יום שלישי, 20 באפריל 2010

ג'וני שועלי

רעש שקט
יש משהו מטעה בקול ובצורת השירה של ג'וני שועלי. משהו ילדותי ותמים שגורם לך להרגיש שהוא מין ילד מזדקן (או זקן מתיילד) שמרחף לו בעולם משלו שאינו קשור למציאות העכשווית... אבל ג'וני (שנקרא כך משום שהוריו העריצו את לנון) כבר בן 43, בעל משפחה ואחרי שני צינתורים בשנים האחרונות, כבר לא ילד.
בשיר הנושא של אלבומו החדש "צעיר חופשי ואנוכי" (וגם קצת בשירים נוספים) אפשר לשמוע אולי געגוע לימי הנעורים חסרי האחריות, אך ברוב שירי האלבום המבט הוא דווקא מבוגר ומפוכח ועם זאת אופטימי וחיובי. הוא מבקש מאהבתו (הגשמית או הרוחנית) שתרפד אותו בזיכרונות ורוצה להעביר מסר לדורות הבאים, האהבה מנצחת.

אני ואת כמו זוג יונים
איך אנחנו יחד מזדקנים
מכירים שנים ושינויים
אז איך זה שאנחנו עדיין רבים ומתפייסים
שילמדו הצעירים שככה זה בחיים
שילמדו הצעירים ככה מצליחים בחיים
(מתוך השיר "זוג יונים")


באחד הראיונות איתו הסביר ג'וני שהכוונה בשיר יכולה להיות גם לזוגיות בין אדם לשכינה, שכן ג'וני חוזר בתשובה כמעט מאז שהכרנו אותו לראשונה, בראשית שנות התשעים. אך בניגוד לחלק מחבריו למגמה, הביטוי להתחזקות הדתית בשיריו מרומז בלבד. בלי לחץ. זה המוטו של ג'וני שועלי, לפחות ביצירה שלו. כך הוא כותב ומלחין את השירים שלו (13 כאלה באלבום החדש), מלודי, חם ומאד יפה. וכך, בעיבודים הרגישים וחכמים של רע מוכיח, הוא נשמע. אמיתי, בלי פוזה, שלם עם עצמו בתוך הצלילים שעוטפים אותו. אפילו לא מתרגש מהחברים הטובים שמשתתפים איתו: רע מוכיח, אדם שפלן, יובל ליבליך,אסף אמדורסקי, אייל קליין, ברי סחרוף, אמיר קרטס, שחר בלומנטל, חן שנהר ויועד ניר. חלק גדול מהשמות האלה שלטו ברוק הישראלי החדש של שנות התשעים, מה שמזכיר לנו מהיכן ג'וני שועלי מגיע אל אלבום הסולו השלישי שלו.
בראשית שנות התשעים הקים שועלי, זמר ונגן בס, את להקת "רעש" עם עודד פרח (תופים), אמיר קרטס (פסנתר) ורע מוכיח (גיטרה). אחרי אלבום כסאח שנגנז הוציאה הלהקה ב1993 אלבום בכורה בשם "רעש רק רעש ק" ובו בלטו דווקא שיריו היותר מלודיים של שועלי: "חנן", "נוסע לבד" והלהיט הגדול מכולם, "לעיתים" (מה את מבינה) שהפך לאחד מהבולטים בשירי התקופה. אפילו שלמה ארצי חשב כך וחידש אותו ל"עבודה עברית".









עוד לפני הוצאת האלבום של "רעש" החל לעבוד על אלבום סולו , תחילה בהפקת אסף אמדורסקי ובהמשך בהפקת עודד פרח ובשותפות חברי "רעש" בנגינה. האלבום, "האלף ואחד" שיצא בראשית 1995, כלל שירים שכתב והלחין שועלי, חלקם עם ידידו ארל'ה (שלא מזדהה בשם משפחתו), ביניהם "עכשיו", "אלף ניגונים", "זוג צפוף", "אתן לך פרח" וגרסה ל"נוסע לבד". בהופעות המעטות של להקת "רעש" באותה תקופה שולבו גם להיטיו של שועלי כסולן, והוא הופיע גם ללא הלהקה, בהופעות אקוסטיות עם ידידו הזמר-החוזר-בתשובה עדי רן. "רעש" שינתה את הרכבה כשאת רע מוכיח מחליף חיים לרוז, והוציאה עוד שני אלבומים "תמימות" ב1996 ו"אני זה לא אתה" בשנת 2000. אך פעילותה לא הייתה סדירה, וכל חבריה היו עסוקים יותר במוסיקה מחוץ ללהקה. כך גם שועלי שהפך למוסיקאי מאד מבוקש בקרב "דור רוקסן" והשתתף בשנות התשעים בכמה מההפקות היותר מעניינות ומהפכניות מבחינה מוסיקלית. אם כנגן במגוון כלים (בס, גיטרה, תופים, מחשבים, סמפלרים) או כמעבד ומפיק מוסיקלי. הוא עבד בין השאר עם ברי סחרוף באלבום "סימנים של חולשה", פסקול הסרט "לנגד עיניים מערביות" "נגיעות", עם אסף אמדורסקי באלבום הבכורה שלו, עם דנה ברגר באלבום הבכורה שלה, עם קרני פוסטל וחיים לרוז בשני אלבומי הצמד "ביקיני". ב1997 הוא הפיק ליעל לוי את אלבומה "שוך הסערה" והלחין חלק משיריו ולעדי רן הפיק את "האחרון שבעם". באותה תקופה התעמקה חזרתו בתשובה, הוא הפסיק להופיע בשבתות ואף הוסיף לעצמו שם עברי. אמור מעתה: ג'וני אסף שועלי.

ב2002 התאחדה "רעש" חד פעמית לחגיגת הברמצווה לתקליטי "נענע דיסק". שנה לאחר מכן הוציא שועלי את אלבומו השני "האיש של המסיבות" שברובו עובד, הופק ונוגן על ידי ג'וני לבדו. שועלי ליווה את הוצאת האלבום בהופעות תחת השם "שוב אני מופיע".בשנת 2004 הצטרף שועלי כנגן קלידים להופעות איחוד להקת "תערובת אסקוט" והמשיך להופיע מעט, בין השאר בלהקה עם אמיר קרטס בגיטרות, בס וקלידים, יובל ליבליך בגיטרות ושלומי טוויג בתופים.


אנחנו מנגנים על אותה במה
אני לכם לליווי ואתם לי להקה
אנחנו מנגנים נפלא
משתוללים בסערה
שילמדו הצעירים שככה זה בחיים
שילמדו הצעירים ככה מצליחים בחיים
(מתוך השיר "זוג יונים")






ג'וני שועלי בהופעה 2010, משמאל יובל ליבליך

הופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו" ממועדון "שבלול ג'אז" 22.4.2010

ג'וני שועלי בשירה, בס וגיטרה, יובל ליבליך בגיטרה, אמיר פרי בתופים
זוג יונים
צעיר חופשי ואנוכי
עכשיו
דמעות בודדות
לעתים


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה