יום שישי, 2 בדצמבר 2011

אדם כהן בא. ועוד בנים של...



אדם כהן
בעוד כשבועיים יגיע להופעה חד פעמית בארץ (במועדון "בארבי") אדם כהן. בנו של לאונרד כהן, וזמר יוצר עצמאי ומעניין כשלעצמו.
אדם בן ה39 מגיע אלינו במסגרת סיבוב הופעות אירופאי שמקדם את הוצאת אלבומו הרביעי "כמו גבר" (LIKE A MAN). אלבום אקוסטי, צנוע וקסום שמזכיר מאד את... ניחשת נכון... לאונרד כהן הצעיר של שנות הששים והשבעים. אחרי אלבומים שבהם ניסה להיות שונה, אדם כהן לא נאבק יותר במורשת אלא זורם איתה... והוא נהדר.
לא תמיד זה היה ככה בשבילו. דווקא כבנו של לאונרד, אדם התלבט שנים רבות אם בכלל להתעסק במוסיקה. יליד מונטריאול, קנדה 1972. הוא גדל בעקבות גירושי הוריו עם אמו בפאריז, יוון וארה"ב, ואמנם חי באווירה של יצירתיות אמנותית אך לא חשב שזו תהיה דרכו בחיים. הוא אמנם ניגן בלהקות רוק שונות, אך רק בגיל 26 הבין שלא יוכל להתכחש למי שהוא... והחל כותב שירים לאחרים )למשל לבט מידלר), ובעיקר לעצמו. הוא הוחתם אז לחברת התקליטים "קולומביה" (שבה חתום גם אביו) והוציא בשנת 1998 אלבום בכורה שנשא את שמו.
"אדם כהן" היה אלבום רוק, לא דומה ברוחו ליצירתו של כהן האב, והוא זכה בביקורות טובות גם בזכות המרחק שאדם לקח מאביו. אבל אדם המשיך לחפש את הצליל המיוחד לו. שש שנים אחרי אלבום הבכורה הוא הוציא במקביל שני תקליטים, אחד בצרפתית, MELANCOLISTA, והשני באנגלית, בלהקה בשם LOW MILLIONS הוא הוציא את האלבום EX-GIRLFRIENDS ובו שירים שכתב על חברותיו לשעבר, כולל שימוש בשמותיהם האמיתיים.
חלפו עוד שבע שנים, האב לאונרד כהן חזר בינתיים לפעילות באחד הקאמבקים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הרוק, ואדם כהן מרגיש שעכשיו הוא יכול להשמע כמו שהוא. הבן של אביו. לא מחקה אבל בהחלט הולך בעקבות.


 לא רק בעזרת השם
ואדם כהן לא לבד בהתמודדות עם שם האב. עוד מעט יגיע אלינו להופעה באקסטר דיורי, בנו של איאן דיורי ז"ל ("סקס אנד דראגז אנד רוקנרול"), ולא מזמן היו אצלנו זיגי (הבן של בוב) מארלי, דוויזל (בן פרנק) זאפה, אנריקה (בן חוליו) איגלסיאס, והם רק דוגמאות בודדות לתופעה שהולכת ורווחת בשנים האחרונות... אלה שבשנות העשרים שלהם כבשו את עולמנו הם ההורים עכשיו והנה בא דור חדש של מוסיקאים שהולך ותופס את מקומו. ושוב ושוב מתעוררת השאלה האם זה קורה להם בזכות או בחסד. בעזרת השם או למרות השם.



ברור שהייחוס המשפחתי מסייע מאד בשלב הפריצה הראשוני. במציאות בה בכל שבוע נתון ישנם עשרות אמנים חדשים המחכים לטיפת תשומת לב ברור שעדיף שהשם שלך ישמע מוכר מאשר תהיה סתם אלמוני. אבל בהמשך, נדמה שהייחוס המשפחתי דווקא מקשה. החשד התמידי שהבן אינו מספיק טוב בזכות עצמו וההשוואה הבלתי פוסקת לאב המיתולוגי. זו התמודדות לא פשוטה במיוחד לאמנים צעירים בתחילת דרכם.

המפורסם ביותר בין הבנים-של הוא ג'וליאן,  בנו של ג'ון לנון ואשתו הראשונה סינטיה. יליד 1963, מקור ההשראה ל"לוסי ברקיע היהלומים" (שאביו כתב על פי ציור שלו) ו"היי ג'וד" (שמקרטני כתב כדי לנחם אותו כשאביו עזב את אמו לטובת יוקו אונו). הוא התחיל לנגן בתופים וגיטרה בגיל 10 ואפילו התארח בגיל זה כמתופף בהקלטה של אבא. אחר כך למד גם לנגן בפסנתר ולהתעמק יותר במוסיקה, אך החל כותב שירים בכוונה להוציא אותם לאור רק אחרי שאביו נרצח בדצמבר 1980.
אלבומו הראשון VALLOTE יצא בשנת 1984 והפתיע בדמיון לאביו גם בצד החזותי וגם בקולו. האלבום זכה בהצלחה נאה שג'וליאן התקשה להתמודד איתה והתפרסם בעיקר בחיי ההוללות שלו. הוא הוציא עוד שני אלבומים בשנות השמונים, ושניים בשנות התשעים, אך לאחר ההפתעה הראשונית, הקריירה שלו לא המריאה וג'וליאן לא התעסק במוסיקה בשנות האלפיים. רק השנה הוא שב וניסה את כוחו שוב בהקלטת אלבום חדש.
חצי-אחיו הצעיר, שון, בנם של ג'ון ויוקו, היה בן חמש כשג'ון נרצח. אל האלבום הראשון שלו הוא הגיע בגיל 23 ומאז הקליט עוד שלושה אלבומים. אמנותית שון הוא בנו של ג'ון אך לא פחות מכך בנה של יוקו, והמוסיקה שלו נעה בין הפופ והאבנגרד. שלא כמו אחיו ג'וליאן, הוא עדיין נחשב להבטחה גדולה. 
  

עוד אחד מהמפורסמים ביותר בין הבנים-של הוא ג'ייקוב דילן, בנו של בוב. הוא נולד בדצמבר 1969, כשהיה בן 7 נפרדו הוריו והוא גדל בלוס אנג'לס עם אמו. את הבר מצווה שלו עשה, עם אביו, בכותל בירושלים אך לא חשב ללכת בעקבות האב והחל להיות מוסיקאי מקצועי רק לאחר שסיים תיכון והקים את להקת THE WALLFLOWERS. הייחוס המשפחתי הביא אותו להחתמה מהירה בחברת התקליטים "וורג'ין" אך אלבום הבכורה של הלהקה שיצא ב1992 נכשל מסחרית והחוזה עם הלהקה בוטל. האלבומים הבאים שלו יצאו בחברות קטנות יותר, זכו בביקורות מעולות (ופרסי "גראמי") וחלקם גם נמכר היטב. רק בגיל 38, אחרי חמישה אלבומים כחבר להקה התחיל דרך עצמאית כסולן. שני האלבומים שהוציא עד כה, ב2008 וב2010 מוכיחים שיש לו הרבה מה להגיד.


גם אצלנו הולך וגדל הייצוג של הדור הבא. אל יובל הבן-של-יוסי בנאי הצטרפו בשנים האחרונות עשרות בנות ובנים של... ואני מתרכז רק בדור השני של זמרים ולא ב"סתם" צאצאי מפורסמים. ביניהם, וזו רשימה חלקית בהחלט, אסף הבן של בני אמדורסקי, אורי הבן של יגאל בשן, בן הבן של שלמה ארצי, אריאל הורוביץ הבן של נעמי שמר, בועז ואורי הבנים של גברי בנאי, גד הבן של בני אלבז, שיר הבן של ישי לוי, אלירן, דניאל ובן אל הבנים של שימי תבורי,  משי הבת של ריטה ורמי קלינשטיין, שירה הבת של מיקי גבריאלוב, שרונה ודניאלה הבנות של צביקה פיק, דניאל הבן של ירוסלב יעקובוביץ', אביהו הבן של שלומי שבת, אלון הבן של יהודה עדר ומיקי קם, רומי הבת של שלום חנוך, שחר ואהוד הבנים של מאיר אריאל, מור מנדל הבת של דורית ראובני ואלישע, הבן של יובל בנאי...


"הבן של פול מקרטני"
שיר בהופעות שטרם הופיע באלבום מאת בן ארצי
כבר בגן התייחסו אלי
לא כמו לשאר הילדים
בבית ספר לרוב היו מציקים
אני זוכר שבגיל צעיר כבר הבנתי
זה הכל רק בגלל שאני הבן של מקרטני
נתנו לי הרבה דברים בחינם
למרות שרציתי לשלם כמו כולם
ולכל מקום שהגעתי
תמיד רק נשאלתי
תגיד... תגיד... איך זה להיות
הבן של מקרטני?
הכרתי את ג'ון, את רינגו, את ג'ורג'
ובשבילי כל אחד מהם היה כמו דוד
על השירים שגדלתם ושאתם אוהבים
אני שמעתי בבית איך הם נכתבים
איך הם נולדים
זה מבלבל את הזהות
כזה שם משפחה
אתה כמעט לא מרגיש
שאתה בזכות עצמך
אומרים: לגדול עם כוכב זה בטח סבבה
אבל בשבילי... בשבילי הוא אבא
אז ניסיתי קריירה ולרגע הצלחתי
אבל בשבילכם אשאר תמיד
הבן של מקרטני
נולד לי ילד ואז עדיין שמעתי
שאומרים לו הנה הנכד של פול מקרטני
כי אני הבן של מקרטני
בשבילכם אני הבן של מקרטני
בכל מקום הבן של מקרטני
הבן של מקרטני

נ.ב.
יונתן, אורי וטליה הם הילדים שלי. משה קוטנר לא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה