יום שלישי, 15 בנובמבר 2011

ג'יימס בלייק


להתאהב בג'יימס בלייק


לפעמים קורה שאני מפספס משהו ממש טוב בתוך שיטפון המוסיקה הבלתי נפסק שמציף אותי בשנים האחרונות. הרי אי אפשר להספיק הכל, ובדרך כלל כשאתה מגלה משהו באיחור, אתה שומר את הפאשלה לעצמך, ובטח  לא רץ לספר לחבר'ה. אבל המקרה שלפניך הוא באמת מיוחד, ואני לא יכול להרשות לעצמי שלא להמליץ על האמן הזה רק בגלל שלא הייתי מרוכז לפני כמה חודשים... השיר הראשון שלו יצא לפני שנה בדיוק, אלבום הבכורה שלו יצא בתחילת השנה, והנה שוב יש תירוץ מצויין לחזור ולהזכיר אותו. עכשיו יוצא לו EP חדש, עם ששה שירים, וגם מהדורה מיוחדת  של אלבום הבכורה שכוללת את הEP החדש ועוד שני שירים שנוספו לאלבום... אז מוטב מאוחר.

עטיפת האלבום המקורית

הפעם הראשונה ששמעתי את שמו של ג'יימס בלייק היתה בתכנית "הקצה" עם נדב רביד וזה היה עוד אחד מהדברים המשונים ונהדרים שהוא השמיע. הרבה יותר מפתיעה היתה הפעם השנייה. במהלך נסיעת ערב עם גלגלצ באוטו, ופתאום נכנס לחלל שלי שיר מוזר, מין קינה נורא עצובה ויפה, "יש גבול לאהבה שלך" שר הזמר שלא הכרתי, בליווי מינימיליסטי שכמעט לא נשמע, וכל כמה שניות המוסיקה נקטעה, בהתחלה עוד לא היה ברור שההפסקות האלה הן חלק מהשיר, וכשהגברתי את הווליום כדי להבין מה קורה, חטפתי מכת בסים בלתי צפוייה. מין תדר נמוך שמרעיד את הרמקולים ומארגן לך מחדש את האיברים הפנימיים. זה היה ג'יימס בלייק בלהיט שלו  "LIMIT TO YOUR LOVE" אמר הקריין, וההפתעה התעצמה מזה שהשיר הנורא לא שגרתי הזה, שאינו דומה לשום דבר אחר ברשימות ההשמעה של ימינו נחשב, ולו לרגע קט, ללהיט שראוי להשמיע בשעות הפריים. איזה יופי. שמעתי, התפעלתי, והמשכתי הלאה.

הפעם הבאה ששמעתי את שמו של ג'יימס בלייק הייתה בשבילי מפתיעה לא פחות. בעת צילום ראיון עם אביתר בנאי, לתכנית עתידית על אלבומו הראשון, דיברנו על מה שהוא שומע היום ומה מרגש אותו. ושוב עלה שמו של ג'יימס בלייק. בנאי הכיר את האלבום מהאינטרנט, לא את המוצר הפיזי, וההפתעה היתה שכשכבר השגתי את האלבום הנפלא הזה, גיליתי פתאום את הדימיון בעטיפה בין אלבום הבכורה של אביתר בנאי (1997) ובין זה של ג'יימס בלייק (2011). תאמרו, סתם מקריות, ואני טוען שיש בכך משהו מיסטי. ואם יש קשר בין אביתר בנאי, שאני מאד אוהב את טעמו המוסיקלי,  ליוצר אחר אז בטח יש בזה משהו... ניסיתי להשיג אותו בחברת התקליטים ובכמה חנויות... האלבום לא היה במלאי ושוב ויתרתי.

אביתר בנאי 1997
 ואז הגיעה הפעם ששיכנעה אותי סופית לא לוותר. פתאום, משום מקום, שמעתי מישהו שר גרסה נפלאה לאחד השירים הכי יפים של ג'וני מיצ'ל "A CASE OF YOU" (הייתי יכולה לשתות ארגז שלם שלך ועדיין לעמוד על רגלי). גרסה צנועה, מינימליסטית, קורעת לב. כן. ניחשת נכון. זה היה ג'יימס בלייק, וזה היה אחד השירים באי-פי החדש שלו. אז גם התברר ש"LIMIT TO YOUR LOVE" הוא בעצם קאבר, לשיר של היוצרת הקנדית FEIST, אבל שני השירים האלה אינם מאפיינים את ג'יימס בלייק מבחינה זו שהוא אינו זמר של גרסאות חיקוי אלא יוצר נורא מיוחד ומקורי ומרגש במוסיקליות שלו. בהפתעות בעיבוד. בעוצמת הרגש. בחוסר המודעות או חוסר האיכפתיות למה ואיך "נכון" להישמע בימינו.
מתי בפעם האחרונה יכולת לומר משפט כזה על אמן חדש?

עטיפת האיפי
 הוא בסך הכל בן 22 וכבר כמה שנים נחשב לאחד הכוחות הצעירים המעיינים  בדאבסטאפ (מין תת ז'אנר במוסיקה האלקטרונית, שנותן דגש חזק על אפקטים של באס עמוק ועל מקצבים שבורים), ביוטיוב תמצאו קטעים שלו עוד מ2009, כל מיני שטיחים של סאונד קודר ואפל. שנה לאחר מכן אפילו היה לו להיט בתחום, אי-פי בשם CMYK שבו סימפל את הזמרות השחורות עליה וקליס ואת המפיק טימברלנד.
כל אלה, לטעמי, היו רק חימום לאלבום הראשון שלו שבו הוא מוסיף על הקטעים האינסטרומנטליים הדי מופשטים מילים ושירים והרבה רגש שעושה את כל ההבדל. בעיני הטהרנים הוא אולי בוגד במורשת הדאבסטאפ "האמיתי", אבל בעיני הוא עושה משהו חדש ונהדר, אולי אלבום הבכורה הכי מרגש ששמעתי השנה. הוא יוצר שירים אישיים נורא יפים, שהיו יכולים להשמע נהדר בליווי פסנתר בלבד (ואכן יש כל מיני גרסות אקוסטיות שלו ברשת), והוא שר מדהים, בקול גבוה, מאד עדין, עם המון רגש וחום. מין קינה מודרנית, גוספל פרטי. כל התוספות האלקטרוניות והסאונדים המפתיעים הם רק מעטפת לדבר האמיתי, מוסיפים עניין ותחושה של משהו חדש. זה לא היה שווה אם מתחת לאפקטים ולמניפולציות שהוא עושה על כלי הנגינה ועל הקול שלו לא היו שירים כמו UNLUCK, THE WILHELM SCREAM, TO CARE וכל השאר. ה EP החדש ENOUGH THUNDER הוא הוכחה שאלבום הבכורה לא היה רק מקרה. העטיפה דהוייה, כאילו שוכפלה על ידי חובבן, מצהירה על אי השתתפותו של בלייק במשחק המסחרי. והתוכן... עוד ששה שירים מצויינים, אחד מהם עם בון איבר ואחד גרסה מדהימה לג'וני מיצ'ל ועוד ארבעה חדשים ומקוריים....
הוא נהדר ויש לי הרגשה שזוהי רק ההתחלה של יחסים ארוכי טווח.
האלבום בגרסה החדשה

  

6 תגובות:

  1. עונג ותענוג

    השבמחק
  2. הסרטון ששמת זה קאוור, לא ג'יימס בלייק.

    http://www.youtube.com/watch?v=XKHCNlIAnnE

    השבמחק
  3. לאנונימי. זה כן ג'יימס בלייק. הוא עושה קאבר לפייסט

    השבמחק
  4. האמת שזה לא ג'יימס בלייק זו להקה שנקראת רדטראק שעושה כל מני קאברים ולזמר קוראים ... לא זוכרת כתוב באינפו ביוטיוב.

    כתבה מעולה,
    תודה :)

    ליה

    השבמחק
  5. תוכל להרחיב בעניין הראיון עם אביתר בנאי?

    השבמחק