יום חמישי, 1 באפריל 2010

מוקי ויוסלס איי די עושים רוק'נרול







רוק'נרול


עוד יבואו ימים טובים יותר
שקט גדול אחרי ים סוער
וגם אם הכאב לא באמת עובר
הכל יהיה אחר
את תראי

הוא בא מההיפ הופ, הם מהPאנק , וביחד הם יוצרים אלבום מפגש שהוא קודם כל כיף גדול. התפרצות שמחה של מוסיקה מעוררת, מלאת אנרגיה, צעירה בהגדרה. מוקי די. ויוסלס איידי (או בקיצור מוקלס די) מצליחים לרענן את הפלייליסט עם שירי אהבה, עידוד וגם מחאה, באריזה רעננה ומרגשת.
שני הצדדים מגיעים למפגש מהסיבות הנכונות: רצון להשתנות, להתחדש, לא לחזור על התבנית המוכרת וגם להגיע לקהלים שלא הכירו קודם. יוסלס איידי מקליטים לראשונה אלבום שלם בעברית וגם, וזה לא דבר פשוט ללהקה חייה וקיימת, מעבירים את תפקיד כתיבת המילים והשירה לזמר שאינו אחד מהם, ועוד כוכב ידוע בפני עצמו... מוקי, מצידו, חוזר אל הרוק שלפני שב"ק ס, ואף מקצין את הגישה הרוקיות שלו, אחרי לא מעט ניצנים גם בשב"ק ס ובתקליטי הסולו שלו. הוא עובד עם הרכב חדש שבחיים לא ניגן איתו, עם מלחין חדש מבחינתו... גם לו זה לגמרי לא פשוט.

ההתלהבות מהאלבום המשותף נובעת גם מהתזמון של הוצאתו. דווקא עכשיו, כשהפופ-הישראלי-מזרחי שולט בתקשורת ונדמה כאילו השיקול היחיד להוצאת מוסיקה (או השמעתה) הוא המסחריות שלה, צריך אומץ מיוחד לעשות משהו כל כך שונה. כולם מדברים על שלום, אף אחד לא מדבר על מלחמה. מלחמת תרבות. לא בגלל שהרוק טוב יותר מהמזרחי, לא מתוך כוונה להחזיר את המצב לקדמותו אלא מתוך מחשבה שיש מקום לעוד גוונים, לעוד טעמים, לעוד סוגי מוסיקה. המלחמה היא על מקום בתשומת הלב שלך.

אלבום כזה הוא די חריג באווירה של ימינו, כשבמוסיקה הישראלית כולם נורא נחמדים. הזקנים והצעירים, המזרחיים והמערביים... כששומעים את המוסיקה הפופולרית במדינה הזו נדמה כאילו, בסך הכל, הכל בסדר. יש אמנם פה ושם, בעיקר בשוליים ומחוץ לשידורי הרדיו והטלוויזיה, מעט הרכבים כועסים ובועטים, אבל באווירת כל השבוע רגוע שהשתלטה עלינו אין כמעט מקום להתרסה מוסיקלית, שלא לדבר על מסרים חתרניים בטכסטים.

אנחנו כאן אבל לא נמצאים
מחוברים לעולם אבל לא מתחברים
קניונים, מגדלים, בנינים וקומות,
אנשים אנשים, בטורים ושורות
להשיג את הבלתי ניתן להשגה
לשבור את השיא, לכבוש את הפיסגה
תמיד בשאיפה, בתנועה, למגע
להגיע, להגיע...



מוקי, הלא הוא דני ניב, הוא כוכב המפגש. הקול המוביל ב"שבק ס'" מראשית שנות התשעים, מאלבומה הראשון ב1995 ועד התפרקותה בשנת 2000 ואלבומה השלישי "כנען 2000". מאז הוציא מוקי שלושה אלבומים כסולן: ב2002 את "שמע ישראל" עם הלהיטים "כולם מדברים על שלום", "ילדה סוכר" ו"לא רואה ממטר". ב2005 את "עוקף מלמעלה" בו בלטו שיר הנושא ו""אלוהים". ב2008 יצא "באמת ומקרוב" שכלל מעט שירים חדשים ובעיקר גרסות אקוסטיות למבחר משיריו. בשלושת האלבומים, כמו ב"שבק ס", שותפו של מוקי הוא הגיטריסט דני קרק, "פילוני", שמלחין, מעבד ומפיק. מוקי ופילוני ניהלו ביחד את הלייבל "שב"ק מיוזיק" ובו הפיקו גם אמנים נוספים, והיו אחראים למספר איחודים של "שבק ס'", ביניהם אחד מוצלח במיוחד ב2008 שהניב אלבום בשם "בום קרנבל".
מוקי של השנים האחרונות מתבטא כזמר גם בכל מיני תחומים מוסיקליים מחוץ לתחום ההיפ הופ. בערבי השנה לזכרו של מאיר אריאל הוא שר את "חיית המתכת", "שיר כאב" (עם שלומי שבן) ו"מודה אני", בהצדעה ל"חתונה לבנה" של שלום חנוך הוא חידש את "שיר דרך", עם ברי סחרוף את "מחכים למשיח" של שלום חנוך, השתתף עם פורטיסחרוף באלבום "על המשמרת", שר עם "תיסלם" את "מעשנים ביחד", עם מוש בן ארי ו"שוטי הנבואה" את "אלוהים/ג'ה" ועם שלמה ארצי את "החיים"...
מצד שני "יוסלס איי די", יותם בן חורין בבס, גיטרה אקוסטית וקולות (בדרך כלל הוא גם הזמר של הלהקה), ישי ברגר וגיא כרמל בגיטרות וקולות, יונתן חרפק בתופים. הלהקה שהוקמה בחיפה בשנת 1994 ופועלת בהרכב זה משנת 2004 היא אחת המצליחות ביותר במוסיקה הישראלית המיוצאת לחו"ל, ומפוצצים הופעות בארצות הברית, קנדה, באירופה (כולל מזרח אירופה) וביפן. אחרי שני אלבומים שהוציאו עצמאית, הוחתמה הלהקה בשנת 2000 בחברת התקליטים האמריקנית "קונג פו", והוציאה כבר שבעה אלבומים שכבשו להם מקום של כבר בפאנק-רוק העולמי. בשנים האחרונות מנסים חברי הלהקה להשתלב גם בתעשייה הישראלית. לפני כחמש שנים התחוללה שערוריה כשהם כמעט הנחו את תכנית הנוער "אקסיט" אך הושעו בשל התבטאויות פרובוקטיביות בראיון עיתונאי. בכל זאת, ובמקביל להצלחתם בחו"ל, הם הגיחו מידי פעם, בקטנה, למוסיקה הישראלית בעברית. למשל כהתארחו בשלושה שירים באלבום "משיג גבול" של דן תורן, או כשהקליטו עם אהד פישוף תחת השם "דאדא" את "רד מעל מסך הטלוויזיה שלי" לפסקול הסרט "שנת אפס", עם ג'וני הקטן הקליטו את "את לא אוהבת" ובפרויקט עבודה חידשו את "לו הייתי פיראט".
סולן הלהקה, יותם בן חורין שר עכשיו בעברית באלבום האחרון ובהופעות של דני סנדרסון... ועכשיו הם לראשונה לגמרי בעברית.
את המילים באלבום החדש כתב מוקי, למעט "תאונה בסלואו מושן" שכתב עם גלעד כהנא
ו"מה לך נפשי" שבו עיבד את השיר "אהבה" שכתב יצחק לאור. כל הלחנים הם של יותם בן חורין והאחראי על העיבודים וההפקה המוסיקלית הוא יוסי פיין (שעשה את זה, בין השאר, עם שב"ק ס). קרן פלס מתארחת באחד השירים החזקים באלבום, "הנה עיר", ומזכירה שכשהיא משוחררת מכבלי הנחמדות היא זמרת רוק משובחת.

יהיה מי שיקרה לזה "פנק" (PUNK), ולא יתכוון למהפכת הפנק של שנות השבעים (1976-1979), עם הראמונז (בארה"ב) ה"סקס פיסטולז" ו"קלאש" (בבריטניה) ושאר החברה. אלא לפנק-רוק האמריקני שזוכה להצלחות גדולות מראשית שנות התשעים (OFFSPRING, GREEN DAY) וזהו בעצם רוק'נרול משובח. שירים קצרים, מהירים, אנרגיה. אין כמעט מקום לסולואים, ולהפגנות אגו של הנגנים, שהם בדרך כלל מצויינים אחד אחד.


זהו רק רוקנ'רול ואני אוהב את זה.




מוקי ויוסלס איי די בהופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו" 16.9.2009 חלק א



מוקי בשירה, גיא כרמל וישי ברגר בגיטרות, יותם בן חורין בס ושירה, יונתן חרפק בתופים. השירים בתכנית: עוד יבואו ימים טובים יותר, מה לך נפשי, עוקף מלמעלה, טעם של חופש, לא רוצה להתבגר, עוד יבואו ימים טובים יותר, תאונה.

מוקי ויוסלס איי די בהופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו" 16.9.2009 חלק ב



"יוסלס איידי" בהופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו" 17.8.09 חלק א


ישי ברגר בגיטרה ושירה, גיא כרמל בגיטרה ושירה, יותם בן חורין בבס ושירה, יונתן חרפק בתופים. השירים בתכנית:

ISOLATE ME
IT’S ALRIGHT
BLOOD PRESURE
PINK STARS & MAGAZINES
KILLING A GHOST
NIGHT STALKER

"יוסלס איידי" בהופעה בתכנית "האיש הקטן מהרדיו" 17.8.09 חלק ב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה