יום שבת, 19 ביולי 2014

תקופה טובה




ישנם רגעים כאלה בחיי אמן או להקה, שבהם משהו נורא טוב קורה להם והם מזנקים קדימה במלוא התנופה. זה יכול לקרות, ובדרך כלל קורה, בתחילת הדרך, כשישנו הרעב לעשות את זה, לפרוץ, לזכות להכרה. וזה יכול לבוא גם בשלבים מאוחרים יותר, כשפתאום הרכב פעיל מתמלא באנרגיה יצירתית טובה וחדשה, עם המון רעיונות ותשוקה בוערת לפוצץ את העולם עם המוסיקה שלהם, כאילו הם ממש טריים בשטח.
להרכב הישראלי "הקולקטיב" (ACOLLECTIVE) זה קורה עכשיו. תשומת הלב שהלהקה קיבלה מאז הוציאה את אלבומה הקודם, ONWARD, לפני שלוש שנים, ובמיוחד ההופעות המוצלחות בארץ ובעולם, נתנה לשבעת החברים רוח גבית שהעיפה אותם למחוזות חדשים. בדרך, לפני שנה, הם עוד הספיקו לעבוד עם שלומי שבן בהקלטות אלבומו המצויין "תרגיל בהתעוררות" (בו היו חברי הלהקה הנגנים) ועכשיו הם באלבום חדש נהדר, עמוס במוסיקה משובחת, "PANGEA" שיוצא השבוע בארץ ובעולם... כן "הקולקטיב" כיום היא להקה בינלאומית, שמקבלת ביקורות מצויינות ונכנסת לפלייליסטים בתחנות רדיו בארה"ב ואירופה, ומתכוננת להשיק את האלבום החדש בהופעות בישראל (14.8 ב"בארבי"), באירופה וגם במזרח הרחוק. בינלאומיים לגמרי בצליל שלהם, שרים באנגלית, ועם זאת בשבילי הם גם מאד ישראלים. קחו למשל את השיר החדש שהגיע עכשיו לרדיו "HAPPIEST OF ALL MEMORIAL DAYS"... ממש לא אכפת לי למה הם התכוונו. כשאני שומע "יום זיכרון" ומשפט פתיחה כמו "אני רוצה ילד שאף פעם לא יגדל" אותי זה מחבר למציאות הישראלית. ואם על השיר הראשון שיצא מהאלבום, OTM, נכתב בשבועון המוסיקה הבריטי הוותיק NME: "השביעייה הזו, עם שילוב של בוגי ופולק, אלקטרוניקה וג'אז ובלוז מזרח תיכוני, מהווה ככל הנראה את מיטב הייצוא המוזיקלי מתל אביב" סימן שגם הבריטים הקרירים ההם מזהים כאן משהו מקומי.




"פנגיאה", בדקתי בשבילכם, הוא שמה של יבשת העל שהתקיימה על פני כדור הארץ לפני 200 מיליון שנה, לפני שנפרדה ליבשות המוכרות לנו כיום. גם ל"הקולקטיב" יש היסטוריה לא קצרה (קצת פחות מ200 מיליון שנה) של התפרקויות והתחברויות מחדש, כשהכיוון אצלם הפוך מכיוון כדור הארץ: הם התחילו מפעילויות עצמאיות, ביחד ולחוד ועם מוזיקאים אחרים, ואל הביחד, אל הקולקטיב, הם בורחים כשנמאס להם מהלבד.

שני הכוחות המובילים מבחינה יצירתית בהרכב הם עידן רבינוביץ' ורועי ריק שכותבים ומלחינים את כל השירים.
בשנת 2008, כשרבינוביץ' היה בן 24 הוא הוציא אלבום פולק אקוסטי מקסים בשם BEDROOM FOLK. זה אמנם היה אלבום הבכורה שלו, אבל הוא היה מוזיקאי פעיל זמן רב לפני הוצאתו. יליד תל אביב שחי גם בבריטניה ובארה"ב, כותב שירים מגיל שמונה, למד פסנתר קלסי, בוגר תלמה ילין שלמד גם באוניברסיטת קורנל בארה"ב. ניגן בלהקות שונות בארץ ובחו"ל, ביניהן בהרכב בשם STRANGE FOLKS . אחד השירים היותר מוצלחים באלבומם הקודם, STOLEN GOODS, הופיע בהקלטה שונה כבר ב2009 כקטע של עידן רבינוביץ' והסטריינג' פולק הנ"ל. במקביל לפעילותו זו, ניגן רבינוביץ' בפסנתר באלבום הבכורה של רועי ריק, THE MEDLEY BAND.
רועי, שהיה אז בן 25, הכיר את עידן עוד בצבא, כשהיה נגן מפוחית וגיטריסט חובב,  והספיק לעשות מאז דרך לא שגרתית עד אלבום הבכורה. אחרי הצבא עבד כשנה בתחום ייצור היין ביקבים באיטליה, אחר כך נסע למיסיסיפי וניגן בלהקת בלוז מקומית של זמר שחור בן 60, שבין השאר חיממה הופעה של בי.בי. קינג  וגם בלהקה משפחתית של ילדים בני 9 עד 15. את השירים שכתב שם הקליט כשחזר לארץ לאלבום
 ששילב פולק
וריתם אנד בלוז ונגיעות ג'אז. חלק משירי האלבום ההוא הגיעו בהמשך אל "הקולקטיב".

במקביל לפעילותם זו, באנגלית, ניגנו רבינוביץ' וריק בג'אמים ובהופעות, ביניהם עם מאיר בנאי, פאנק'נ'שטיין, יא-יא כהן אהרונוב, הדג נחש, אלברט סופר ועוד. ב2009 הם הוציאו אלבום בעברית תחת השם "הקולקטיב" שלא זכה בתשומת לב, ועכשיו גם מותר לגלות, לא היה מוצלח במיוחד.
פעילותם באנגלית, לעומת זאת,  הלכה וקיבלה יותר תשומת לב גם בחו"ל. החברים הופיעו באירופה במועדונים ובפסטיבלים בולטים, הקליטו באולפן של  Manic Street Preachers וגם חיממו בארץ אמנים אורחים מחו"ל כמוJose Gonzalez,  Okkervil River , .Woven Hand


בסוף 2010 הקליטה ACOLLECTIVE את אלבומה Onwards כשההרכב כולל את רועי ריק בגיטרות, מפוחית ושירה, עידן רבינוביץ' בקלידים, גיטרות ושירה, יוסי מזרחי בגיטרות, כלי הקשה וקולות, עמנואל סלונים בבס וקולות, דניאל שהם בגיטרות, מחשב וקולות, רועי רבינוביץ' בסקסופון, קלידים ושירה ונדב לוזיה בתופים וקולות. כמקובל אצלם, בהקלטות התארחו ספי ציזלינג ויאיר סלוצקי בכלי נשיפה, נעה אורבך בקונטרבס והדס גת בויולה וכינור. כולם ביחד יצרו את הסאונד המאפיין את הלהקה: שילוב מעניין של רוק, בלוז, אלקטרוניקה, ג'אז, פולק, Fאנק וקברטיות. את האלבום הפיק מוזיקלית כריס שואו, מפיק וטכנאי הקלטות שזכה בפרסי אוסקר וגראמי ועבד עם מוזיקאי ענק כבוב דילן, ג'ף באקלי, Public Enemy, Wilco,  ועוד רבים.
גם באלבום החדש "הקולקטיב" כותבים ומעבדים ביחד, ובהפקה משתפים פעולה עם מפיק מוסיקלי מחוץ ללהקה, אך הפעם ישראלי מאד מוכשר: דניאל אנגליסטר שהוא גיטריסט ואיש סאונד באולפן "פלוטו", שעבד בין היתר עם אביב גפן, משינה, קרולינה, קותימן, הדורבנים, עידן רייכל, מרינה מקסימיליאן, Orphaned Land, קרן פלס ועוד. יצא להם יופי ביחד. כדאי לשמוע בגלל המוסיקה. והנה כתבה שלמה על "הקולקטיב" בלי להזכיר שהגיטריסט, המכונה בעטיפה JOSEF E SHINE עומד להנשא לנינט. מזל טוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה