יום שישי, 18 בינואר 2013

ילדים


שירי הילדים של ימינו

בשבוע שעבר, בכתבה שהקדשתי לפרויקט שירי הערש של בית אביחי, הועלתה על ידי חלק מהמרואיינים הטענה המוכרת שבימינו לא נכתבים שירי ילדים "כמו פעם", כלומר כאלה שאינם מתחברים לטכנולוגיות העכשוויות של העידן הדיגיטלי אלא דווקא לעולם התמים "הישן" של הילדים.
ואכן, במבט שטחי על עולם התוכן המוצע לילדים בימינו נראה כאילו הגישה השולטת היא שאם זה לא ישמע ויראה עדכני, זה לא יוכל לזכות בהצלחה. אם העיסוק לא יהיה בדמויות מוכרות מהטלוויזיה והקולנוע והמחשב אז ילדים לא ירצו בכלל לשמוע/לראות את זה. מבחינה מסחרית כנראה שהגישה הזו מוכיחה את עצמה, אך מתברר שבמקביל ובאותו זמן ישנו גם געגוע חזק לשירי ילדים של פעם וגם לשירים חדשים בסגנון של פעם.

הנה שתי דוגמאות. ביום הבחירות הקרוב יערך בטלוויזיה החינוכית מצעד הקליפים הכי מבוקשים באתר היוטיוב של התחנה, ובלי לעשות ספוילר נרמוז שהזוכה במקום הראשון אינו אחד מעשרות הקליפים של מיטב זמרי ישראל שהופיעו בתכניות "זהו זה" אלא דווקא שיר מתוך תכנית ילדים מאד נחמדה (וזה רמז!) שאין לה שום קשר לעולם הדיגיטלי של ימינו. ולא מדובר בנוסטלגיה אלא בדירוג הצפיות בימינו. למעלה מ800000 צפיות. אז אמנם זה לא המיליארד של גנגם סטייל, וזה בתוך ערוץ לילדים, אבל בכל זאת... הילדים אוהבים את זה באמת. 


ועוד דוגמא: בחנוכה לפני שנתיים בחרו ב"ישראל היום" את "מצעד שירי הילדים הגדולים של כל הזמנים" בשיתוף תכנית הטלוויזיה "בי"ס למוסיקה". הציעו שם לקהל בחירה מתוך 50 שירים שאף פעם לא היו רק לילדים, אלא הפכו מזמן לקלאסיקה לכל המשפחה... והזוכים היו "אלוהים שלי רציתי שתדע" של עוזי חיטמן במקום הראשון, ו"הילדה הכי יפה בגן" ששרה יהודית רביץ בתקליט "הכבש ה16" של יונתן גפן ויוני רכטר.


וכך, בשבוע חנוכה (שנמשך חודש) שבו מופע "הפסטיגל" הוקדש לעידן הדיגיטלי ולפייסבוק (וגם, למען הצדק ההיסטורי, לחידוש שירים של אריק איינשטיין בהשתתפותו הוירטואלית) נזכרנו בעולם אחר שהולך ונעלם.     אמנם גם בימינו יש לא מעט מופעים שזוכרים את השירים היפים של פעם, אבל נדמה שמול ערוצי הטלוויזיה, הדי.וי.די והאינטרנט מי מוכן להסתפק "רק בשירים"? ומה מקומם בעולם שהשתנה לגמרי.
לך תסביר לדור הסמארטפון מדוע שעון בן חיל עושה תיק תק ביום וגם בליל...
בשלב מסוים זה נראה כמו מאבק אבוד כיוון שהמוסיקה היא רק חלק מעולם תרבותי שלם שבו אין ימי ביניים בין גיל התינוקות לתקופת הנערות. רגע אחד אתה הקטנצ'יק החמוד ששומע מה שמשמיעים לו ושנייה אחרי זה אתה מתבגר שמוצא לבד את מה שבא לו באינטרנט.


ולמי שלבו מתגעגע גם לשירי ילדים אחרים. הנה מבחר המלצות של תקליטים ישנים שכדאי לנסות למצוא. מיטב האלבומים לילדים שיש בהם ערך מוסף (באלבומים, לא רק בילדים...):
"הכבש ה16" (משירי יהונתן גפן בלחני יוני רכטר ואחרים), "והילד הזה הוא אני" (שירי יהודה אטלס בלחנים של אבנר קנר),  "מתחת לארון" (אנדה עמיר-פינקרפלד, שפי ישי), אריק איינשטיין ב"שירי ילדים" (עם רוב הקסלי), "ילדים" ו"ילדודס" (עם שם טוב לוי ואחרים)  "כמו גדולים."ו"האריה היונה ותרנגולת כחולה" (עם יוני רכטר), ג'וזי כץ ושמוליק קראוס "לבד ביחד ולבד לבד" (מרים ילן שטקליס, שמוליק קראוס), חוה אלברשטיין ב"צעצועיה של אסנת", "אשה באבטיח" ועוד לא פחות מתריסר אלבומים לילדים כסולנית ועם שותפים (ביניהם עם צוות "קרוסלה"). דורי בן זאב ב"אפרוחים", מתי כספי ב"צד נוסף" וב"בבה מתי".


מסתבר שגם בשנות ה2000 נוצרים אלבומים שעדיין מאמינים באמירה איכותית לילדים. הנה דוגמאות אחדות.

·         "שירי העיר הגדולה" שכתבה יעל סאלם, הלחין, עיבד והפיק החלילן אילן סאלם. עם קבוצה של נגני ג'אז והזמרים הם רונית קנו וארי גורלי ועל הקריאה עדי חרלף.

·         יהודית רביץ, במקביל לקריירה הרגילה שלה, הוציאה את הדיווידי "ילדות", מסע מוסיקלי תיאטרלי אל שירי הילדות עליהם גדלה, ואת הדיווידי "גם אני רוצה חיבוק"  ובו "שירים לקטנים" שכתב מיריק שני, הלחין מוני אמריליו ועיבד עמוס עבר הדני.

·         לי גאון ואורי ויינשטוק, שני מוזיקאים צעירים, הוציאו לפני שלוש שנים אלבום מקסים בשם "ילד פעם" ובו שירים שכתבו והלחינו "אלבום לילדים ומבוגרים". השניים, בליווי להקה בת חמישה נגנים, מופיעים מאז ועד היום במופע מושקע מבחינה מוסיקלית, שמתייחס לילדים כמו אל אנשים קטנים בעלי טעם ודיעה, כאלה שיש מקום להציע להם חומרים לא מתיילדים.

·         חוה אלברשטיין, שמוציאה אלבומי ילדים מאז תחילת דרכה, הוציאה במילניום הזה את  "שביל החלב – שירי ערש" ואת "ילדת טבע" ובו לחנים שלה ושל עובד אפרת לשירים של המשוררת עדולה. בין המשתתפים באלבום, נכדה של חוה, איתי אנגל.

·         עובדיה חממה לקח גם הוא פסק זמן מהיצירה הרגילה והוציא אלבום שירי ילדים יפהפה עם שרון רוטר "שיר ערש".

·         ארקדי דוכין, כמעט 20 שנה אחרי "אחלזואורים" עם חיים בוזגלו ומיכה שטרית חזר בתקליט ילדים מקסים בשם "החברים של ארקשה".

וממש ממש חדשים


·         קורין אלאל באלבום ראשון שבו היא שרה לילדים, "ארנבות משוקולד". בעיבוד והפקה מוזיקלית עדינים ומלאי דמיון של אלי סורני היא שרה לחנים שלה לשירים של גליה ישי (רוב השירים), לאה גולדברג, מאיר גולדברג ומרים ילן שטקליס. אלאל גם נזכרת בשירים ישנים שלה, "השקרן" (למילים של עוזי בן כנען) ו"שיר לשירה" (יונתן גפן). ביחד עם קורין משתתפת בשירה הילדה סילאן אבישר. אלבום מאד יפה, שמוקלט באווירה ביתית חמה.


·         "ענן על מקל" הוא אלבום ומופע מוסיקלי לילדים שאת שיריו כתבה סופרת הילדים רינת הופר והלחין דידי שחר.טל בלכרוביץ' עיבד והפיק מוסיקלית.שרים ומספרים עידן אלתרמן, ירדן בר כוכבא, דידי שחר וטל בלכרוביץ' והם נשמעים כיפים כמו גלגול של להקה צבאית של פעם, ששרה ומספרת לילדים... מתאים גם לקטנים .


·         "שיר לסתיו" ו"שיר לחורף" הם שני אוספים של שירי ילדים מתוך סדרה בשם "מוסיקה אורגנית" של המלחין, מעבד ומפיק מוסיקלי שאולי גרוס. הגישה המוסיקלית בעיבוד ובביצוע היא אקוסטית, עוטפת, חפה מכל אלקטרוניקה או "עכשוויות" בהתאם לגישה של "חינוך וולדורף" האנתרופוסופי. עם שאולי גרוס, מיטל גרוס ומיכל שביט משתתפים עוד זמרים ונגנים, וזה יפה ופשוט ומתאים מאד לגיל הרך.  

4 תגובות:

  1. ועוד פרויקט מרשים שיצא השנה, ולצערי הלך קצת לאיבוד בגלל חוסר ביחסי ציבור ראויים, הוא פרויקט שירי ילדים של המשוררת רחלי שביט והמלחין והזמר רמי קלינשטיין. רחלי כתבה 20 שירי ילדים בטעם של פעם, אותם הלחין רמי קלינשטיין בהפקה ועיבוד מושקעים של קלינשטיין ורון קליין.
    השירים הגיעו לערוץ הילדים לוגי, ושם נתפרה סביבם תכנית טלויזיה עלילתית (כמו פעם בימי "הבית של פיסטוק") והכל על טהרת השפה העברית היפה של פעם.
    הסדרה, ששמה "מקס ומוזה" זמינה לצפייה ב-VOD של הוט בערוץ לוגי.
    קישור לשירים: http://goto.eitanshavit.com/maxmuza
    קישור לצפייה בשני פרקים מהסדרה: http://hot.ynet.co.il/home/0,7340,L-10459,00.html

    השבמחק
  2. הרשימה הזו לא יכולה להיות שלמה בלי להזכיר את הפרוייקט המשובח שיצא לפני כ-5 שנים, אולי קצת יותר - "הרחק הרחק בארץ כוש". המוזיקאי יונתן אבישי הלחין טקסטים של אביו, אהוד אבישי, ומגישה את השירים היפהפיים, המצחיקים ומלאי השראה וחן חבורה מכובדת מאוד של מוסיקאים - ישראל גוריון, רונה קינן, עידו מוסרי, יונתן אבישי עצמו, מיכל אופנהיים והנגנים הנפלאים - יוני סילבר, אבישי כהן, עומר אביטל, דניאל פרידמן ועוזי פיינרמן. פשוט פנינה מוסיקלית וטקסטואלית שביקשנו וקיבלנו ליום הולדת שנה של בננו הבכור (יחד עם האלבום הקסום של עובדיה חממה ושרון רוטר). האמת? לא יודעת מי אוהב את הדיסק הזה יותר, הילדים או ההורים. חובה

    השבמחק
  3. אפשר להוסיך לרשימה הזו גם את האלבום המצויין של עלמה זהר, "פלא" שאהוב מאוד עלינו ועל הקטנה שלנו. פשוט אלבום מקסים ומקורי. באלבום תשעה שירים, רובם כתובים היטב ומולחנים מצויין ומשווים אווירה מאוד משוחררת ונעימה. להשיג באתר של עלמה זהר:
    http://www.almazohar.co.il/pele

    השבמחק