להיות עדינה ומלטפת ומה שקצת פחות שגרתי במחוזותינו, יודעת גם לכסח באנרגיות רוק'נרול מתפרצות. עם חיוך מקסים והומור עצמי היא משחקת אותה אדישה אבל היא בוערת מבפנים. עומדת להתפוצץ.
תיכף יוצא אלבום הבכורה שלה "בחוץ העולם יפה" בהפקה מוזיקלית של ליאור טבת ועם הרכב נגנים מעולה שכלל את עמית יצחק בגיטרה (וכשותף בהפקה ובחלק מהעיבודים), פיטר רוט בבס, עדי רנרט בקלידים וניר מנצור בתופים. תריסר שירים שהיא כתבה והלחינה, חלקם כאלה שהיא סוחבת איתה כבר יותר מחמש שנים... וכבר יש לה שירים חדשים...עכשיו הזמן שלה.

צילום אור הרפז



2 תגובות:

  1. מופע השקה לאלבום "עץ נופל ביער", עינב ג'קסון כהן, תיאטרון תמונע, תל אביב, 15.03.2011, 23:00. האזין, גיגל, קרא, הכיל, הגיע, נכח, שמע, צפה, צילם, הסריט, והעלה בכתב רשמים וריגושים: יובל אראל.

    http://yuvalerel.wordpress.com/

    השבמחק
  2. נעם נבו-פירורים. מזמן מזמן לא נהנתי כל כך משיר רוקנרול משלנו. נ-פ-ל-א

    השבמחק